JOS käyttää hakusanaa opettamiskäsitys, saa 642 - tai ainakin minä sain - osumaa. Tarkemmin selattaessa linkkien määrä supistuu 71:een. Vertauksen vuoksi todettakoon, että hakusana oppimiskäsitys saa 112 000 osumaa :-)
Oppimiskäsitys on ilman muuta tärkeä. Mutta niin on opettajan opettamiskäsityskin.
TÖRMÄSIN mielenkiintoiseem teokseen, jonka nimikin on opettamiskäsitys. Kyseessä on teos:
Suonperä, Matti. (1993). Opettamiskäsitys. Oppijakeskeisen opettamiskäsityksen perus-aineksia. Hämeenlinna: Educons.
Teoksen perusmessage on täydentää (ammatillisten?) opettajien ja kouluttajien osaamista niin, että heidän tapansa opettaa/järjestää opetusta perustuisi vahvemmin oppijalähöisyydelle ja sille tiedolle, mitä oppimisesta (tuolloin) oli.
1990-luvulla kritiikki vallitsevaa koulutuskäytäntöä kohtaan oli lisääntynyt. Moni asia sapetti:
Kolutuksen vaikuttavuus oli heikkoa. Kouluttajat selvästi yliarvioivat koulutettavien oppimiskyvyn. Heillä oli riittämätön inhimillistä oppimista koskeva perusasiantuntemus. Opetus oli usein liian opettajakeskeistä, ja jopa oppijoiden omatoimisuutta tukahduttavaa.
NIINPÄ Suonperä ryhtyi tuumasta toimeen. Hän laati kansantajuista kieltä tavoitellen kuvauksen siitä, mitä oppimisesta tiedetään ja antoi sitten vinkkejä - ei normeja- siihen, kuinka opettaja voi opettaa vaikuttavasti.
Miten ihminen oppii?
Suonperä haki vauhtia oppimisnäkemykselleen paitsi tuolloin suosioon juuri nousseesta konstruktivismista myös Immanuel Kantin filosofiasta ja tuon ajan aivotutkimuksesta. Tiivistän hänen oppimisnäkemystään näin:
Opettajan opettamisen lähtökohta on ajatus, että tiedon välittymistä todellisuudesta kokemusten kautta aivoihin voidaan tukea sopivilla toimenpiteillä. Tällainen tukitoimi on opetus. Opettaminen on siis oppimaan auttamista / saattamista.
Opettajan tehtävä on siis auttaa oppijaa muovaamaan todellisuutta vastaava sisäinen malli omiin aivoihinsa.Kuinka temppu tehdään?
Oppimiskäsitys on ilman muuta tärkeä. Mutta niin on opettajan opettamiskäsityskin.
TÖRMÄSIN mielenkiintoiseem teokseen, jonka nimikin on opettamiskäsitys. Kyseessä on teos:
Suonperä, Matti. (1993). Opettamiskäsitys. Oppijakeskeisen opettamiskäsityksen perus-aineksia. Hämeenlinna: Educons.
Teoksen perusmessage on täydentää (ammatillisten?) opettajien ja kouluttajien osaamista niin, että heidän tapansa opettaa/järjestää opetusta perustuisi vahvemmin oppijalähöisyydelle ja sille tiedolle, mitä oppimisesta (tuolloin) oli.
1990-luvulla kritiikki vallitsevaa koulutuskäytäntöä kohtaan oli lisääntynyt. Moni asia sapetti:
Kolutuksen vaikuttavuus oli heikkoa. Kouluttajat selvästi yliarvioivat koulutettavien oppimiskyvyn. Heillä oli riittämätön inhimillistä oppimista koskeva perusasiantuntemus. Opetus oli usein liian opettajakeskeistä, ja jopa oppijoiden omatoimisuutta tukahduttavaa.
NIINPÄ Suonperä ryhtyi tuumasta toimeen. Hän laati kansantajuista kieltä tavoitellen kuvauksen siitä, mitä oppimisesta tiedetään ja antoi sitten vinkkejä - ei normeja- siihen, kuinka opettaja voi opettaa vaikuttavasti.
Miten ihminen oppii?
Suonperä haki vauhtia oppimisnäkemykselleen paitsi tuolloin suosioon juuri nousseesta konstruktivismista myös Immanuel Kantin filosofiasta ja tuon ajan aivotutkimuksesta. Tiivistän hänen oppimisnäkemystään näin:
- Oppiminen on tiedon organisointia
- Tieto syntyy omien kokemustemme kautta. Mutta ei vain siitä.
- Oppiminen perustuu aivojen toimintaan; hermosolut kytkeytyvät toisiinsa synapsiksi.
- Oppijan on oltava kunnossa.
- Jotta voimme hahmottaa uutta, tarvitaan aikaisempi mielikuva ohjaamaan havainnointia Ärsykkeen ilmaantuessa aktivoitui aikaisempi kokemuskeema ja se johtaa ennakkotulkintaan.
- Kohtaamme todellisuuden; havaitsemme ärsykkeen (esim. äänen)
- Teemme havaintoja. Jotta havainnot olisivat relevantteja, on osattava löytää olennainen
- Aikaisemmat tietorakenteet ohjaavat havainnointia (vrt. valikoiva tarkkaavaisuus). Esikoodaamme niiden pohjalta havainnot. Esikoodaus on tietoisuuden rajoilla tapahtuvaa informaatioärsykkeiden valintaa.
- Valikoidun informaation käsittely tapahtuu lyhytaikaisessa muistissa (säilyy siellä 1 min) = tajuntamme = työmuisti. Havaintojen tekijä muuttaa (aisti)havainnot mielikuviksi, jotka ovat havainnoista muodostettuja tietorakennelmia.
- Jotta muistamme ja ymmärrämme havainnot meidän on liitettävä ne käsitteisiin, jo oleviin tietorakenteisiin. Muovamme siis todellisuutta vastaavan mallin omiin aivoihimme ajattelemalla.
- Painamme asiat mieleen = Informaation tallentaminen myöhempää käyttöä varten pitkäkestoiseen muistiin.
- Pystyykö oppilas keskittämään havaintotoimintansa oikeisiin kohteisiin ?
- Jaksaako hän keskittää tarkkaavaisuuttaan tarpeeksi kauan?
- Ajatteleeko hän havainnoitavan asian ydinasioita vai jotain ihan muuta?
- Näkeekö hän vaivaa painaessaan asioita mieleen?
Opettajan opettamisen lähtökohta on ajatus, että tiedon välittymistä todellisuudesta kokemusten kautta aivoihin voidaan tukea sopivilla toimenpiteillä. Tällainen tukitoimi on opetus. Opettaminen on siis oppimaan auttamista / saattamista.
Opettajan tehtävä on siis auttaa oppijaa muovaamaan todellisuutta vastaava sisäinen malli omiin aivoihinsa.Kuinka temppu tehdään?
- Opettajan tehtävä on aikaansaada tilanteita, jotka edesauttavat havaintotoimintaa. Luoda sille puitteet: selkeät havainnot. (ja karsia turhat)
- Hän voi järjestää jo etukäteen tilaisuuksia aktivoida omia aiheeseen liittyviä kokemuskeemoja (Keinoja ovat mm. tavoitekeskustelut, asiavihjeet, ennakoivat harjoitteet ja kokemuskertaukset).
- Suunnittelu; Opettaja jäsentää opittavan asia muotoon, josta se on vaivatonta hahmottaa.
- Motivaatio -opettaja luo edellytyksiä oppimiselle: luo aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden tilat. Korostetusti tuodaan esille oppimisen kannalta merkityksellisiä yksityiskohtia Merkityksellisyydessä on sekä asia- että tunnelataus.
- Opettaja valvoo, että oppijan tarkkavaisuus suuntautuu ja pysyy oikeassa kohteessa
- Valvotaan, että oppijan ajattelu kohdistuu oikeaan asiaan, ydinasoihin. Selkeät käsitteet. Herätellään kysymyksillä ajattelemaan. Pidetään toimintaa yllä: Valovoimaiset kuvat, vaihteleva äänenpaino, eloisa olemus. Vaihtelu virkistää.
Tunteilla on iso rooli opitun muistamisessa. Opettajan tulisikin Suonperän mukaan käyttää enemmän mielihyvää tuottavia toimintamuotoja kuin sellaisia, joka synnyttävät mielipahan sävyisiä elämyksiä.
Merkityksellisyys vaikuttaa oppimiseen. Opettajan olisi tunnettava oppijan henkilökohtaiset ominaisuudet, tavoitteet ja oppimisedellytykset: Miten hän on motivoitunut ? Millaisessa mielentilassa on? Millaisia häiriötekijöitä oppimiseen liittyy? Mitkä ovat hänen lähtökohtaedellytyksensä?
Merkityksellisyys vaikuttaa oppimiseen. Opettajan olisi tunnettava oppijan henkilökohtaiset ominaisuudet, tavoitteet ja oppimisedellytykset: Miten hän on motivoitunut ? Millaisessa mielentilassa on? Millaisia häiriötekijöitä oppimiseen liittyy? Mitkä ovat hänen lähtökohtaedellytyksensä?
Opettaja on itsestään selvästi hallittava opettamansa oppisisältö.
Hänen on luotava optimaaliset opettamisolosuhteet. Opetus- oppimisympäristön tulee kaikin tavoin tukea oppijaa mutta myös opettajaa. Sen pitää tehdä oppimisesta mieluummin hauskaa kuin vakavaa ja kurinalaista. Hyvä keinoja ovat:
- Psyykkistä rentotumista edistävät tekijät: Oppimista ehköisevien ennakkoluulojen poistaminen. Rauhoittavat värit. Musiikki. Turvallisuuden tunnetta herättävä opettaja. Turvallinen ilmapiiri.
- Elämänläheinen opetus
- Oppimistilanteiden virittäminen mahdollisimman selvästi mielihyvää tuottaviksi
- Positiivisia emootioota herätäävät ärsykkeet
- Henkilökohtainen merkitys oppijoille
- Soveltamismahdollisuuden osoittaminen
- Toiminnallisuus- oppilaat itse tekemään.
- Asian mielekkyys - kun se koetaan itselle merkitykselliseksi ja assimiloidaan olemassa oleviin skeemoihin
- Myönteinen palaute - silminnäkijöiden edessä
- Onnistumisen tuottamat mielihyvän elämykset
Opettajan oma persoonallisuus on kouluttajan tärkein voimavara, siitä vaan itsetutkiskelemaan.
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot ovat tärkeitä. Ei saa uppoutua omaan esitykseen. On tehtävä jatkuvasti havaintoja oppijan ilmeistä, eleistä ja koko olemuksesta ja edettävä oppijan ehdoilla
Opettajan vaikuttaminen on paljolti oppijoiden kannustamista ja motivoimista yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen kautta. Kannattaa keskittyä oppijoiden oppimistavoite - ja aktivoimiskysymyksiin.
Pohdintaa
Olen kesän aikana käynyt läpi klassikoiden käsityksiä oppimis- ja opettamisprosesseista/oppitunnin kaavoista aina Aristotelesta Kirsti Lonkaan. On hämmästyttävää, kuinka paljon niissä on yhteistä keskenään. Suonperän mallissa ei kuitenkaan enää korosteta jatkuvaa kertaamista muistissa pysymisen keinona. Itse usko siihen edelleen. Tuoreimmissa näkemyksissä korostuu lisäksi vielä enemmän oppijoiden oma osuus; opettaja ei tee enää itse kaikkea valmiiksi, vaan jakaa yhä enemmän vastuuta heille.
Kirjoittajasta
Matti Suonperä syntyi vuonna 1933. Hän voi vielä elää. Suonperällä on pitkä opettaja - ja opettajankoulutuskokemus. Hän on toiminut mm. 1980-luvulla Tampereen yliopiston Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen johtajana ja kasvatustieteen apulaisprofessorina sekä 1990-luvulla professorina ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Hämeenlinnassa. Jo 1970-luvulla Suonperä oli urheilun henkisen valmennuksen pioneereja Suomessa. Hän mm. kehitti ensiksi huippu-urheilun tarpeisiin ns. mielikuvaharjoittelun.
Ks. myös https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/07/ammattikasvatuksen-didaktiikka.html
Pohdintaa
Olen kesän aikana käynyt läpi klassikoiden käsityksiä oppimis- ja opettamisprosesseista/oppitunnin kaavoista aina Aristotelesta Kirsti Lonkaan. On hämmästyttävää, kuinka paljon niissä on yhteistä keskenään. Suonperän mallissa ei kuitenkaan enää korosteta jatkuvaa kertaamista muistissa pysymisen keinona. Itse usko siihen edelleen. Tuoreimmissa näkemyksissä korostuu lisäksi vielä enemmän oppijoiden oma osuus; opettaja ei tee enää itse kaikkea valmiiksi, vaan jakaa yhä enemmän vastuuta heille.
Kirjoittajasta
Ks. myös https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/07/ammattikasvatuksen-didaktiikka.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti