Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, elokuuta 23, 2018

Eläkeläinen goes duuni. Osa II

Tuore yliopistonlehtori kertoo tässä lastusarjassa kokemuksistaan
opettajankoulutuksen ihmeellisessä maailmassa.
ENSI viikolla  120 ylioppilasta jne. aloittaa opinnot Helsingin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan kasvatustieteen osastossa tavoitteenaan valmistua luokanopettajaksi.

20 heistä opiskelee kasvatus-psykologian linjalla. Muut perinteisellä.

Keski-ikä on 24 vuotta, ja ikähaarukka 19-56 vuotta. Puolella heistä on joitain aikaisempia opintoja.

Tällä viikolla Siltavuorenpenkereellä on vielä rauhallista, ja osaston eri ohjelmien lehtorit valmistautuvat ohjaamaan tulokkaita.

Tutoriksi

VIIME tiistaina oli oikein Tutor- koulutustilaisuus tähän tehtävään. Kukin opiskelija kuuluu noin 20 hengen ryhmään. Ryhmä saa nimikko-ohjaajan, joka parhaassa tapauksessa jatkaa ohjausta koko opiskelu-urakan aikana. Minulla on E-ryhmä.  Ryhmät kokoontuvat syksyllä kuusi kertaa ja keväällä neljä. Tapaan ryhmän syksyn aikana paitsi näissä tutor-istunnoissa myös eri luentosarjojen ryhmäistunnoissa.

Lisäksi kullakin ryhmällä on kaksi opiskelijatutoria. E-ryhmällä he ovat Ella ja Inka. Opiskelija-tutorit ovat saaneet tehtävään omaa koulutusta, ja heidän vastuullaan on monen sorttinen perehdytys. Yksi haastavimmista saattaa olla opastus käytössä oleviin, uusin ohjelmiin mm. SISUUn ja Optimeen.

Kasvatustieteen maisterin tutkinto/luokanopettajat

Vasta valmistuneen vinkkejä:  
"Kaksi ekaa vuotta menee putkessa omassa ryhmässä. Kolmantena vuotena pitäisi olla kandiaihe hallussa. Neljäs ja viides vuosi on maisteriopintojen aikaa. Kannattaa  osallistua mahdollisimman moneen touhuun."

OPISKELU vie tavallisesti viisi vuota. Se jakaantuu siis kahteen osaan: kandiin ja maisteriin.
Kandiopinnot ovat 180 opintopistettä. Niihin kuuluvat:
  • Kieli ja viestintä (15 op)
  • Kasvatustiede; perus- ja aineopinnot (65 op)
  • Monialaiset opinnot (60 op)
  • Valinnaiset opinnit, esim. sivuaine (40 op)
Maisteriopinnot ovat 120 opintopistettä.  Niihin kuuluvat:
  • Kasvatustieteen syventävät opinnot (80 op) ja
  • Valinnaiset opinnot (40 op)
YLIOPISTO-OPISKELUSSA on omat pelisäännöt. Tässä  maistiaisia:
  • Opiskella saa max 7 vuotta. (Tietyillä perusteilla saa olla välillä pois)
  • Joka vuosi pitäisi suorittaa 60 op. 
  • Opinnot myös vanhenevat nopeammin kuin aikaisemmin.
  • Luentoja ei ole pakko kuunnella, mutta ensimmäisellä kerralla on oltava salissa.
  • Ryhmiin on osallistuttava. Läsnäolovaatimus on 90%.
  • Opetusharjoittelujaksojen osallistumisvaatimus on 100 % (vrt. kuitenkin AHOT)
  • Tehtävät on tehtävä. Aikaa on yksi vuosi. Työt palautetaan opettajien moodle-kansioihin,
  • Aikaisemmin hankittu osaaminen tunnustetaan (jos suorituksista on alle 10 vuotta).  Niillä voidaan korvata kursseja tai ne voidaan sisällyttää opintoihin. Niinikään tunnustetaan jo aikaisempaan tutkintoon kuuluvat vastavat opinnot.
Opiskelun alku

Ensi viikolla on siis ns. orientoiva viikko, johon kuuluu monenlaista ohjelmaa uusille opiskelijoille. On vapaaehtoisia tutorointeja, ja kruununa rehtorin vastaanotto. Ilmoittautumien   alkaa torstaina 30.8 ja päättyy  sunnuntaina  2.9.

Meitä tutoreita ohjattiin  antamaan apua neljään- kuuteen eri asiaan:






  1. Löytämään sivusto "opiskelijan ohjeet" - jossa on "kaikki". Sivusto: guide.student@helsinki.fi.fi ei vaadi kirjautumisia
  2. Käymään läpi tutkintorakenne
  3. Tutustumaan opintopolkuihin (mitä kannattaa suorittaa missäkin vaiheessa)
  4. Ohjaamaan HOPSIn laadinta (suunnitelma siitä, mitä aikoo opiskella - ilmoittautuminen on sitten hoidettava erikseen Oodissa) ja tarkastamaan se HOPS on oltava valmis I-peridin lopussa. Toteutuminen tsekataan IV-periodin aikana.
  5. Jos ryhmässä on tutkinnon suorittaneita jne. käydään läpi myös AHOT-periaatteita.
  6. Ja sitten kaikkeen muuhun :-) mm. miten tutor on tavoitettavissa. Mistä saa opintoneuvontaa? (Yleiset asiat Kaisa-talolta ja  luokanopettajakoulutusta koskevat asiat osoitteella siltavuori-student@helsinki.fi
SYKSY jakautuu kahteen jaksoon, periodiin. Välissä on taukoviikko (nro 43).

Meillä lehtoreilla syksyn aikana ryhmäharjoitusten teemoja ovat tuon yleisen tutoroinnin lisäksi  
opetuksen suunnittelu ja arviointi, pedagoginen vuorovaikutus sekä esi- ja alkuopetuksen jatkumo.
Näissä ryhmissä käytetään myös hyväksi kokemuksia, joita opiskelijat saavat seuratessaan opetusta nimikkoluokissaan Viikissä.

Muu opetus alkaa myös

ENSI viikon maanantaina  orientoidaan kokeneempia opiskelijoita ns. maisteriharjoitteluun. Info kestää pari tuntia. Seuraavalla viikolla opiskelijaparit tutustuvat harjoittelukouluunsa, ja viikot 37-40 sitten harjoitellaan opetusta. Ensimmäinen ja viimeinen viikko opetetaan yleensä parina ja väliinjäävät viikot yksin. Opiskelijoiden on oltava koululla koko harjoittelujakson ajan. Yhden päivän voi olla sijaisena. Jos on pidempään, harjoittelu venyy.

Tässä I periodissa minulla on harjoittelijoita Haagan peruskoulussa ja Viikissä. Lisäksi muilla on pareja  Arabian peruskoulussa sekä Pakilan, Tehtaankadun ja Vartiokylän ala-asteilla.  Ohjaavat opettajat ovat saaneet erillisen, hyvän  koulutuksen tehtäväänsä, ja vastuu ohjauksesta on pääasiassa heillä. Didaktikolle on resurssoitu ohjausaikaa 3 t/harjoittelija. Didaktikolle laaditaan suunnitelma omista opettajanakasvun tavoitteista ja loppuraportti, jossa arvioidaan kuinka niiden tavoittelussa onnistui. Raportissa omia ajatuksia ja kokemuksia reflektoidaan myös pariin artikkeliin.

Ei kommentteja: