Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, maaliskuuta 02, 2019

Innovatiivisia kouluja. Osa 2: Zillan

VUONNA 1928 insinööri, rehtori, pedagogi ja kirjailija   Laurin Zilliacus perusti Helsinkiin Tölö Svenska Samskola -nimisen yhteiskoulun. Koulua kutsuttiin  myös Zilliacuksen kouluksi (Zillaniksi).  Tätä ennen hän oli toiminut kaksi lukuvuotta fysiikan ja kemian opettajana Kauniaisten ruotsinkielisessä yhteiskoulussa.

Zilliacus oli koulun rehtorina vuodet 1928–1940. Hän otti siellä käyttöön  Englannissa omaksumiaan uusia opetusmenetelmiä.

Zillanissa

  • Opiskeltiin oppimiskokonaisuuksia. 
  • Viikottain järjestettiin keskustelutilaisuus ajankohtaisista maailmantapahtumista. 
  • Läksyt tehtiin koulussa – ei kotona. Kotitehtävät tehtiin koulun aukioloaikana, kun opettajat  ja koulujen kirjastot olivat opiskelijoiden käytettävissä.
  • Laajemmat tutkimustehtävät (viikkotehtävät) kuuluivat koulun oppimisstrategiaan. 
  • Oppilailla oli oppikirjojen lisäksi työkirjoja.
  • Koulussa toimi myös esikoulu jo 30-lvulla.
  • Omaksuttin kouluvaltio-idea
Koulun keskeisiä pedagogisia periaatteita olivat oppimisen vapaus, itsenäinen ja luova työskentely sekä yhteisöllisyys. Huomiota kiinnitettiin opettajien ja oppilaiden  sekä kodin ja koulun väliseen suhteeseen.

Oppilaat osallistuivat koulun  jokapäiväiseen elämään; he saivat valvontatehtäviä, auttoivat kirjastotoiminnassa, koulun paperikaupassa  ja opiskelijoiden aamiaismaksujen keräämisessä. Koulu  oli deweyläinen pienoisyhteiskunta,

Koko koulu-uransa  ajan Zilliacus osallistui aktiivisesti kansainvälisen Uuden kasvatuksen liikkeen New Education Fellowshipin toimintaan.  Hänestä tuli sen hallituksen jäsen vuonna 1930  ja hän toimi liikkeessä vuoteen 1951 saakka. Hän myös kirjoitti useita artikkeleita järjestön The New Era -lehteen.

Zilliacus luopui rehtorin tehtävistä vuonna 1949. Tölö Svenska samskola  jatkoi toimintaansa vuoteen 1975 saakka.

Ei kommentteja: