Mutta kauhukuva, että peruskoulu olisi yhtä kaaosta ja väite, että tasa-arvoinen peruskoulu on menetetty, ovat minusta kokonaiskuvan kannalta liioittelua. Yksittäisen koulun tasolla on uskallettava katsoa myös oman koulun toiminta- ja johtamiskulttuuriin, jollei koulutyöstä löydy mitään myönteistä.
PERUSTELEN. Olen päässyt tänäkin vuonna vierailemaan useilla kouluilla eri puolilla Suomea. Oma käsitykseni on, että vaikka toki kunnissa on eroja ja kouluilla erilaisia ongelmia, suomalaiskouluissa tehdään yhä upeaa työtä tasa-arvoa vahvistavassa hengessä. Minne menetkin näet luovia ideoita.
Vierailija sai ottaa tyypit polkuautolla. Kuva: Risto Klasila |
1980-luvulla rakennetun koulun tiloja oli ajanmukaistettu oman väen voimin. Luokista pääsi erillisiin lepotiloihin. Tietokoneita oli kärrykaupalla. Samoin soittimia. Pelejä. Koulu satsasi liikuntaan. Ovissa oli leuanvetotangot. Pihalla oli kaukalo, maalit ja kunnollinen pituushyppyrata. Koulun ympärille oli tehty hiihtoladut. Piha-asfalttiin oli maalattu katuja ja tehty liikennemerkkejä polkuautoille. Kiireetöntä arkea. Lapsellisuutta. Luovuutta!
Opettajien ja oppilaiden yhteistyöllä syntyy leikkimökkejä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti