MUUTAMAN tunnin kuluttua taas baanalle. Tällä kertaa kohti Kajaania. Siellä jäjestetään huomenna lauantaina 18.11.2017 klo 9–15 Lehtikankaan monitoimitalolla aika hurja VESO-tapahtuma, joka on saanut nimen "Kainulaatuinen ope 2017". Mukaan on ilmoittautunut yli 600 opettajaa esiopetuksesta, perusopetuksesta, lukioista, ammatillisesta koulutuksesta, kansalaisopistoista ja ammattikorkeakoulusta. Ja rexejä ja sivistysjohtajia. Koulutuspäivän keskeiset teemat ovat opetussuunnitelmien käyttöönotto, digitalisaatio, yrittäjyys sekä tunne-, vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidot.
Uudessa monitoimitalossa ei ole luentosali- ja auditoriotyyppisiä tiloja. Sen vuoksi luokkia on yhdistettytoisiinsa ja avattu joitakin luokkia aulatilojen kanssa isommiksi kokonaisuuksiksi.
Toteutustapana on open space -konsepti, jossa osallistujille on tarjolla paljon rinnakkaista ohjelmaa: luentoja, työpajoja, puheenvuoroja (Speakers corner) ja osallistujien itse järjestämiä pop up-koulutuksia. Sessioihin ei ilmoittauduta ennakkoon, vaan paikan päällä valitaan, mikä kiinnostaa ja missä on tilaa. Messutyyppiset esittelypisteet ovat auki koko päivän. Kouluttajia on 65!! Mukana ovat mm.
- Anne Laakkonen, yrittäjä, Introspecta
- Anne-Mari Jääskinen, taideterapiaohjaaja, kirjailija, Tunne&Taida
- Anu Laitinen, Sanoma Pro
- Elisa Kaaja, Projektikoordinaattori, Helsingin yliopisto
- Esa Santakallio, sivistysjohtaja, Riihimäen kaupunki
- Fii Wellbeing
- Heikki Törmi, näyttelijä-psykodraamaohjaaja-hahmoterapeuttiopiskelija
- Henri Karjalainen, Qridi Oy:n yksi perustajista, aineenopettaja, FM
- Iida Mäkikallio, PsK, valmentaja, Filosofian akatemia
- Ira Liuski, KM, Lasten- ja perheliikunnan kehittäjä, Kainuun Liikunta ry.
- Jari Laru, Oulun yliopisto
- Johanna Kujala , Opetushallitus
- Juha Toivo, Urheiluakatemia
- Jyrki Kotonen, Sanoma Pro
- Kaisa Peltonen, Koulutuskoordinaattori, Innostun liikkumaan / Suomen CP-liitto ry
- Katariina Autio, LitM, UKK-instituutti
- Katri Saarikivi, aivotutkija, Helsingin yliopisto
- Kati Tyni, Tohtorikoulutettava, erityisopettaja, luokanopettaja, Kajaanin kaupunki
- Kirsi Saukkola, psykiatrinen sairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, KirsiConsulting Oy
- Lea Tornberg, yrittäjä, KM, opettaja, Leado Oy
- Leena Karjalainen, koulutuspäällikkö, Kainuun ammattiopisto, YritysAmis
- Leena Pöntynen, erityisasiantuntija, Kuntaliitto
- Marisanna Jarva, kansanedustaja
- Marko Karvonen, opettaja, Kainuun ammattiopisto, YritysAmis
- Martti Hellström, KT, opetusneuvos
- Matias Ronkainen, Kainuun Liikunta ry.
- Jarkko Elo, Senior Executive, itslearning Oy
- Miro Santala, CSE Entertainment Oy
- Najat Ouakrim-Soivio, Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
- Niklas Pehkonen, KAMK
- Pekka Paappanen, Rehtori, Hauhon Yhtenäiskoulu, Hämeenlinna
- Pekka Peura, Eduhakkerit Oy
- Sirpa Tölli, psykiatrinen sairaanhoitaja ja TtM. hoitotyön opettaja, OAMK
- Teemu Pääkkönen, Kamit
- Timo Tiusanen, Roboedu ry
- Tuula Honkanen, KM, yrittäjä, T:mi Taikamummo
- Veli-Matti Nurkkala, yrittäjä, toimitusjohtaja, CSE Entertainment Oy
MINÄ yritän saada kuulijoita pysähtymään kuulolle neljällä sessiolla. Aloitan klo 9.30 Teemalla: "Opetussuunnitelma selkosuomeksi". Aikaa on 60 min. Uusinta "näytös" on kello 12.45 - 13.45
"Maailma muuttuu huikeaa vauhtia. Koulu ei ehkä ole oikein pysynyt mukana. Nyt olisi pysyttävä paremmin. Siksi perusopetuksen opetussuunnitelma on uudistettu. Uusi ops on nyt otettu käyttöön peruskoulun yläluokillakin. Tule pohtimaan, mitä kokonaan uutta opetukseen halutaan? Mitä tulisi tehdä selvästi enemmän? Mitä taas vähemmän? Mitä ei kannattaisi enää tehdä lainkaan? Ja puhutaan se suomeksi :-)"EKAN session jäkkeen on tunnin tauko, jolloin ehtii hieman haistella muiden juttuja. Ja taas kehiin klo 11.30. Nyt teemana "Pedagoginen johtaminen, jaettu johtajuus ja toimintakulttuurin kehittäminen." Tässäkin aikaa 60 min.
"Rehtorin ja koko koulun johdon keskeinen pedagoginen tehtävä on kehittää paitsi opetusta myös koulun toimintakulttuuria opetussuunnitelma perusteissa nyt ensimmäistä kertaa sitovasti määriteltyihin suuntiin. Kehittämisen kohteina ja keinoina ovat niin vuorovaikutus kuin rakenteetkin. Miksi koulun pitäisi muuttua? Millä lihaksilla temppu tehdään? Tule pohtimaan ja jakamaan konkreetteja ideoita, mistä ja miten aloittaa muutostyö, miten jatkaa sitä ja miten kohdata väistämätön inertia."Kolmas aiheeni on "Koulupäivän rytmittäminen" vartin hengähdyksen jälkeen kello 13.45- 14.45.
"Tulevaisuuden koulun kello tuskin soi kaikille kello 8. Oppiminen valuu aamupäivästä muihin vuorokauden aikoihin - ja kaikkialle. Pohditaan yhdessä: Miten koulupäivän rakennetta on aikaisemmin ravisteltu? Mitä voisimme oppia aikaisempien opettajapolvien yrityksistä joustavoittaa ja pedagogisoida koulupäivän rakennetta? Mitä ihan uutta haluaisimme kokeilla? Mikä meitä estää?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti