KUVA: Naamani ja Niagaran putous. Lastun alalaidassa on pikkuleffa putouksilta.SUNNUNTAINA sisäinen kello siirtyi jo lähes oikeaan paikalliseen aikaan. Aikaerohan on -7 tuntia.
Hotellin aamiainen munakkaineen oli runsas ja maittava. Klo 8.30 suomalaisdelegaatio, johon kuului Mikko Salosen johdolla meidän neljän espoolaisen lisäksi kolme yrittäjäpainotteisesta Pienisjoen yläkoulusta täällä pajaa pitävää joensuulaista nousimme bussiin. Mukana oli myös yli 30 hollantilaista. Bussi vei meidän muutamassa tunnissa ihailemaan Niagaran putouksia. Monelle oli pettymys, että alue on rakennettu "huvipuistoksi". Mutta komeasti vesi virtasi. Ja kyllä meille maistui lounas näköalaravintolassa. Pöytäseuruessaamme olleilta hollantilaisilta erityisopettajilta utelimme heikäläisten ratkaisuja väkivaltaisten lasten opetuksen suhteen. Heillä lapsi, jolla on käyttäytymisen suhteen erityisiä tarpeita, tarvitsee toisenlaista opetusta kuin mitä koulu, joka on suunniteltu täyttämään tavanomaisia tarpeita. Niitä on tarjolla erityiskouluissa.
Bussimatkat olivat siksi pitkät, että me ropellipäät ideoimme erilaisia koulunpidon kehittämismalleja. Ideariihen aihioita saatiin mm. Microsoftin ja Nokian porukan kanssa käydyistä keskusteluista. Itse asiassa meillä syntyi ihan näppärä kuvausmalli opetussuunnitelman aitoon opetustapahtumaan konstruoinnin toisaalta toimeenpano- toisaalta valtaistamisprosessin vuotokohdista.
LEPOPÄIVÄN päätteeksi saimme käydä antoisia keskusteluja mm. rehtori Hannu Naumasen ja Questin Deanin kanssa. Dean on ollut 15 vuotta toteutuneen Quest-konferenssin perustajajäseniä. Questin fullanilainen perusfilosofia on kirkas: Ensimmäisen asteen muutos (luento muuttaa minua) ei riitä. Tarvitaan toisen asteen muutos (minä muutan omaa tapaani opettaa). Siksi vaikuttavien luentojen lisäksi jaetaan menestystarinoita, käydään dialogia mm. vaikuttaviksi osoittautuneiden käytänteiden esittelyn ja kouluvierailujen muodossa.
Quest on kiinteä osa koulutuksen suunnitteluprosessia (school planning process), koneistoa, jolla koulupiiri toimeenpanee systeemisuunnitelmaansa opetuksen kehittämiseksi. Seuraavien kolmen päivän aikana haluamme ottaa haltuun, myös muut kehittämisen työkalut, Olimme varsin innoisaamme ajatuksesta, voisiko vastaavaa toteuttaa myös Suomessa, Espoossa.
KUVA: Joimme virvokkeita Hard Rock Cafessa, jonka takasenän freskossa oli rockin kuningas.
Bussimatkat olivat siksi pitkät, että me ropellipäät ideoimme erilaisia koulunpidon kehittämismalleja. Ideariihen aihioita saatiin mm. Microsoftin ja Nokian porukan kanssa käydyistä keskusteluista. Itse asiassa meillä syntyi ihan näppärä kuvausmalli opetussuunnitelman aitoon opetustapahtumaan konstruoinnin toisaalta toimeenpano- toisaalta valtaistamisprosessin vuotokohdista.
Quest-konsepti 15 vuotta
KUVA: Mikko Salonen, Ilpo Salonen ja Dean.
LEPOPÄIVÄN päätteeksi saimme käydä antoisia keskusteluja mm. rehtori Hannu Naumasen ja Questin Deanin kanssa. Dean on ollut 15 vuotta toteutuneen Quest-konferenssin perustajajäseniä. Questin fullanilainen perusfilosofia on kirkas: Ensimmäisen asteen muutos (luento muuttaa minua) ei riitä. Tarvitaan toisen asteen muutos (minä muutan omaa tapaani opettaa). Siksi vaikuttavien luentojen lisäksi jaetaan menestystarinoita, käydään dialogia mm. vaikuttaviksi osoittautuneiden käytänteiden esittelyn ja kouluvierailujen muodossa.
Ensimmäisen Questin teemana oli toisen asteen muutos. Joka vuodella on ollut selkään oma opetusta syventävä teemansa. Poliittisesti vaikeina 90-luvun vuosina, konferenssin tehtävänä oli luoda uskoa ja positiivisuutta. Ensi vuonna teemana on Digitaalinen maailma, jossa lapsemme jo nyt elävät (Digital literacy and student engagement).
Vuosien varrella Questin rakenteeksi on vakiintunut: kouluvierailut, esi-konferenssi ja varsinainen konferenssi. Ensimmäisillä kerroilla tapahtumaan osallistui 250 ihmistä, nyt jo 800 ja jonossa on 100. Enempää ei mahdu. Questin suunnitteluryhmän ytimeen kuuluu 4-5- ihmistä.
Quest on monessa suhteessa ainutlaatuinen. Mm, siksi, että siihen osallistuu opettajia, hallinnon ihmisiä, poliittisia päätäjiä, vanhempia ja oppilaita. Mm. siksi, että osallistumismaksut ovat kohtuullisia. Mm. siksi, että siihen osallistuvat kansainvälisen huipputason luennoitsijat tarjoavat jopa ylimääräisiä luentoja halukkaille. Myös Questin ansosta Yorkin koulupiiri on yksi tuloksekkaimmista Ontariossa.
Quest on kiinteä osa koulutuksen suunnitteluprosessia (school planning process), koneistoa, jolla koulupiiri toimeenpanee systeemisuunnitelmaansa opetuksen kehittämiseksi. Seuraavien kolmen päivän aikana haluamme ottaa haltuun, myös muut kehittämisen työkalut, Olimme varsin innoisaamme ajatuksesta, voisiko vastaavaa toteuttaa myös Suomessa, Espoossa.
KUVA: Klikkaa nuolta, niin video käynnistyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti