LUOKANOPETTAJA-LEHDEN päätoimittajan tehtävän etuihin kuuluvat kutsut pressitilaisuuksiin. Pääasiassa niitä järjestävät opetusministeriö ja Kuntaliitto. 7.8 olin itse Heinolassa, mutta Kuntaliiton nettisivuilta löytyy kuitenkin tiedotusmateriaalia. Muutama poiminta.
KUNNAT maksavat itse perusopetuksen kuluista 54,7 %. 80 % kunnista käyttää opetukseen enemmän opetustunteja kuin tuntijakoasetus vähimmillään edellyttäisi. Kuntaliiton erityisasiantuntijan Juha Henrikssonin mukaan kunnat lisäävät oppilaan opetustunteja alemmilla vuosiluokilla, jotta opetussuunnitelman tavoitteet voidaan saavuttaa. Tavoitteet ovat liian vaativat koko ikäluokalle.
Kun 1-2 -luokkien minimiviikkotuntimäärä on 19, eräissä kunnissa opetusta annetaan 22 tuntia (Espoossa 20). 3-4- luokilla minimi on 23 tuntia, ja joissain kunnissa totuus jopa 27 tuntia ((Espoossa 3 lk 23, 4 lk 25, jos ottaa A2-kielen). 5-6-luokilla minimi on 24 tuntia, ja joissain kunnissa opetusta järjestetään jopa 30 tuntia ( Espoossa 5 lk: 27 ja 6 lk: 28). Espoon tuntijako tehtiin taloudellisesti ahtaassa tilanteessa, ja monessa koulussa ops-uudistus merkitsi viikkotuntimäärien laskua. Harmi.
TUNTIJAKOA kritisoitiin muutenkin.
- Valinnaisuutta pitää lisätä perusopetuksen tuntijaossa, jolloin oppilas voi tehdä valintoja oman kiinnostuksensa ja osaamisensa mukaan sekä lukuaineissa että taito- ja taideaineissa, Henriksson oli sanonut. Tästä asiasta kaikki järkevät ihmiset ovat samaa mieltä.
Henrikssonin mukaan valinnaisuuden lisääminen tasoittaisi myös erityisopetuksen tarvetta. Erityisopetuksen määrä on kasvanut joka vuosi.
KUVA: Erityisopetuksen siirrettyjen osuus perusopetuksen oppilaista
Noin kahdeksan prosenttia peruskoulun oppilaista siirretään nyt erityisopetukseen. Määrä on massiivinen. Se tarkoittaa noin 45 000 oppilasta, Erityisopetussiirtoja onkin Kuntaliiton mukaan syytä vähentää.Tukiopetuksen lisääminen, opetuksen eriyttäminen ja laaja-alainen erityisopetus olisivat sen mukaan keinoja oppilaiden oppimisen tukemiseksi ennen kuin oppilas siirretään erityisopetukseen erityisluokalle. Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa tulee painottaa erilaisten opetusmenetelmien käyttöä, koska kaikki oppilaat ovat erilaisia. Kuntaliitto katsoo, että erityisopetukseen tulisi siirtää vain silloin, kun oppilas siirtyy erityisluokalle tai erityiskouluun. Hmmm. Toivottavasti se ei tarkoita, että erityistä tukea nyt saavilta vietäisiin myös tuo tuki.
MATERIAALIIN sisältyy myönteinen uutinen ryhmäkokojen pienenemisestä. Tilastojen mukaan näyttää siltä, että koulujen ryhmäkoot ovat pienentyneet koko 2000-luvun. Viime lukuvuonna perusopetuksessa oli keskimäärin 13,5 oppilasta opettajaa kohden. Kun Aurorassa on oppilaita 320 ja päätoimisia opettaja 21, niin meillä tuo indeksi on 15,23.
Hallistusohjelmassa luvataan pienentää ryhmäkokoja. Kuntaliitto ei kannata ryhmäkokosäädöstä, jolloin mm. opetusryhmän maksimikoosta tulee käytännössä minimikoko
PERUSKOULUJEN määrä jatkaa laskuaan. Peruskouluja oli vuonna 1990 4869 ja vuonna 2006 3383.1-6 peruskouluja oli viime syksynä 2493. Niiden tappotahti on taas kiihtymässä jo 170:een /vuosi. Yläkouluja (7-9 kouluja) oli 447, ja yhtenäisiä peruskouluja eli 1-9 kouluja 240. Niiden määrässä on ollut viime vuosina kasvua sarjassa 4-30-30.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti