JATKAN nyt mainion teoksen esittelyä:
Ottelin, A.K. (1931). Kasvatusopin pääpiirteet 1. Yleinen kasvatusoppi. Helsinki: Otava.
Tässä toisessa osassa keskityn ymmärtämään kirjan avulla , mitä 90 vuotta sitten tarkoitettiin luontenkasvatuksella, mihin sillä pyrittiin ja millaisin keinoin kasvatustyötä tehtiin.
Luonne- mitä se on?
Luonne on Ottelinin mukaan tahdonominaisuuksien summa. Kääntäen: tahto tuottaa luonteen. Luonne on hyvin pysyvä (sen jälkeen kun se on syntynyt). Kreikankielen sana charrattein tarkoittaakin rahan kaivertamista. (Hyvän) Luonteen tunnusmerkkejä ovat lujuus, johdonmukaisuus ja voima. Se uhmaa kaikkia vaikutuksia ja kiusauksia.
Hhmm. Tulkitsenko oikein? Luonne on osa ihmisen henkeä, mieltä ja/tai sielua. Sillä on 2 ulottuvuutta: toisaalta laatu sisältö: mitä ihminen tahtoo. Toisaalta määrä: tuon tahtomisen voima.
Ottelinin aikaan eli varsin yksimielinen käsitys siitä, millainen ihanteellinen luonne on. Luonteen ihanteita olivat mm. sivistys (kaikkia lahjoja ja taipumuksia on kehitetty), oman ammatin alalla täytetty velvollisuus (avustamalla kokonaisuutta), humaanisuus, avulaisuus, inhimilliset arvot, totuudenrakkaus -valhetta ei saanut sietää- rakkaus kotiseutuun, isänmaahan ja ihmiskuntaan. Ja
vielä korkeammalla asetettiin päämäärä, jos pyrittiin siveellis-uskonnolliseen luonteenkasvatukseen ja nähtiin rakkauden käsky kaikkien siveyssäänntöjen yhdistymänä.
Luonteen tuli olla voimakas. Niin, että se kykeni itsensävoittamiseen ja - hillintään jopa uhrautumiseen.
Luonteen ydin oli siis tahto. Kirjassa jää vähän auki, mitä tahto oikein on? Tahto ja tunne liittyvät toisiinsa. Tunteiden lähteestä saavat ravintonsa alhaisimmat intohimot ja ylevimmät mielentilat. Voi olla niinkin, että tahto on ihmisessä oleva luonto, neuraalia energiaa, joka saa voimansa ja suunnan vieteistä ja tarpeista. Tahdon taustalle liitetään joskus halun käsite. Halu ja tahto ovat eri asioita, mutta tahtoa ei voi olla ilman halua. Näin haluaminen olisi tahdon ja luonteen ydin ? Pahaksi tahdon tekisi se, että ihminen haluaa pahaa ei itse tahtominen. Hieman on mutkikasta.
2000-luvulla tahdon sijasta puhutaankin usein motivaatiosta. Myös miotivaatiolle oletetaan sekä suunta että voima. Tahdon ja motivaation käsitteitä on joskus eroteltu niin, että motivaation ohjaa tavoitteenasettelua ja johtaa päätökseen pyrkiä tavoitteeseen. Tahto, volitio, taas olisi se voima, jolla toiminta käynnistetään, pidetään yllä ja jonka avulla päätös toteutetaan. Se on voimaa pyrkiä ja päästä tavoitteisiin, päämääriin tai omien arvojen toteuttamiseen.
Luonteenkasvatus - mitä se on?
Luonteenkasvatus on Ottelinin teoksen perusteella osa sielun kasvatusta. Toinen osa sielun kasvatusta on älyllinen kasvatus.
Luonteenkasvatus on syvimmiltä olemukseltaan siveellisyyskasvatusta. Siis kasvatusta kunnolliseksi yksilöiksi ja kansalaisiksi, jotka tahtovat hyvää ja arvokasta. Koulun kaikkien parhaiden kasvatustulosten yhteinen huipennus oli Ottelinin mukaan siveellinen vastuuntunto.
Luonteen kasvatuksessa lasta kasvatetaan toisaalta (laatua) omaksumaan hyveitä ja toisaalta (määrä) voimistamaan tahdon voimaa.
Keskeinen keino kasvattaa hyveisiin oli herbartilainen kasvattava opetus. Sen vaikuttava lääkeaine oli idea tieto- tunteet- tahto- toiminta. Tiedon oli löydettävä tie tunteeseen. Pelkkä tieto oikeasta- niinkuin Sokfates oletti - ei johtaisi vielä oikeaan käytökseen. Tietoon oli lisättää tunne, joka oli tahdon välikappale.
Kun opetus oli vauhdikasta ja iloista ja kun uusi tieto liitettiin vanhaan, opetus täytti sielun mieluisten kokemusten ja ajatusten kutoutumalla. Tietoisesta tuli tunnepitoista - ja silloin siihen sisältyi Herbartin mukaan tahtomista. Näin syntyi myönteinen harrastus (tiedonjano jne.). Herbartin ajattelussa tuo - mahdollisimman laaja- harrastus oli tärkempää kuin itse tieto. Tieto oli vain keino sytyttää harrastus (hyvään ja arvokkaaseen).
Kasvattava opetus kasvatti siis tahtoa. Näin rikastettiin luonnetta. Tahdonkasvatuksen päämäärä oli siveellisen ihanneihmisen kehittäminen, lyhyemmin siveellisen luonteen kehittäminen.
Noihin aikoihin ajateltiin myös, että ihmisessä on myös synnynnäisiä aipumuksia pahaan ja arvottomaan. Niitä piti hillitä ja kasvattaa lapsi itsehillintää. Mutta paras keino oli estää ennalta.
Koska kaikki kasvatus oli tuloksiltaan epävarmaa- lapsilla kun oli kaikilla oma tahto, luonteenkasvatukseen tarvittiin muitakin "vaikuttavia lääkeaineita"kuin kasvattava opetus. Näitä olivat mm.
Nyt voimassa olevassa opetussuunnitelmassa on asetettu tavoitteet opetukselle ja kasvatukselle - ei oppilaalle. Tämä voi tuntua hieman hämmentävältä
Jo vuoden 1970 POPSISSA koulun tehtävä oli "antaa aineksia ja virikkeitä oppilaan omaleimaisen persoona kehittymiselle." Perus-koulu ei siis muokkaa oppilaiden luonnetta eikä persoonaa. Vaikuttaa se saa.
Luonne-käsitettä, itsekasvatusta tai siveellisyyttä ei tekstissä käytetä. Tahtoon viitataan 4 kertaa, mutta arkikielen merkityksessä. Hyveeseen sanana törmää uskonnoissa kaksi kertaa, mutta opsin kasvatustavoitteet voi toki edelleen ymmärtää hyveitksi: ihmisyys, sivistys, globaali vastuu, tasa-arvo... Yleisin nykyopsissa käytetty luonteenkasvatuksen käsite on harrastus.
Harrastusta pyritään herättämään/kehittämään/lisäämään. Sitä tuetaan/kannustetaan/ pidetään yllä/ vakiinnutetan ja/tai syvennetään.
Opetuksen yhteydessä pohditaan, millaisia harrastusmahdollisuuksia on. Oppilaita kannustetaan tuomaan esiin omat kiinnostuksen kohteensa ja löytämään uusia. Jo oleva harrastus/kiinnostuksen kohteet otetaan mukaan valittaessa sisältöjä. Opetusta luvataan eriyttää ottamalla huomioon oppilaiden harrastukset ja kiinnostuksen kohteet. Niitä myös kirjataan kolmiportaisen tuen asiakirjoihin.
2010-luvulla harrastusta luodaan mm.
Ottelin, A.K. (1931). Kasvatusopin pääpiirteet 1. Yleinen kasvatusoppi. Helsinki: Otava.
Tässä toisessa osassa keskityn ymmärtämään kirjan avulla , mitä 90 vuotta sitten tarkoitettiin luontenkasvatuksella, mihin sillä pyrittiin ja millaisin keinoin kasvatustyötä tehtiin.
Luonne- mitä se on?
Luonne on Ottelinin mukaan tahdonominaisuuksien summa. Kääntäen: tahto tuottaa luonteen. Luonne on hyvin pysyvä (sen jälkeen kun se on syntynyt). Kreikankielen sana charrattein tarkoittaakin rahan kaivertamista. (Hyvän) Luonteen tunnusmerkkejä ovat lujuus, johdonmukaisuus ja voima. Se uhmaa kaikkia vaikutuksia ja kiusauksia.
Hhmm. Tulkitsenko oikein? Luonne on osa ihmisen henkeä, mieltä ja/tai sielua. Sillä on 2 ulottuvuutta: toisaalta laatu sisältö: mitä ihminen tahtoo. Toisaalta määrä: tuon tahtomisen voima.
Ottelinin aikaan eli varsin yksimielinen käsitys siitä, millainen ihanteellinen luonne on. Luonteen ihanteita olivat mm. sivistys (kaikkia lahjoja ja taipumuksia on kehitetty), oman ammatin alalla täytetty velvollisuus (avustamalla kokonaisuutta), humaanisuus, avulaisuus, inhimilliset arvot, totuudenrakkaus -valhetta ei saanut sietää- rakkaus kotiseutuun, isänmaahan ja ihmiskuntaan. Ja
vielä korkeammalla asetettiin päämäärä, jos pyrittiin siveellis-uskonnolliseen luonteenkasvatukseen ja nähtiin rakkauden käsky kaikkien siveyssäänntöjen yhdistymänä.
Luonteen tuli olla voimakas. Niin, että se kykeni itsensävoittamiseen ja - hillintään jopa uhrautumiseen.
Luonteen ydin oli siis tahto. Kirjassa jää vähän auki, mitä tahto oikein on? Tahto ja tunne liittyvät toisiinsa. Tunteiden lähteestä saavat ravintonsa alhaisimmat intohimot ja ylevimmät mielentilat. Voi olla niinkin, että tahto on ihmisessä oleva luonto, neuraalia energiaa, joka saa voimansa ja suunnan vieteistä ja tarpeista. Tahdon taustalle liitetään joskus halun käsite. Halu ja tahto ovat eri asioita, mutta tahtoa ei voi olla ilman halua. Näin haluaminen olisi tahdon ja luonteen ydin ? Pahaksi tahdon tekisi se, että ihminen haluaa pahaa ei itse tahtominen. Hieman on mutkikasta.
2000-luvulla tahdon sijasta puhutaankin usein motivaatiosta. Myös miotivaatiolle oletetaan sekä suunta että voima. Tahdon ja motivaation käsitteitä on joskus eroteltu niin, että motivaation ohjaa tavoitteenasettelua ja johtaa päätökseen pyrkiä tavoitteeseen. Tahto, volitio, taas olisi se voima, jolla toiminta käynnistetään, pidetään yllä ja jonka avulla päätös toteutetaan. Se on voimaa pyrkiä ja päästä tavoitteisiin, päämääriin tai omien arvojen toteuttamiseen.
Luonteenkasvatus on Ottelinin teoksen perusteella osa sielun kasvatusta. Toinen osa sielun kasvatusta on älyllinen kasvatus.
Luonteenkasvatus on syvimmiltä olemukseltaan siveellisyyskasvatusta. Siis kasvatusta kunnolliseksi yksilöiksi ja kansalaisiksi, jotka tahtovat hyvää ja arvokasta. Koulun kaikkien parhaiden kasvatustulosten yhteinen huipennus oli Ottelinin mukaan siveellinen vastuuntunto.
Keskeinen keino kasvattaa hyveisiin oli herbartilainen kasvattava opetus. Sen vaikuttava lääkeaine oli idea tieto- tunteet- tahto- toiminta. Tiedon oli löydettävä tie tunteeseen. Pelkkä tieto oikeasta- niinkuin Sokfates oletti - ei johtaisi vielä oikeaan käytökseen. Tietoon oli lisättää tunne, joka oli tahdon välikappale.
Kun opetus oli vauhdikasta ja iloista ja kun uusi tieto liitettiin vanhaan, opetus täytti sielun mieluisten kokemusten ja ajatusten kutoutumalla. Tietoisesta tuli tunnepitoista - ja silloin siihen sisältyi Herbartin mukaan tahtomista. Näin syntyi myönteinen harrastus (tiedonjano jne.). Herbartin ajattelussa tuo - mahdollisimman laaja- harrastus oli tärkempää kuin itse tieto. Tieto oli vain keino sytyttää harrastus (hyvään ja arvokkaaseen).
" Harrastus on valosoihtu, jolla Herbart on valaissut nuorisonkasvatuksen."Tahtdon suuntaa pyrittiin siis - näin ajattelen- taivuttamaan herättämällä mielenkiinto arvokkaaksi katsottuihin asioihin tunnepitoisen tiedon avulla. Ajateltiin, että tahto riippuu tunteesta ja tunne vuorostaan tiedosta ja että tahto johtaa toimintaan tunnepitoisesti virittyneen tiedon perusteella.
– Rein
Kasvattava opetus kasvatti siis tahtoa. Näin rikastettiin luonnetta. Tahdonkasvatuksen päämäärä oli siveellisen ihanneihmisen kehittäminen, lyhyemmin siveellisen luonteen kehittäminen.
Noihin aikoihin ajateltiin myös, että ihmisessä on myös synnynnäisiä aipumuksia pahaan ja arvottomaan. Niitä piti hillitä ja kasvattaa lapsi itsehillintää. Mutta paras keino oli estää ennalta.
Koska kaikki kasvatus oli tuloksiltaan epävarmaa- lapsilla kun oli kaikilla oma tahto, luonteenkasvatukseen tarvittiin muitakin "vaikuttavia lääkeaineita"kuin kasvattava opetus. Näitä olivat mm.
- Älyllinen kasvatus- siis hyveen opettaminen. 1900- luvun alussa ajateltiin, että tiedot ovat mielen yläkerros ja Tunteet ja tahdonmuodostus pohjakerros. Älyllinen kasvatus on siveellisen kasvatuksen edellytyksenä, mutta se ei riitä.
- Ihanteiden esittely (mm. kirjallisuus). Ihanteet ovat korvaamaton aarre. Aatteet kytkevät ihanteita kokonaisuuksiksi
- Hyvän tekeminen oikeasti (synnyttää myös tottumusta)
- Erilliset tahdon harjoitukset (Foester) ja karaisu. Kohteena mm. itsehillintä - se on tottumusta kieltäytymiseen, tyynenä pysymiseen ja tuskien kestämiseen. Aidoissa tilanteissa terästetään keskustellen tahtoa, harjoitetaan itsetarkistusta ja omantunnontarkkuutta.
- Totuttaminen, harjaannuttaminen. Hyviin tottumuksiin kasvatus: puhtaus, kärsivällisyys, kohtuullisuus - aloitetaan jo lapsena. Keinona säännöllinen toistaminen
- Tottelevaisuuden kasvatusoppi (vapaaehtoinen totteleminen). Tämä edellyttää Foersterin mukaan sitä, että käskijällä on syvä inhimillisyys, mikä herättää vapauttavaa luottamusta käskijavaltansa henkeen.
- Opettajan ja oppilaan välinen vapaa luottamuksellinen suhde (Foester puhuu luottamuksen kasvatusopista)
- Kunniantuntoon vetoaminen.
- Oppilaan itsekasvatus, jossa meidän omassa itsessämme on jo olemassa järjstäytyneempi ja kehittyneempi osa, joka tahtoo kehittää toista jälkeenjäänyttä puoliskoa
- Luokan henki, joka paheksuu paheita
- Terve toverielämä
- Oppilasten itsehallinto, joka rakentuu oppilaiden oikeudentuntoon.
- Oppilasten puhtauden tarkstus (puhtaus oli yhteydessä siveellisyyteen)
- Opettajan oma esikuva
- Opettajan vaikutusvoima eli suggestio. Opettajan vaikutusvoimaa oppilaaseen kutsutaan auktoriteetiksi. Se rakentuu kunnnioituselle, joka ei pohjaudu pelkoon. Se on henkistä valtaa, joka perustuu tietoihin (älyllinen ylemmyy, taito muuttaa tieto koulutiedoksi. ) ja johdonmukaisen selväpiirteiseen tahtoon (siveellinen ylemmyys), johon kuuluvat epäitsekäs antaumus, uhrautuva rakkaus, itsehillintä ja sen kaunein muoto kärsivällisyys.
- Voiton saaminen omista huonoista tavoista ja haluista, omasta mukavuudesta voi tuntua vaikealta , mutta jokainen voitto merkitsee edistysaskelia.
- Suojelu ja valvonta. On varjeltava kiusauksilta ja vaaroilta ( vaaralliset vaikutteet: kirjallisuus, elokuvat). Huono seura turmelee.
- Hallinta, kuri ja ohjaus. Ohjat pidettävä tiukoilla
- Toiminnassa pitäminen. Ikävystyminen on vaarallista. Se synnyttää kujeita ja paheitakin. Sopiva askartelu pidättää huonot ajatukset kaukana ja sulkee vaaralliset kuluväylät.
- Vapaaehtoinen toiminta. Leikit, pelit, urheiluharjoitukset. Omaehtoinen kirjallisuudenlukeminen.
- Opettaja ilmaisee tahtonsa käskyllä. Opettajan on vaadittava (johdonmukaisuus). Käskyn tulee ollal yhyt, selvä, rajoitettu, mahdollinen suorittaa ja johdonmukainen. Oppilaat tottelevat mielellään tarpeellisia ja järjellisiä määräyksiä, varsinkin jos taustalta kuultaa peitetty vetoomus oppilasten hyvään tahtoon.
- Varoitus: Huomio kiinnitetään seurauksiin. Katse, pieni ele. Cleve ”Varoituksiin on opettajalla useinkin aihetta. Uhkauksiin ei hänen pitäisi koskaan turvautua.”
- Pollackin mukaan on olemassa yksinkertainen keino lasten pakottamiseksi tottelevaisuuteen. Heitä totutetaan jo varhain, käsketään vähän, mutta selkeästi ja valvotaan tarkoin käskyn täyttämistä.
- Rangaistus- vain ilmeisestä uhmamielesä, raakuudesta ja ilkeydestä.
- Kiellot - pidä harvinaisina. Jokainen kielto muuttuu houkutukseksi.
- Erittäin tehokas on kehoitus. Kannusta hyvään ja vetoa oppilasten parhaimpiin vaistoihin. Anna kahdenkesken.
- Ystävällinen rohkaisu on monesti hyvin suuriarvoinen, ansaittu tunnustus.
- Herbart vieroksui kilpailuja ja palkistemista. Mutta Ottelinin mukaan opettaja voi antaa luokallepikkuiloja (esim. retki ) ja jos antaa palkinnon se kannattaa antaa koko luokalle.
- Nuorten mieliin teroitettakoon, että oppiminen on yksilöllinen ja yhteiskunnallinen velvollisuus.
Nyt voimassa olevassa opetussuunnitelmassa on asetettu tavoitteet opetukselle ja kasvatukselle - ei oppilaalle. Tämä voi tuntua hieman hämmentävältä
Jo vuoden 1970 POPSISSA koulun tehtävä oli "antaa aineksia ja virikkeitä oppilaan omaleimaisen persoona kehittymiselle." Perus-koulu ei siis muokkaa oppilaiden luonnetta eikä persoonaa. Vaikuttaa se saa.
Luonne-käsitettä, itsekasvatusta tai siveellisyyttä ei tekstissä käytetä. Tahtoon viitataan 4 kertaa, mutta arkikielen merkityksessä. Hyveeseen sanana törmää uskonnoissa kaksi kertaa, mutta opsin kasvatustavoitteet voi toki edelleen ymmärtää hyveitksi: ihmisyys, sivistys, globaali vastuu, tasa-arvo... Yleisin nykyopsissa käytetty luonteenkasvatuksen käsite on harrastus.
Harrastusta pyritään herättämään/kehittämään/lisäämään. Sitä tuetaan/kannustetaan/ pidetään yllä/ vakiinnutetan ja/tai syvennetään.
Opetuksen yhteydessä pohditaan, millaisia harrastusmahdollisuuksia on. Oppilaita kannustetaan tuomaan esiin omat kiinnostuksen kohteensa ja löytämään uusia. Jo oleva harrastus/kiinnostuksen kohteet otetaan mukaan valittaessa sisältöjä. Opetusta luvataan eriyttää ottamalla huomioon oppilaiden harrastukset ja kiinnostuksen kohteet. Niitä myös kirjataan kolmiportaisen tuen asiakirjoihin.
2010-luvulla harrastusta luodaan mm.
- yhdessä oppimisella,
- luomalla mahdollisuuksia aktiiviseen toimijuuteen ja omiin valintoihin
- ottamalla huomioon oppilaiden ... kokemukset sekä laajentamalla niitä, l
- luomalla mahdollisuuksia myönteisiin --- kokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä --- kokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä,
- ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla.
- elämyksellisen ja kokemuksellisen oppimisen avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti