Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, lokakuuta 14, 2008

Tulevaisuuspäivä 13.10.2008

KUVA: ELA-Erityisopettajat ovat meillä perinteisesti opebändin laulajia. Marjo teki hienon debyytin.

Maanantaina 13.10.2008 opebändi (Ripa, Katri, Uma, Esa, Tuomo, Kaija ja Marko) tuli koululle jo kahdeksan jälkeen roudaamaan kamoja ja treenaamaan tulevaisuuslauluja. Minä pystytin elokuvalaitteistoa. Oli alkamassa koko koulun teemapäivä tulevaisuudesta. Olimme kaikki 320 oppilasta ja 40 aikuista Aurorassa ensimmäisen kerran koko tänä syksynä. Huomaa.

Tulevaisuuspäivän ohjelma oli seuraava:

Klo 9 lapset tulivat saliin. Oli siinä ahtaamista.
KUVA: Suurryhmässä opiskelu vaatii paljon taitoa. On osattava ja jaksettava keskittyä. Siihekin tarvitaan harjoittelua.


Klo 9.15 rehtori avasi teemapäivän. Katsoimme 4 minuutin dvd:n tulevaisuuskasvatuksesta- saman clipsin, joka esitettiin OECD-maitten virkamiehille muutama viikko sitten. Pohdimme ajan käsitettä ja lauloimme muutaman tulevaisuususkoa valavan laulun.

Klo 9.45-10 oli välitunti, ja kävimme haukkaamassa happea.

Klo 10-12.15 hajaannuime pitkin taloa tekemään tulevaisuustehtäviä.

KUVA: Koska 5.-6-luokkalaisilla ei ollut sattuneesta syystä kotiluokkia, he tekivät töitä mm. salissa, käytävillä, pukusuojissa ja aineluokissa.


Oleellista tulevaisuuskasvatuksessa on (1) antaa lasten fantasioida omaa tulevaisuuttaan (Mitä heistä tulee isona, millainen talo heillä on esim. vuonna 2028, millainen heidän perheensä on...). Kuvitelmansa lapset voivat piirtää, kirjoittaa, askarrella yksin tai ryhmissä. Opettajat rohkaisivat lapsia keksimään taloihin, työvaatteisiin jne. uusia keksintöjä. Keksinnöt syntyvät nykyään paljolti niin että yhdistetään toisiinsa erillisia asioita esim. kännykkä ja takki.

KUVA: Kaksi bändiä sävelsi tulevaisuuden hittejä.


Toinen (2) oleellinen juttu on antaa lasten kertoa unelmistaan toisille. Sekä järjen että tunteiden tasolla tärkeää on vahvistaa uskoa siihen, että me teemme hyvän tulevaisuuden omilla ratkaisuillamme.

Tulevaisuus-johtolankoja aihekokonaisuuksiin - materiaalissa oli satoja erilaisia tehtäviä. Tästä linkistä pääset tutustumaan materiaaliin.

KUVA: Kielten opettajien johdolla opeteltiin kuvailemaan tulevaisuusajatuksia englanniksi.


Siestaa ei pidetty. Jokainen opettaja valvoi oman ryhmänsä, jos piti pikkuvälitunteja. Uma oli laatinut porrastetut ruoka-ajat, ja hyvää kanaruokaa riitti kaikille.

Klo 12.15 palasimme kaikki saliin. Opettajien johdolla näytettiin muille, mitä päivän aikana oli saatu aikaan.

KUVA: Luokissa oli tehty mm. tulevaisuuden kuvia, vaatteita, maisemia, aikajanoja, keksitty uusia leikkejä ja pelejä jne.


Päivä päätettiin reippaisiin yhteislauluihin, ja sen jälkeen luokka kerrallaan pääsi hyvin ansaitulle syyslomalle.

Ei kommentteja: