Seppovaara, Juhani. (2000). Kansakoulu. Armas aika. Rakennustieto oy. 108 sivua.
Suomen Pankissa ekonomistina 25 vuoden uran tehnyt Juhani Seppovaara (s. 1947) on sen jälkeen elänyt täyttä elämää valokuvaamalla, kirjoittamalla, kuvittamalla ja kuulema kanalanpidolla.
KIRJOJA on syntynyt useita, eri teemoista. Vuonna 2000 julkaistu teos kansakoulusta vie ne meistä, jotka ovat käyneet kansakoulua viehättävälle muistelusretkelle lapsuuteen - minun osaltani 1960-luvun alun Vallilan ja Kallion kansakouluihin.
Kovin moni asia palasi elävästi mieleen. Muistan:
Aamuhartaudet. Hiihtoloman. Joulujuhlat. Jälki-istunnot Järjestäjät. Kahdenistuttavan pulpetin. Kansanhiihtomerkin. Kateederin. Kerhot. Korvakuulolaulun. Koulutv-lähetykset. Käsityöt. Laulukokeet. Musteella kirjoittamisen. Opettajan auktoriteetin kunnioituksen - ja ivan. Poikaluokan. Raittiuskirjoituskilpailut. Piirrokset liitutaululla. Rainat. Viittaamisen ja seisaalta vastaamisen. Vuoroluvun. Välituntijonot. Värikkäät oppikirjat...
Kirjan kuvitus on tavattoman kaunis. |
Kansakoulun historiasta kiinnostuneelle muutoin visuaalisesti kaunis ja taiten ja herttaisesti kirjoitettu teos on vähän sekava. Ehkä siksi, että teksti ei etene kronologisesti eikä oikein muutoinkaan johdonmukaisesti. Teksti on täynnä herkullisia yksityiskohtia ja koskettavia tarinoita. Mutta punaista lankaa jäin kaipaamaan.
Se aukeaa mainiosti, kuinka vaikea kansakoulun alku oli. Monet pitivät kansakoulua herrojen kotkotuksena ja opettajia esivallan kätyreinä. Pikku hiljaa opettajaa ruvettiin maallakin kunnioittamaan. Kaupungeissa kansakoulu otettiin vastaan nopeammin- siksi, että vain maalla sen perustaminen oli (aluksi)vapaaehtoista- yksityiskohta, jota kirjoittaja ei kerro. Iso käänne ajoittui vuoteen 1921, jolloin säädettiin oppivelvollisuus.
Toinen iso muutos ajoittui sodan loppuun: Ennen sotia lapset söivät koulussa kotoaan tuomiaan eväitä. Sotien jälkeen heille tarjottiin maksuttomat ateriat. Ne olivat lusikkaruokia, puuroja, keittoja ja vellejä. Ja kaikki oli syötävä. Läskipalat nieltiin silmät kiinni.
Sekin kerrotaan hyvin, kuinka erilaisena kansakoulu toteutui maalla ja kaupungeissa.
Maalla koulut olivat pieniä. Höyläpenkit oli nostettu pystyyn luokkahuoneen seinille. Pihalla oli ulkohuussit. Opettaja sai yleensä vaatimattoman palkkansa jatkeeksi koulurakennuksesta asunnon, piharakennuksia, ainakin yhden lehmän laitumineen sekä viljelysmaata. Oppilaat saivat kitkeä opettajan kasvimaata jopa kesälomalla (?). Opettaja piti Seppovaaran mukaan usein myös kanoja. Koulumatkat olivat oppilaille pitkiä ja jopa pelottavia. 1920-luvulle saakka oppilaat hoitivat opettajansa johdolla koulujen päivittäisen siivouksen ja lämmityksen. Vasta 1930-luvulla tuli maalaiskansakouluihinkin siivooja-lämmittäjä. Maalla oli virallinen perunannostoloma ja hiihtoloma oli vastaavasti lyhyempi kuin kaupungeissa
Kaupunkikouluissa oli vesiklosetit ja erilliset poika- ja tyttöluokat. Pihakin kuulema jaettiin viivalla tyttöjen ja poikien alueisiin. Kasvitarhoja oli myös kaupungeissa, mutta niiden merkitys väheni sotien jälkeisinä vuosina. Kesäsiirtoloissa huolenpitoa tarvitsevat kaupunkilaislapset saivat leikkiä, urheilla ja retkeillä myös kesäloman aikana. Kaupungeissa monet nuoret opettajat joutuivat asumaan alivuokralaisina.
Mutta voi olla, että epäilykseni on turhaa.
SUOSITTELEN mieluusti kirjan lainaamista ja erityisesti kuvien selailua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti