Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, elokuuta 28, 2018

Kohti luokanopettajan tutkintoa.EGD osa 4.

TÄNÄÄN oli uusien luokanopettajaopiskelijoiden toinen koulutuspäivä. Salillinen onnellisia  eri koulutus-ohjelmien nuoria kokoontui klo 10 kahden tunnin infoon, jossa heille avattiin kasvatustieteen kandin ja maisterin tutkintoon liittyviä opintoja. Onnellisia siksi, että  mm. luokanopettajaohjelmaan  pääsi vain 8,8 % hakijoista. Ja onnellisia siksi, että koko viikon opiskelijatutorit järjestävät heille mukavaa ohjelmaa. Helsingin kadut olivatkin täynnä haalariväkeä.

KOKOSIN itselleni tähän muistiin, kuinka nykyään edetään kohti luokanopettajaohjelman kasvatustieteen maisterin tutkintoa.

Tutkinnon tavoitteet

Koulutuksen tavoite on, että tulevat luokanopettajat, generalistit  ovat tutkivia opettajia. Pedagogiikan asiantuntijoita. Aktiivisia toimijoita erilaisissa oppimisympäristöissä ja tomintakulttuureissa. He selviävät muutosessa eivätkä vain selviä vaan ovat luomassa uutta.

2 suuntautumisvaihtoehtoa

Luokanopettaja-ohjelmassa on kaksi suuntautumisvaihtoehtoa: perinteinen kasvatustieteellinen ja uudempi (ja pienempi) kasvatuspsykologinen . Jälkimmäisessä opiskelutapa on hieman toisenlainen. Opiskelijoita  osallistetaan päätöksiin enemmän. Asioita tutkitaan ryhmissä, ja samalla opitaan vuorovaikutustaitoja. Heidän pääaineensa on kasvatuspsykologia.

Tutkintorakenne

Opiskelulle on määritelty "normaaliaika" viisi vuotta.Opiskelu jakaantuu kahteen osaan: kandiin ja maisteriin.

Kandiopintoihin kuluu 3 vuotta. Tutkintoon tarvitaan 180 opintopistettä. Niihin kuuluvat:
Kieli ja viestintä -mm. draama  (15 op)
Kasvatustiede; perus- ja aineopinnot (65 op)
Monialaiset opinnot (60 op)
Valinnaiset opinnot, esim. sivuaine (40 op)

Maisteriopintoihin kuluu 2 vuotta.  Tutkintoon tarvitaan  120 opintopistettä.  Niihin kuuluvat:
Kasvatustieteen syventävät opinnot (80 op) ja
Valinnaiset opinnot (40 op).

Tutkintoon ei saa mahduttaa enempää opintopisteitä kuin tuo 300 + 10 %. Opiskella toki saa enemmänkin.  Viiden vuoden aikataulussa pysyy, jos suorittaa  joka vuosi 60 opintopistettä.Vauhdissa pysyy parhaiten, kun laatiin oman opiskeluohjelmansa ns. opintopolun mallin mukaan. Tämä on tärkeää, koska laitoksen rahoitus perustuu siihen, että opiskelija suorittaa 55 opintopistettä joka vuosi.
Armonaikaa voi saada kaksi vuotta lisää, sen jälkeen opinnot vanhenevat.

Opiskelusta 

Opiskeluun kuuluu:
Luentoja. Yliopistolainmukaan luentojen kuunteleminen ei ole pakollista, mutta ensimmäisellä kerralla on oltava paikalla
Tenttejä. (luennoista ja kirjoista)
Ryhmäistuntoja:  Läsnäolovaatimus on 90%.
Kaksi opetusharjoittelujaksoa. Niissä  osallistumisvaatimus on 100 %. Osa harjoitteluista suoritetaan Viikin harjoittelukoululla ja Helsingin normaalikoululla.
Tehtävät on tehtävä vuoden aikana.
Projekteja.
Tutkielman tekoa.

Lukuvuosi on jaettu  4 periodiin.

Aikaisemmin hankittu osaaminen tunnustetaan (jos suorituksista on alle 10 vuotta).  Niillä voidaan korvata kursseja tai ne voidaan sisällyttää opintoihin. Niinikään tunnustetaan jo aikaisempaan tutkintoon kuuluvat vastavat opinnot.

Upea video

U-tubessa on muuten upea parin minuutin video opettajakoulutuksesta Helsingin yliopistossa. Miksi opettajaksi? Leffapätkä näytettiin uusille opiskelijoille.

https://www.youtube.com/watch?v=DTg29LGp9fE

Tässä vielä toinen linkki

https://www.youtube.com/watch?v=-szMTeJAeLU

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Nostan vielä sellaisen pointin, että tutkintoon on mahdollista saada myös lisäaikaa erillisellä hakemuksella (kasvatustieteen kandidaatti+maisteri yhteensä 10 lukukautta lisäaikaa). :)