Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, huhtikuuta 21, 2007

Kiva, hyvä vai pätevä- millainen opettaja pitäisi palkata?


ELÄMME juuri nyt sitä aikaa vuodesta, jolloin koulut palkkaavat opettajia seuravaksi lukuvuodeksi. Toistaiseksi (aikaisemmin vakinaisesti) palkatut on melkein jo Espoossa otettu. Seuraavien viikkojen aikana koulut etsivät opettajia määräaikaisiin(aikaisemmin väliaikaisiin) tehtäviin. Niitä on nyt haussa Espoon eRekryssä ( www.espoo.fi) kuusi tällaista luokanopettajan tehtävää (yksi mm. sympaattisessa Niipperin koulussa). Parhaat mahdollisuudet saada kouluunsa hyvä opettaja, on rehtoreilla, joilla on tarjoa työtä ja palkaa koko seuraavaksi lukuvuodeksi. Siksi myös muodolllisesti pätevien opettajien sijaisten löytäminen erityisesti perhevapailla oleville voi olla vaikeaa.

1.1.1999 voimaan tulleen koululainsäädännön mukaan opetusta saavat antaa vain kelpoisuusvaatimukset täyttävät opettajat. Sekä aineen- että luokanopettajalla tulee olla tarvittava akateeminen loppututkinto, jonka suorittaminen vie tavallisesti 4-5 vuotta.

JOSTAIN syystä muodollisesti pätevät opettajat eivät saa hakemaansa virkaa, vaikka samaan aikaan toisissa kouluissa on epäpäteviä opettajia. Kyse saattaa olla kohtaanto-ongelmasta. Hakijat hakevat moniin kouluihin, mutta tosiasiallinen hinku kasautuu tiettyihin imukykyisiin kouluhin. Erityisen suosittuja ovat nyt yhtenäiset peruskoulut- jos ne ovat hyvien kulkuyhteyksien päässä. Ja tottakai asiaan vaikuttavat myös koulun ulkoiset puitteet ja sisäinen henki. Tuollaisissa kouluissa rehtorit pääsevät aidosti valitsemaan työyhteisöön parhaiten sopivat uudet opettajat.

PÄTEVIÄ OPETTAJIA ei siis hae kaikkiin kouluihin tasaisesti. Mitä rehtori sitten tekee, jollei pätevää hakijaa löydy? Palkkaa muodollisesti epäpätevän, mutta muutoin kivan ja hyvän opettajan. Uudellamaalla esim. vuonna 2005 peräti 20 % opettajista oli muodollisesti epäpäteviä. Oikein päteviä he voivat olla muussa mielessä. Erityisopettajista pula on vielä suurempi. Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaan epäpätevä opettaja voidaan määrätä antamaan opetusta väliaikaisesti enintään vuoden ajan, mutta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

MUODOLLINEN pätevyys on tärkeä- muttei sittenkään tekijä, joka takaa sen, että opettaja selviää hienosti työstään. Meillä on vuosien varrella ollut monia tosi loistavia tyyppejä, joilla ei ole ollut tarvittavaa koulutusta. He ovat olleet luonteeltaan opettajiksi sopivia, lapsista aidosti välittäviä isoja ihmisiä, jotka ovat joutuneet opettelemaan itse ammattissa tarvittavia taitoja työssään. On hienoa, että sellaisia ihmisiä on käytettävissä. Ja kääntäen on sekin uskallettava sanoa, että aina muodollisesti pätevä opettaja ei onnistu rakentamaan työssä ehdottomasti tarvittavaa luottamusta lapsiin ja vanhempiin. Se onkin sitten vaikeampi juttu. Julkisista tehtävistä ketään ei siirretä syrjään siksi, että hänestä ei pidetä. Virkavirheet ja laiminlyönnit ovat toinen juttu.

Joskus vanhemmat ovat kiintyneet muodollisesti epäpätevään sijaiseen niin, että ovat järkyttyneet, kun rehtori joutuu vaihtamaan opettajan pätevään. Vanhempien näkökulmasta opettajan pysyvyys saatta olla hyvin tärkeä arvo, jopa opettajan papereita tärkeämpi.

ESPOOSSA on periaate, että kaikki opettajan tehtävät laitetaan avoimeen hakuun. Rehtorin on aktiivisesti etsittävä pätevää hakijaa. Tehtävän aukipaneminen erekryyn on tätä. Poikkeuksia on vain kaksi. Määräaikaista tehtävää ei tarvitse laittaa hakuun, jos rehtorilla on tiedossaan muodollisesti pätevä henkilö. Hakua ei tarvitse tehdä, jos rinnakkaisilla hauilla (esim. Sope-luokat) tiedetään, ettei päteviä hakijoita ole ollut esim. naapurikouluihinkaan.

AURORAN ensi syksy näyttää tässä vaiheessa vuotta opettajien muodollisen pätevyyden osalta vallan hyvältä. Kaikissa tähän asti täytetyissä opettajan tehtävissä on muodollisesti pätevä opettaja. Juuri nyt olen laittamassa allekirjoitusta paperiin, jolla palkkaan meiltä Nöykkiönlaaksoon siirtyvän Outi-opettajan työn jatkajaksi sopeluokalle erityisopettaja Sari Karjalaisen. Tervetuloa, Sari!

Vielä täyttämättä on 2-3 tehtävää, joita en ole voinut laittaa hakuun. Nyt näyttää siltä, että suurella todennäköisyydellä kaikki kolme avautuvat, ja että 1-2 niistä saadaan täytettyä opettajilla, joilla on kaikki opinnot suoritettuina, vaikka täyttöprosessi viivastyisi touko-kesäkuuhun. Tällöin muodollisesti epäpätevien opettajien %-osuus jäisi meillä 5-10: een. Se olisi lainalaatijoille mieleen. Ja vuosikausiin jopa jonkinlainen ennätys.

Ei kommentteja: