Ns. "kuolinsiivous" jatkuu. Tänään löysin jännän paperin 32 vuoden takaa. Tuohon aikaan kaikki uudet rehtorit pääsivät Opetushallituksen tilaamalle koulunjohdollisen peruskoulutuksen kurssille. Siihen kuului muistaakseni neljä kolmipäiväistä opintojaksoa, joiden välissä tehtiin välityö. Kolmannen ja neljännen jakson välissä syksyllä 1992 tehtävänä oli laatia kuvaus oman koulun tulevaisuuden näkymistä, toi-veista, pyrkimyksistä ja toteutumisen mahdollisuuksista.
Työtavaksi näytän valinneen tuolloin yhdistelmän ns. tuomari-menetelmää ja työn historiallista analyysiä. Aurorassa järjestettiin noihin aikoihin syksyn alussa ns. Aurora-seminaari, jossa suunnittelutyöhön osallistui koko henkilökunta ja vanhempien edustajia, tuolla kertaa johtokunnan jäsenet ja varajäsenet. Mukana oli yhteensä 30 aikuista. Porukka jaettiin neljää ryhmään sen mukaan, mikä oli heidän näkökulmansa koulutyöhön. Vanhemmat saivat valita, mihin ryhmään menivät:
- Kulkurit (juuri taloon tulleet, tai useassa pisteessä toimivat. He tarkastelevat taloa tuorein silmin ja huomaavat outouksia)
- Vanhat Mestarit (talon muisti. He ovat nähneet, kuinka koulu on muuttunut aiemmin)
- Nuoret Leijonat (tulleet taloon tovi sitten)
- Albatrossit (niitä, joilla on ollut tilaisuus perehtyä koulutyöhön jostain laajemmasta vinkkelistä esim. kouluhallinnosta)
Tehtävänä oli pohtia, miten opettajan ja oppilaan työ oli konkreetisti muuttunut aikajanalla 1. Oma kouluaika 2. Aurora ennen 3. Aurora nyt.
Vastauksista etsittiin sitten trendejä ja pääteltiin, että jos ne jatkuvat, millainen on 4. Aurora tulevaisuudessa.
Työohje oli:
" Miettikää konkreetisti, miten työ on muuttunut (välineet, tylöolot, odotukset, materiaalit, työaika, vaatimukset, tehtävät, tulos, tavoitteet, sisällöt). Kirjatkaa niitä. Etsikää tendenssejä. Miettikää sitten, millaisena työ jatkuu huomenna, jos linja jatkuu.
Osa aikaa poristiin ryhmissä ja täytettiin lomake. Sitten esiteltiin kunkin ryhmän trendit ja niistä tehtävät johtopäätökset. Mitä mahdollisuuksia ja uhkia niihin liittyy opettajan ja oppilaan työlle.
Laadin sitten viikon kuluttua yhteenvedon (omatekoisen faktorianalyysin avulla), johon opettajat saivat tehdä korjauksia ja täsmennyksiä. Löysimme menneestä kolme trendiä (poimintoja tässä):
- Koulu astuu kateederilta alas ihmisten joukkoon. Opettajan ulkoinen valta vähenee, sisäinen kasvaa. Yhteistyö kotien kanssa lisääntyy. Kotiseutuopista kansainvälisyyteen. > TULEVAISUUS: + talkooväestä uusia voimavaroja. Itsensä toteuttamisen mahdollisuus kasvaa ympäristön asettamissa rajoissa - Vanhaa kuria ei ole. Erityisopetus integroidaan. Vaatimukset kasvavat, tempoilevat. Opettaja voi joutua syytettyjen penkille. On opittava perustelemaan ja hyväksymään opettajiin kohdistuva arvostelu.
- Pysyvyydestä epävarmuuteen ja jatkuvaan uudistumiseen > TULEVAISUUS: +Didaktisesti orientoituva opettaja kokee työnsä entistä haastavammaksi. Vaihtelusta pitävät opettajat nauttivat työstään. Vaihtuvuus virkistää. Kouluista tulee erilaisia (paikallisuus) - Vaativat olosuhteet. Osa opettajista ei pärjää jatkuvassa muutoksessa. Vaihtuvuus katkaisee perinteitä. Kouluista tulee erilaisia- eri arvoisuus. Resussit laskevat. Työtila rapistuu. Oppilaita tulee ja menee.
- Arvojen muutos: luterilaisuudesta kohti humanismia ja individualismia. > TULEVAISUUS: + Valinta lisää motivaatiota ja tekee työstä miellyttävämpää - Arvokasvatus tulee haasteel-lisemmaksi. Väkivalta ja levottomuus voivat lisääntyä. Lapset voivat tehdä vääriä valintoja. Eriarvoisuus tunkeutuu kouluun. Tasapalkasta siirrytään yksilölliseen palkkaan.
Noin silloin nähtiin. Ja noin moni asia menikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti