Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, elokuuta 30, 2024

Kouluvaarin terveisiä elokuun viimeiseltä viikolta












 T älle viikolle tulikin kaksi kouluvaaripäivää: keskiviikko ja perjantai; ensi viikolla kun omat luennot osuvat sovittuihin päiviin. 






Keskiviikkona koulupäivä alkoi kello 8.15 ja päättyi klo 13.30. Perjantaipäivä oli klo 9 -13.30, ja kummassakin päässä jakotunnit.

 4.luokan isoja juttuja on oppia peruslaskutoimituksia. Juuri nyt trenaataan aika vaikeita vähennyslaskuja, joissa on osattava lainata. Jakoryhmät ovat tällöin todella hyvä satsaus. Ja samoin aikuisten määrä. Meitä oli parhaimmillan kolme jelppaamassa.

Klo 9.30 matikointi pantiin poikki, ja koko koulu siirtyi pihalle kiittämään Marjo- koulunkäynninohjaajaa vuosikymmenien työstä Lippajärveläislasten hyväksi. Musiikki soi. Kouluvaari sai hakea aikanaan palkkaamansa työntekijän tanssiin. Koko koulu tuli mukaan.

 



Enkun tunnilla opetellaan parhaillaan  koululaisten tavaroiden nimiä (esim. terotin, laukku...). Oppilailla on monipuoliset materiaalit. Kirjan tekstit kuulee natiivien ääntäminä. Esimerkiksi kolmen erilaisen ässän ääntäminen on ohjattu hyvin tarkasti. Ei ennen wanhaan :-) Osa luokasta opiskelee samaan aikaan kiinaa.

Sitten lounaalle ja katsomaan taas hauskoja Entä jos? - minivideoita.


Niinkuin matikkaakin, myös musiikkia oli molempina päivinä. Maanantaina heti aamulla, perjantaina juuri ennen pitkää välituntia. 4b:ssä on nyt käynnissä soittotaidon jakso. Opettelemme oikeita sormiotteita ja oikeanlaista kevyttä puhallusta. Keskiviikkona huippuhetket olivat treenit pihalla.  Perjantaina kerrattiin sisällä, ja moni alkaa tuottaa jo säveliä. Treenamme myös musiikkitietoa: kuuntelemme "kaiken maailman" musiikkia, jota oppilaat, joiden juuret ovat muualla, ovat ehdottaneet.Vihkoihin tallennettiin myös   sävelten nimiä ja niiden sijoittumista nuottiviivastolle.Tärkeät asiat tallennettiin vihkoon.




Oli Ihana ilma. Lapset ja valvojat  ulos kumpanakin päivänä. Perjantaina koko muu koulun väki kokoontui kouluravintolaan juhlimaan koulun-käynninohjaaja Marjon viimeistä työpäivää. Kauniita puheita, hauskoja lahjoja (mm. Marjolle tehty oma laulu), yhteislaulua ja rockia. Kahvia, kakkua, alkoholitonta kuohuviiniä ja valtavaa iloa ja kiitollisuutta.




Keskiviikkona oli myös suomen tunti. Nyt pidettiin luetun ymmärtämisharjoitus. Tekstiä sai lukea niin monta kertaa kuin halusi, ja sitten vastattiin kysymyksiin. Hienosti oppilaat keskittyivät ja vastasivat. Ilmapiiri oli niin kannustava: "Ei haittaa, jossei osaa."; Apua saa jos tarvitsee". Meitä oli  tunnilla kaksi apuria. Lisäksi erityisopettaja opasti ryhmää oppilaita omassa tilassaan. Ja aika riitti klassikkotehtäväänkin; värikynien teroittamiseen.

Perjantaina Suomea ei ollut. Päivän viimeinen tunti oli...

 

Monipuolista toimintaa: Läksyntarkastajat tsekkasivat ryhmän kirjat, ja opettaja laittoi Wilmaan viestin, jos ne oli unohdettu tehdä. Niinkuin on sovittu. 

Hyvin molemmat päivät menivät. Perjantaina toki jo osaa väsytti. Siihen auttoi liikuntaleikki. Tuolit pöydälle. Kamat reppuun. Ja kotiin. Kouluvaari tietysti vespalla. 

Nyt kun itselle on taas alkanut luentojakso yliopistolla opettajiksi opiskeleville, vakoilin samalla 4b-luokkaa, ja poimin ylös sattumanvaraisesti konkreetteja rutiineita, joita voi malliksi opetuksen suunnitteluun tarjota: 

A    Aamulla käydään päivän ohjelma läpi. Assertiivisuus; säännöistä pidetään kiinni.
E    Eheyttäminen. Samalla kun kuunnellaan musiikkia voidaan liikkua- myös utubessa ympäri maailmaa. Eriyttäminen. Nykyinen oppimateriaali tarjoaa hienoja tapoja antaa lisätehtäviä noheville oppilaille.
I    Itsetarkastuksen juuret ulottuvat ainakin INOOn. Matikankrjoissa on kivoja ideita, kuinka varmistuu, että on laskenut oikein. 
J    Järjestäjän tehtävät ovat osa klassista koulu yhteiskuntana-aatetta.
K    Kertaaminen, kisailu. ja kotiryhmä, Erityisesti vaikkapa musiikkitaitoen osalta vaatii toistoa, toistoa. Itsekin tykkään leikkimielisist kisoista. Oppilallle tuo turvaa oma kotiryhmä
L    Jos läksyjä annetaan, niiden tekemistä seurataan.
P    Päivän pääksi tsekataan, mitä seuraavalle kerralle pitää tehdä (esim. läksypassi, valokuva taululle kirjoitetuista tehtävistä)
T    Tauotus. Kun väsytään otetaan "pikkuvälitunti"
V    Vaihtelu on tärkeää. Ei liian kauaa yhtä asiaa.

Tässä muutama poiminta.  

Kiitoksia taas auroralaisille ja 4B-luokalle mukavas-ta koulupäivästä.  Nähdään taas !.  

Ei kommentteja: