KESKIVIIKKO oli huima päivä täynnä iloista aurinkoa. Ensi syksyn uudet eput ihan muutamaa lukuunottamatta tutustuivat kouluun. Lapset oli jaettu pieniin ryhmiin, jotka kiersivät toimintapisteissä. Yhdessä piirrettiin, toisessa kuunneltiin satua, kolmannessa liikuttiin, ja olipa oma piste mehulle ja keksillekin. Minä sain pitää näille hampaattomille musiikkituokion bändikämpässä. Tutustumisradan aikana koulun henkilökunta tarkkaili lasten valmiuksia, jotta osaamme muodostaa ekaluokista mahdollisimman hyvät kasvuympäristöt.
KUVA: Auroran Aakkoset on keynotes-ohjelmalla tehty kooste, jonka avulla on helppo esitellä koulun käytänteitä.
ILLALLA oli sitten uusien eppujen vanhempainilta. Kouluravintola oli tupaten täynnä. Katsoimme kuvia aamupäivän ohjelmasta. Johtokunnan ja Koti & Koulu ry:n edustajat kertoivat toiminnasta. Oppilashuolto ja tulevat opettajat esittäytyivät. Vanhemmat kirjasivat kysymyksiä. ja kaikkiin saatiin illan aikana vastaus. Vanhemmat, joilla on jo ollut koulussamme lapsia, kokosivat uusille Auroran vanhemmille seuraavia ohjeita:
Auroran Vanhemman Ohjeita.
1. OSALLISTUKAA
* luokkatoimikuntaan
* Koti ja Kouluyhdistykseen.
2. Lukekaa rexin blogia
3. Aurorapäivään kannatta/pitää osallistua
4. Panostakaa koulun alkuun. Ekat päivät ovat tärkeitä
5. Muistakaa ruokkia lapset
6. Riittävästi unta
7. Tarkista lapsesi reppu. Lue reissuvihko.
8. Läksyt kannattaa tehdä heti.
9. Nimikoi vaatteet (ja saappaat)
10. Ole kiinnostunut lapsesi kavereista,
TUNNELMA oli iloinen ja oikein myönteinen. Kahvi ja pulla maistuivat. TIlapulan(kin) vuoksi ensi vuoden kolme ekaluokkaa ja Startti-luokka toimivat luokkapareina fyysesti kahdessa isossa luokassa (78 m2), ja kummassakin luokkahuoneessa on siis kaksi opettajaa. Luokkajaot valmistuvat ensi viikolla.
IHAN kaikilla oppilailla tunnelma ei ollut samanlainen. Vaikka näyttää siltä, että vain kahdella luokalla vaihtuu opettaja, se on kova pala. Irtautuminen itselle tärkeästä aikuisesta vaatii ihan oikeasti surutyötä.
VIRASTOSSA tuskaillaan tällä hetkellä koulunkäyntiavustajaresurssin kanssa. Koulut ovat anoneet noin 8000 tuntia lisää tuota palvelua, ja jaossa on vain vähän alle 3000 tuntia. Niinpä aikataulut eivät ole pitäneet, ja koulujen pitää vielä kerran antaa selvitys, kuinka avustuspalvelu järjestetään.
KOULULLE saapui myös sivistystoimenjohtajan kirje, jossa myös kouluihin julistettiin hankintakielto. Vain aivan välttämätön saadaa hankkia. Huh.
Terveisia Vaasasta
OLIN eilen virkavapaalla, ja kävin Vaasassa puhumassa sikäläisen lapsiasianneuvoston pyynnöstä haastavasta teemasta yhteisöllisyys.
Yhteisöllisyyshän on vahvaa sitoutumista yhteiseen tehtävään ja toisiin, jonkinlaista pyytettömään ystävyyteen liittyvän tunteen kollektiivista muunnelmaa. Myönteinen yhteisöllisyys tarkoittaa mm. halua tinkiä omasta halusta, omasta edusta toisten edun vuoksi. Se on välittämistä, halua kuunnella. Ehkä perheenkaltaisuutta. Yhteisöllisyyden vastakohtana on itsenäisyys ja yksinäisyys.
Auroran koulu on kasvanut vuosien varrella - näin minä asian näen- varsin hienosti yhteisölliseen suuntaan. Saadun huoltajapalautteen mukaan lapsista välittäminen ja kodinomainen ilmapiiri näyttävät välittyneen myös koteihin. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö meillä myös haasteita ja rosoja riitä. Yhteisöllisyys ei säily itsestään. Se edellyttää kaikilta toisten kunnioitusta. Se taas edellyttää keskinäistä luottamusta siihen, että itselle ei tarkoiteta pahaa. Yhteisöllisyyden ylläpito edellyttää kuuntelemista, auttamista, joustamista, vastaantulemista, halua ymmärtää toinen, anteeksiantoakin. Ihan niinkuin perheessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti