NYT esittelyvuorossa on aikuisoppimisen alaan kuuluva teos:
Salminen, Seppo ja Tarvainen, Paavo. (1977). Kouluttajan opas. Valtiovarainministeriön järjestelyosasto. Helsinki: VAPK.
KYSE on konkreettisista ohjeista kouluttajalla- ja todennäköisesti nimenomaan valtionhallinnossa toimiville. Sain sen käsiini jo joitain vuosia sitten- silloin kun aloittelimme NPDL-koulutuksia. Teos on äärimmäisen napakka paketti siitä, mitä kouluttajan tulee ottaa huomioon, koulutusta tuottaessaan ja opettaessaan
Opetusohjelmaprosessi
Opas antaa ohjeita seuraaviin vaiheisiin.
1. Koulutustarpeen määrittely
2. Opetustehtävän määrittely
3. Opetusohjelman suunnittelu
4. Opetusohjelman toteuttaminen ma
5. Arvointi.
1. Koulutustarpeen määrittely
Ensimmäinen tehtävä on määritellä: Mitä on työpaikan tms. ongelma? Ihmiset ovat ehkä vaihtuneet. Toimintatavat ja toimenkuvat ovat muuttumassa. Toiminnan tavoitteet ehkä vaihtuvat.
Sitten on pohdittava, onko tuo ongelma ratkaistavissa koulutuksella, toisin sanoen opettamalla ja oppimalla.Vastausvaihtoehtoja on 3:
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ VAIHEESTA? Pitää todella panostaa sen analysointin, mikä on ongelma. Ja pitää olla ongelma…joka ratkeaa koulutuksella. Ongelma ratkeaa suuntamalla interventiot- joista koulutus on vain yksi- oikeaan kipukohtaan, oikeisiin henkilöihin. ja samalla on otettava huomioon myös heidän omat koulutustarpeensa.
2. Opetustehtävän määrittely
Kun ongelma on määritelty: kuvataan muutos. Mitä siis aiotaan tehdä toisin. Ja miten toisin. Kenellä on opittava? Ja mitä on opittava.
On selvitettävä heidän lähtökohtaedellytyksensä (mitä he osaavat- mitä ei vielä MH), motivaationsa ja omat oppimistarpeensa.
On määriteltavä, mitä (uutta MH) on opittava. Mitä koulutettavan on koulutuksen jälkeen osattava? Tiedettävä. Taidettava. Tahdottava.
Kouluttaja opettaa ja tuottaa opetusta. Kirjoittajlle opettaminen on oppimaan saattamista. Oppiminen taas on sitä, että kykenee paremmin saavuttamaan tavoiteltavan päämäärän. Koulutettavan edellytykset ratkaista (koulutuksella hankittavalla taidolla) ongelma paranevat. Toiminnan kokonaishallinta vahvistuu.
On päätettävä kuinka hyvin ja syvästi on opittava. Kirjoittajat nostavat esiin klassisen Bloomin taksonomia. Ja missä olosuhteissa. Missä puitteessa? Mitä resursseja on käytettävissä koulutukseen?Tavoite on myös suhteutettava käytössä oleviin resursseihin: Valitaan tärkeimmät asiat - ei aina kiinnostavimmat. Tekijät muistuttavat, että kouluttaja ei aseta koulutustavoitteita, vaan koulutuksen tilaaja. Ja että koulutettaville aina jää tulkinta.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ? Resurssianalyysi! Määritä onnistumiskriteerit niin, että jokainen tietää, onnistuttiinko. Tavoitteilla on koulutuksessa kriteerin funktio.
3. Opetusohjelman suunnittelu.
Tässä vaiheessa päätetään mitä, miten ja missä järjestyksessä opetetaan ja opitaan. Kyse on siis opetustilanteiden jäsentelystä. Mallissa on 4 kohtaa:
1. johdanto
2. uuden aineksen käsittely (esim. luento, itseopiskelu, leffa, reagoiva kuulijakunta-metodi, porinaryhmät, kommenttipuheenvuoro pyydetty etukäteen )
3. omaksuminen: harjoittelu, soveltaminen (keskustelu, harjoitustehtäviä esim. kirjelaatikko, roolipelit, ryhmätöitä)
4. arviointi (tuloksien)
Kurssin sisältö jaetaan opetustilanteisiin. Kustakin tilanteesa kuvataan sisältö (otsikko), mitä opettaja ja oppilas tekevät sekä tarvittavat välineet. Siitä, muistutetaan, että joka osa alkuun tarvitaan viritys ja päätös. Opas esittelee 3 eri opetusmallia
1. Yksilökohtainen opetus
joka voi olla
a) henkilökohtainen ohjaus (opettaja näyttää vaihe vaiheelta, opastaa, opettaa, neuvoo, keskustelee, ohjaa…esim. pianonsoiton opetus)
b) tai itseopiskelua esim. itseohjaavan oppimateriaalin avulla. Tällöin opettaja ei ole itse paikalla (tai ainakaan vuorovaikutuksessa). Opiskelija voi edetä omaa tahtia Mallina on usein itseopiskelu + itsetesti. (Ohjelmoitu opetus)
c) ns. välietappimalli/välitavoitemalli: Oppilaalla on tehtävävihko, jossa on ohjeet ja materiaalilinkit. Kun tehtävä on tehty, hän esittelee opettajalle tulokset ja saa uuden tehtävän.
d) Lisäksi on neuvonpitomalli. Välillä itsekseen opiskelevat kokoontuvat yhdessä pohtimaan asioita. Myös opettaja voi olla mukana. Jälkimmäisissä opettajantarve vähenee.
2. Pienryhmän opetus
3. Suurryhmän opetus
Molemmissa edetään kolmen vaiheen kautta:
a) informaatio
b) harjoittelu
c) soveltaminen
Suurryhmälle on myös kaksi muuta metodia:
Neuvottelupäivät: Nyt pääosassa osallistujat; he jakavat osaamistaan. Järjestäjät järjestävät ja antavat joitain virikkeitä ja avaavaat uusi anäkökulmia. Tavoite voi olla esim. virittäytyä edessä olevan muutoksen
Yhteiset auditoriotilanteet: Näissä on kaksi osaa: a) Ryhmätilanteet (alustus, yleiskeskustelut, kyselytuokiot) ja b) Kokoussalien ulkopuoliset vähemmän ohjatut tilanteet esim. opintokäynnit, näyttelyt ja tauot.
Ym. menetelmiä voidaan käyttää myös ristiin.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ: Suunnittele kokonaisuus fiksuksi. Suunnittele jokainen osa fiksusti. Mieti ennen muuta, mitä koulutettavat tekevät.
4. Opetusohjelman toteutus
Käytännön järjestelyt on sitten hoidettava. On rekrytoitava toteuttajat: Vetäjä. Muut kouluttajat. Avustajat.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ: Hei mukaan Quest-Stareja.
5. Arviointi
Kirjoittajat esittävät mainion taksonomian arvioinnille:
POHDINTAA
EN ole kuullut herroista aikaisemmin. Ja vaikeaa on löytää heisä tietoa netistäkin.
Paavo Tarvainen on varmaankin sama Paavo Tarvainen, jonka pro gardu ”Prediktion ja validiteetti” hyväksyttiin 1966. Ehkä hän oli koulutuspäällikkönä Kielitoimistossa vuonna 1982. Ja ehkä hän kirjoitti vuonna 1986 artikkelin ”Leo Harmaja virkamieskoulutuksen edistäjänä ”Koulu ja menneisyys-lehteen: . Ja jonka kirja: ”Miten pätevä virkamies valmistetaan ja kuinka virkakuntoisuudesta huolehditaan? : ajatuksia, suunnitelmia ja toimenpiteitä valtion hallintovirkamiesten kouluttamiseksi Suomessa v. 1905-1943” julkaistiin vuonna 1988. Ja jonka kasvatustieteen väitöskirja: "Mitä oppia jos ei lainoppia?: valtion hallintovirkamiesten koulutus Suomessa vuosina 1905-1945" on vuodelta 1991. Samanniminen mies kirjoitti vuonna 1997 artikkelin: "Voiko puupäästä kouluttaa agitaattorin? Puolue koulutuksen pioneerina 1900-luvun alun Suomessa". Ja vuonna 2009 artikkelin Suomen Kouluhistoriallisen Seuran vuosikirjaan. Ja toimi Anna Harlamov- Elon väitöskirjan esitarkastajana Väitelijä kirjoitti esipuheessaan että Tarvainen on tehnyt pitkän päivätyön valtionhallinon koulutuksen ja kehittämisen parissa.
Toisesta kirjoittajasta: Seppo Salmisesta en löytänyt riviäkään tietoa.
Salminen, Seppo ja Tarvainen, Paavo. (1977). Kouluttajan opas. Valtiovarainministeriön järjestelyosasto. Helsinki: VAPK.
KYSE on konkreettisista ohjeista kouluttajalla- ja todennäköisesti nimenomaan valtionhallinnossa toimiville. Sain sen käsiini jo joitain vuosia sitten- silloin kun aloittelimme NPDL-koulutuksia. Teos on äärimmäisen napakka paketti siitä, mitä kouluttajan tulee ottaa huomioon, koulutusta tuottaessaan ja opettaessaan
Opetusohjelmaprosessi
Opas antaa ohjeita seuraaviin vaiheisiin.
1. Koulutustarpeen määrittely
2. Opetustehtävän määrittely
3. Opetusohjelman suunnittelu
4. Opetusohjelman toteuttaminen ma
5. Arvointi.
1. Koulutustarpeen määrittely
Ensimmäinen tehtävä on määritellä: Mitä on työpaikan tms. ongelma? Ihmiset ovat ehkä vaihtuneet. Toimintatavat ja toimenkuvat ovat muuttumassa. Toiminnan tavoitteet ehkä vaihtuvat.
Sitten on pohdittava, onko tuo ongelma ratkaistavissa koulutuksella, toisin sanoen opettamalla ja oppimalla.Vastausvaihtoehtoja on 3:
- ei ole
- on tarvetta, mutta muiden toimenpiteiden rinnalla
- ratkeaa pelkästään koulutuksella.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ VAIHEESTA? Pitää todella panostaa sen analysointin, mikä on ongelma. Ja pitää olla ongelma…joka ratkeaa koulutuksella. Ongelma ratkeaa suuntamalla interventiot- joista koulutus on vain yksi- oikeaan kipukohtaan, oikeisiin henkilöihin. ja samalla on otettava huomioon myös heidän omat koulutustarpeensa.
2. Opetustehtävän määrittely
Kun ongelma on määritelty: kuvataan muutos. Mitä siis aiotaan tehdä toisin. Ja miten toisin. Kenellä on opittava? Ja mitä on opittava.
On selvitettävä heidän lähtökohtaedellytyksensä (mitä he osaavat- mitä ei vielä MH), motivaationsa ja omat oppimistarpeensa.
On määriteltavä, mitä (uutta MH) on opittava. Mitä koulutettavan on koulutuksen jälkeen osattava? Tiedettävä. Taidettava. Tahdottava.
Kouluttaja opettaa ja tuottaa opetusta. Kirjoittajlle opettaminen on oppimaan saattamista. Oppiminen taas on sitä, että kykenee paremmin saavuttamaan tavoiteltavan päämäärän. Koulutettavan edellytykset ratkaista (koulutuksella hankittavalla taidolla) ongelma paranevat. Toiminnan kokonaishallinta vahvistuu.
On päätettävä kuinka hyvin ja syvästi on opittava. Kirjoittajat nostavat esiin klassisen Bloomin taksonomia. Ja missä olosuhteissa. Missä puitteessa? Mitä resursseja on käytettävissä koulutukseen?Tavoite on myös suhteutettava käytössä oleviin resursseihin: Valitaan tärkeimmät asiat - ei aina kiinnostavimmat. Tekijät muistuttavat, että kouluttaja ei aseta koulutustavoitteita, vaan koulutuksen tilaaja. Ja että koulutettaville aina jää tulkinta.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ? Resurssianalyysi! Määritä onnistumiskriteerit niin, että jokainen tietää, onnistuttiinko. Tavoitteilla on koulutuksessa kriteerin funktio.
3. Opetusohjelman suunnittelu.
Tässä vaiheessa päätetään mitä, miten ja missä järjestyksessä opetetaan ja opitaan. Kyse on siis opetustilanteiden jäsentelystä. Mallissa on 4 kohtaa:
1. johdanto
2. uuden aineksen käsittely (esim. luento, itseopiskelu, leffa, reagoiva kuulijakunta-metodi, porinaryhmät, kommenttipuheenvuoro pyydetty etukäteen )
3. omaksuminen: harjoittelu, soveltaminen (keskustelu, harjoitustehtäviä esim. kirjelaatikko, roolipelit, ryhmätöitä)
4. arviointi (tuloksien)
Klikkaamalla saa kuva suuremmaksi. |
1. Yksilökohtainen opetus
joka voi olla
a) henkilökohtainen ohjaus (opettaja näyttää vaihe vaiheelta, opastaa, opettaa, neuvoo, keskustelee, ohjaa…esim. pianonsoiton opetus)
b) tai itseopiskelua esim. itseohjaavan oppimateriaalin avulla. Tällöin opettaja ei ole itse paikalla (tai ainakaan vuorovaikutuksessa). Opiskelija voi edetä omaa tahtia Mallina on usein itseopiskelu + itsetesti. (Ohjelmoitu opetus)
c) ns. välietappimalli/välitavoitemalli: Oppilaalla on tehtävävihko, jossa on ohjeet ja materiaalilinkit. Kun tehtävä on tehty, hän esittelee opettajalle tulokset ja saa uuden tehtävän.
d) Lisäksi on neuvonpitomalli. Välillä itsekseen opiskelevat kokoontuvat yhdessä pohtimaan asioita. Myös opettaja voi olla mukana. Jälkimmäisissä opettajantarve vähenee.
2. Pienryhmän opetus
3. Suurryhmän opetus
Molemmissa edetään kolmen vaiheen kautta:
a) informaatio
b) harjoittelu
c) soveltaminen
Suurryhmälle on myös kaksi muuta metodia:
Neuvottelupäivät: Nyt pääosassa osallistujat; he jakavat osaamistaan. Järjestäjät järjestävät ja antavat joitain virikkeitä ja avaavaat uusi anäkökulmia. Tavoite voi olla esim. virittäytyä edessä olevan muutoksen
Yhteiset auditoriotilanteet: Näissä on kaksi osaa: a) Ryhmätilanteet (alustus, yleiskeskustelut, kyselytuokiot) ja b) Kokoussalien ulkopuoliset vähemmän ohjatut tilanteet esim. opintokäynnit, näyttelyt ja tauot.
Ym. menetelmiä voidaan käyttää myös ristiin.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ: Suunnittele kokonaisuus fiksuksi. Suunnittele jokainen osa fiksusti. Mieti ennen muuta, mitä koulutettavat tekevät.
4. Opetusohjelman toteutus
Käytännön järjestelyt on sitten hoidettava. On rekrytoitava toteuttajat: Vetäjä. Muut kouluttajat. Avustajat.
MITÄ ITSE OPIN TÄSTÄ: Hei mukaan Quest-Stareja.
5. Arviointi
Kirjoittajat esittävät mainion taksonomian arvioinnille:
- Toimivatko järjestelyt?
- Toteutuiko ohjelma?
- Täyttyikö opetustehtävä: oppivatko oikeat ihmiset oikeat taidot?
- Vaikuttiko se, että henkilöt oppivat, ongelman ratkeamiseen?
- Ratkesiko ongelma?
- TAIDOT: käyttää toimintatapoja tehokkaammin (toimintatapa esim. vakiintuu, toimii virheettömämmin)
- TIEDOT: Tuntee useampia toimintavaihtoehtoja, tulee tietoisemmaksi tavoitteista ja ymmärtää niiden perusteluja paremmin, ymmärtää tilannetta syvemmin
- ASENTEET
- tahtoo uutta ratkaisua enemmän kuin aikaisemmin
POHDINTAA
EN ole kuullut herroista aikaisemmin. Ja vaikeaa on löytää heisä tietoa netistäkin.
Paavo Tarvainen on varmaankin sama Paavo Tarvainen, jonka pro gardu ”Prediktion ja validiteetti” hyväksyttiin 1966. Ehkä hän oli koulutuspäällikkönä Kielitoimistossa vuonna 1982. Ja ehkä hän kirjoitti vuonna 1986 artikkelin ”Leo Harmaja virkamieskoulutuksen edistäjänä ”Koulu ja menneisyys-lehteen: . Ja jonka kirja: ”Miten pätevä virkamies valmistetaan ja kuinka virkakuntoisuudesta huolehditaan? : ajatuksia, suunnitelmia ja toimenpiteitä valtion hallintovirkamiesten kouluttamiseksi Suomessa v. 1905-1943” julkaistiin vuonna 1988. Ja jonka kasvatustieteen väitöskirja: "Mitä oppia jos ei lainoppia?: valtion hallintovirkamiesten koulutus Suomessa vuosina 1905-1945" on vuodelta 1991. Samanniminen mies kirjoitti vuonna 1997 artikkelin: "Voiko puupäästä kouluttaa agitaattorin? Puolue koulutuksen pioneerina 1900-luvun alun Suomessa". Ja vuonna 2009 artikkelin Suomen Kouluhistoriallisen Seuran vuosikirjaan. Ja toimi Anna Harlamov- Elon väitöskirjan esitarkastajana Väitelijä kirjoitti esipuheessaan että Tarvainen on tehnyt pitkän päivätyön valtionhallinon koulutuksen ja kehittämisen parissa.
Toisesta kirjoittajasta: Seppo Salmisesta en löytänyt riviäkään tietoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti