Ruusala, Väinö. (toim.).(1974). Ryhmätyö aikuisopetuksessa. 4. painos. (alunperin 1965) Forum-kirjasto. Helsinki: Tammi |
Työtavan "keksijäksi" mainitaan usein John Dewey, ja idean innokkaiksi soveltajiksi ja edelleenkehittäjiksi mm. Kilpatrick, Kerschensteiner, Petersen ja Köhler.
Suomeen metodin toi Matti Koskenniemi.
He kaikki korosivat työtavan didaktisina periaatteina oppilaiden aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä. Uutta oli, että työtehtävä (projekti) tehtiin ryhmässä ei yksin. Ryhmätyö hyväksyttiin, koska oikeassakin elämässä käytettiin sitä.
SUOMALAISEN koulun arkeen ryhmätyö ui hitaasti 1940-luvulta alkaen. Vuosikymmenien aikana työtapa on monipuolistunut ja syventynyt, ja siitä taidetaan nykyään käyttää mieluummin termiä yhteistoiminnallinen oppiminen. Samalla työtavassa noudatettavien didaktisten periaatteiden määrä on kasvanut viiteen:
1) positiivinen keskinäisriippuvuus (tunteet)
2) avoin ja monipuolinen vuorovaikutus (usein vaaditaan joka kasvokkaisuutta)
3) vastuu omasta ja toisten oppimisesta
4) yhteistyötaidot (joita harjoitellaan)
5) ryhmän ja oman toiminnan arviointi (jatkuvasti)
SUOMEEN yhteistoiminnallisen työtavan toivat mm. Pasi Sahlberg ja Asko Leppilampi 1990-luvun alussa.
HIEMAN yli 50 vuotta sitten julkaistiin ensimmäinen painos tässä esiteltävää teosta "Ryhmätyö aikuisopetuksessa". Työtapa oli tuolloih siirtynyt kouluista myös aikuisopetukseen. Kirjassa on yhä paljon terävää ajattelua (aikaisemmin tässä blogissa esitellyn Urpo Harvan esseen lisäksi).
RYHMÄTYÖSSÄ nähtiin selkeästi eri vaiheita - ja mukana oli jo monia yhteistoiminnallisen oppimisen oivalluksia:
- Informaatiovaihe (opettajan ohjeet)
- Työkuntiin jakautuminen (Työkuntien aloitettua työn, opettaja vetäytyy ikäänkuin taka-alalle)
- Työkunnan järjestäytyminen (toimihenkilöiden valinta)
- Laaditaan työsuunnitelma (aiheen tulkinta, aiheen rajaaminen)
- Hankitaan aineisto (ei pelkästään keskustellen- edellyttää työnjakoa)
- Keskustelu (kokemusten vaihto, ongelmien ratkaisu)
- Työn tulosten kokoaminen (kirjallinen? suullinen?)
- Raportti ja keskustelu
- Opettajan suorittama yhteenveto, aukkopaikkojen täydentäminen. Opettaja Esittää keskustelussa esiin nousseita kysymyksiä.
- Työn tulosten ja käytettyjen menetelmien arviointi - yhdessä
- opettaja suorittaa jaon
- opiskelijat suorittavat itse jaon
- opettaja valitsee ryhmien ohjaajat, muuten jakautuminen on vapaata
- opiskelijat valitsevat itse ryhmänsä, mutta opettaja suorittaa tarpeellisen ”tasoituksen” ( mikä tuotti opettajan mukaan onnistuneimman tuloksen).
Arvo Oksanen listasi hyviä kysymyksiä opintojen tulosten arviointiin:
- Opitko jotain uutta?
- Miltä tuntui?
- Hyödyitko?
- Mikä onnistui parhaiten? Mikä huonoiten?
- Ehdotuksia
- Selvisikö asia?
- Olivatko menetelmät filksuja? Tehokkaita?
- Ajoitus, vaikeustaso, tilat, asian tärkeys , mielenkiintoisuus
- Oma asenteesi kohdallaan? Ryhmän suhtautuminen?
Tässä muutamia sitaatteja:
" Ryhmän kollektiivinen vaikutus voi olla positiivinen tai negatiivinen - riippuu tehtävästä ja ihmisistä. Ryhmän perustehtävät ovat 1. tehokkuus 2. kiinteys. Ryhmässä on kaksi johtajaa 1. asiajohtaja 2, yhdessäolojohtaja." – Antti Eskola
" Opetus on perinteisen käsityksen mukaan tiedonvälitystä, jossa opettaja esittää tietoaineksen oppilaiden omaksuttavaksi. Mutta se voi olla myös opiskelijain ohjaamista omatoimiseen tiedonhankintaan, jo omaksutun organisointiin, asiayhteyksien tajuamiseen ja itsenäiseen harkintaan (ongelmakeskeisyys)." – Kosti Huuhka
" Kilpailu on aktivoimismenetelmänä viisaan ase." – Aulis Alanen
" Keskusteluohjeita:
Keskustelu on yhteistoimintaa" Homogeenisissa ryhmissä voidaan säädellä vauhtia kaikkia tyydyttäväksi. Heterogeenisissä väriä ja rikkautta." – Väinö Ruusala
kuuntele ajatellen heidän sanomaansa
Puhu kun sinulla on jotain annettavaa
Minuutti riittä puheenvuoroon
Auta toisia kysymällä
Ilmaise erimielisyys ystävällisesti
Istu älä ole virallinen
Jollet tiedä, osallistu kysymällä" – Marjatta Eskola (alunperin Auer 1954)
Yhdistin tähän itselleni muistiin myös napakat kuvaukset erilaisista ryhmätyön käyttätavoista:
Aivoriihi eli ideatalkoot
Ryhmä saa tehtävä tuottaa uusia ideoita. Kaikkien ryhmän jäsenten merkittään muistiin
Karsintaa idealuettelosta tehdään vasta myöhemmin.
Havainnoivat ryhmät.
Kuulijat jaetaan ryhmiin. Kullekin annettaan tehtävä tehdä havaintoja esityksestä tietyltä näkökannalta (vrt. Bonon hatut).
Hiljainen hetki
Hiljainen heti on ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka. Osa aktiivinen, osa seuraa.Taululle probleema. Keskitytään hiljaa. Se puhuu, joka puhuu.
Kartoitusryhmä
Kartoitusryhmä on ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka. 3-6 osallistujaa keskustelee teemasta. Tarkoitus on orientoida luennoitsija. Näin hän voi soveltaa luentoa kuulijoiden intressien mukaiseksi.
Opintoryhmä
(Yleisnimitus ryhmälle, joka opiskelee)
Paneeli
Paneeli on yksi ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikkaa. Osallistujat (3-6 henkeä) on valittu ja he ovat valmistautuneet etukäteen. Muutama puheenvuoro, sitten avataan keskinäinen keskustelu avataan. Voidaan väitellä Samoin spontaanit kysymykset ok. Pyritään tuomaan mukaan uutta aineista ja näkökulmia (puheenjohtaja). Päättyy yhteenvetoon, jonka tekee puheenjohtaja.
Porinaryhmä
Porinaryhmä eli mehiläispesä - saadan nopeasti selville jäsenten mielipiteet. Esim. 4-5 henkeä luennon aikana. Voi olla kaikille sama tai eri tehtävä. Lyhyt selvä ohje: esim. Miettikää yksi kysymys. Tehkää pari ehdotusta. Aikaa 5-15 minuuttia (josta pari minuuttia tutustumiseen).
Opettaja varoittaaajan loppumisesta esim. 2 minuuttia ennen.
Reagoiva kuulijaryhmä
Reagoiva kuulijaryhmä yksi ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka. Muutaman kuulija saa etukäteen tehtävän esittää kysymyksiä luennon pitäjälle.
Ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka
Tekniikoita, joissa osa on aktiivinen, osa seuraa. Esim. paneeli.
Symposium
Symposium on yksi ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka. Siinä kolme asiantuntijaa pitää peräkkäin esitykset (3-20 min). Yleisö saa esittää kysymyksiä
Tilanne-esitys
Tilanne-esitys on yksi ryhmätyön luontoinen aktivointitekniikka. Pieni ryhmä esittää lavastetun tilanteen, jonka pohjalta käydään yleiskeskustelu (esim draama)
Työkunta
Ryhmälle annetaan täsmällisesti suoritettavaksi tehtävä, joka vaatii lähdeaineiston käyttöä. Tulokset esitetään raporttina yhteisistunnossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti