Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, maaliskuuta 20, 2009

Punainen vespa ja musta perjantai



KEVÄÄN kouluviikko nro 12 on nyt takana. Olemme jokseenkin puolivälissä matkalla kohti kesää. Eli lukuvuodesta on jäljellä about neljännes. Päivä pitenee, ja hyvin pian punainen Vespa kyyditsee rehtoria paikasta toiseen. Yes!

TÄSTÄ perjantaista muodostui kovin ikävä, harmaa tai jopa musta. Aika ajoin koululuokista jokin ajautuu kriisiin. Koulutyö ei suju. Energia kuluu ihan muuhun. Nyt yksi pienluokistamme on sellaisessa tilassa . Päivän aikana oppilaita rauhoittamaan tarvittiin peräti kuusi henkilökunnan jäsentä. Päivään mahtui ruuasta kieltäytymistä, luokasta karkaamista, tappeluita, ohikulkevien oppilaitten solvaamista ja potkimista, tahallista opetuksen häirintää jne. Kahden pojat koulupäivä jouduttiin rehtorin päätöksellä keskeyttämään turvallisuussyistä.

HUH! Kasvattajille tosi surullisia tilanteita. Joudumme peruuttamaan ensi viikolta ela-opetuksen (ja mm. sinikarhutunnit), koska työtilasta pudonnut luokka jaetaan kolmeen ryhmään. Alamme rakentaa työkulttuuria alusta alkaen. Olemme siinä onnistuneet aikaisemminkin, ja niin teemme nytkin.

AAMUPÄIVÄLLÄ Pohjois-Espoon rehtorit kokoontuivat aluerehtorin johdolla suunnittelemaan ensi vuoden ekaluokkalaisten sijoittamista eri kouluihin. Vaikka tiedot ovat salaisia, sen paljastan, että valmistelussa syntynyt esitys oli meistä yksimielisesti paras mahdollinen. Kun ekaluokalaisia tällä alueella on yhteensä 256, ja vain yhden huoltajan koulutoivetta ei pystytty toteuttamaan, niin tulos on ainutlaatuinen. Suuri kiitos kuuluu Tero Latvalalle, joka on tehnyt satoja työtunteja saadakseen sijoittelussa auttavan tietokoneohjelmaan upeaan iskuun.

Lopullisesti sijoittelut päättää lautakunta kokouksessaan 6.4. 2009. Rehtorit allekirjoittavat päättökset 14.4.2009, ja ne lähtevät kakkospostissa huoltajille samana päivänä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Surullista luettavaa. Kuitenkin kyse vasta alakouluikäisistä. Henkilökunnalle toivotan jaksamista. Toivottavasti kyseisten lasten huoltajilla on voimia ja kykyä selvittää tilanne.