HYVÄ päivä tänäänkin. 157 diaa valmiina, vaikka keskusteleva luento Pietarsaaressa on vasta maanantaina.
Pääsen keskusteluttamaan siellä noin sataa suomenkielistä opettajaa ja rehtoria tosi upeasta teemasta: pedagogisesta hyvinvoinnista.
TEEMA on minulle erityisen rakas. Suhteemme alkoi 10 vuotta sitten, kun Espoon rexien koulutus-seminaariin Hanasaareen oli saatu puhujaksi professori Kaisa Aunola. Hän poisti silmistäni kaihin nostamalla pedagogisen hyvinvoinnin koulun uudeksi perustehtäväksi:
Suomalainen pedagogiikkaa on henkitoreissaan koulussa, joka pyrkii suureen ääneen yhtä aikaa liian moneen suuntaan, jonka keskeisimpienään tavoitteiden takana ei lopulta seisota ja jota ei johdonmukaisesti ja systemaattisesti johda kukaan.
TILALLE tarvitaan hyvinvoinnin pedagogiikka. Juonen loppu kuuluu: Opetuksessa on löydettävissä tasapaino tehokkuuden ja hyvinvoinnin kesken. Oppilaiden on voitava opiskella ja oppia hyvin - ja samalla heillä tulee olla hyvä olla koulussa. Kun voidaan hyvin, opitaan. Kun opitaan voidaan hyvin. Oppiminen ja kouluhyvinvointi kulkevat käsi kädessä.
Jokaisen on voitava löytää oma intohimonsa ja omat vahvuutensa sen rinnalla että oppii perusasiat. Hyvinvoinnin pedagogiikan kopernikaaninen käänne on tässä: kiinnitetään huomio tehokkuuden (oppimistulokset) rinnalla yhtä arvokkaana tavoitteena siihen, että voidaan hyvin. Tämä edellyttää, että opettaja osaa rakentaa opetukseen didaktisen, pedagogisen ja sosiaalisen suhteen. Tällöin luokka pysyy ja vahvistuu koulukunnossa eikä putoa opiskelun tilasta. Tärkein näistä suhteista on pedagoginen suhde, joka on välittävä (pedagoginen rakkaus) ja tahdikas (taito löytää hetkeen sopivat oikeat sanat). Koulun arkeen tarvitaan lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Erittäin sopiva pedagogisen hyvinvoinnin työkalu on yhteistoiminnallisen oppimisen metodi.
Koulua on johdettava yhteisönä, jossa jokaisella on paikkansa. Yhteisö syntyy yhteisestä päämäärästä, työnjaosta ja koheesiosta, yhteishengestä. Henki syntyy tekemällä yhdessä ja hyväksymällä myös erilaisuus. Koulun tulisikin olla innostumis- ja onnistumistehdas, jossa osaaminen hankitaan niin, että samalla voidaan hyvin.
Tämä onnistuu, jos opettaja ymmärtää tehtäväkseen järjestää opetus niin, että jokainen koulupäivä on mahdollisimman monelle hyvä. Että tuhansien silpputavoitteiden sijaan opettaja keskittyy tyydyttämään lasten neljä perustarvetta:
Mallin taustalla ovat Deci, Ryan ja suomalainen Frank Martela.
Esnimmäiseen tavoitteeseen päästän, kun optimoidaan tavoitetaso (ei liian vaikeita, ei liian helppoja). Tuotetaan kokemuksia pätevyydestä. "Minä osaan!"
Toiseen tavoitteeseen päästään, kun otetaan lapset mukaan suunnittelemaan arkea ja opetusta. Annetaan lastenkin päättää. "Minä vaikutan".
Kolmas tavoite täytyy, kun oppilaille annetaan kannustavaa palautetta (toruminen lisää kielteisiä tunteita). Kiitetään - ei tuloksesta- vaan itseohjautuvuudesta. "Minä olen arvokas".
Neljäs tavoite on saattaa jo osaavat ja vielä hapuilevat yhteen.
Ongelma on, että liian harva oppilaas saa nuo tunteet kokea. Koulupahoinvoinnin ydin on järjestelmää ohjaavissa asenteissa. Enää ei nähdä diversiteettiä, moninaisuutta, rikkautena vaan halutaan standardeja, lisää kontrollia, niin rehtori suhteessa opettajiin kuin opettaja suhteessa oppilaisiin. Jos rehtori ei kukoista, ei kukoista opettajakaan. Jos opettaja ei kukoista, ei kukoista oppilaskaan.
Kouluissa olisikin tehtävä tietoinen päätös ryhtyä raivaamaan tilaa hyvinvointipedagogiikalle. Lähtökohtana olisi ajatus, että emme toimi vain tehokkuuden ehdoilla vaan meidän on toimittava niin, että on hyvä olla. Meidän on toimittava niin, että jokainen voi löytää koulussa oman intohimonsa. Meidän on luovuttava ihanteesta, että kaikki tekevät samaa. Meidän pitäisi olla kuin jazzorkesteri. Komppaamme toisiamme, jokaisella on oma soitin ja jokainen vetää vuorollaan soolon.
SAMALLA passionilla mennään Pietarsaaressa. Bonuksena sukellamme innostuksen käsitemaailmaan. Nyt aikaa on about 120 minuuttia. Sessio jäsentyköön näin:
Noin 9.20 Avaus.
Teema1: Pedagogiikan pahoinvointi
Teema2: Kohti hyvinvoinnin pedagogiikkaa
* Koulun aikuisten pedagoginen hyvinvointi
TAUKO 15 min
* Koulun oppilaitten pedagoginen hyvinvointi
Teema 3: Ops-uudistus ja hyvinvointi
Noin klo 11.45 Yhteenveto
JOKAISEN session jälleen varaan aikaa fasilitoidulle keskustelulle. Se on tärkeää.
Pääsen keskusteluttamaan siellä noin sataa suomenkielistä opettajaa ja rehtoria tosi upeasta teemasta: pedagogisesta hyvinvoinnista.
TEEMA on minulle erityisen rakas. Suhteemme alkoi 10 vuotta sitten, kun Espoon rexien koulutus-seminaariin Hanasaareen oli saatu puhujaksi professori Kaisa Aunola. Hän poisti silmistäni kaihin nostamalla pedagogisen hyvinvoinnin koulun uudeksi perustehtäväksi:
"Koulun perustehtävän voisi määritellä uudelleen: pedagogiseksi hyvinvoinniksi joka voidaan mieltää (1) osaamisen hankkimiseksi niin, että (2) samalla voidaan hyvin (onnistumisen kokemus)."VIIMEKSI sain itse esitellä ajatuksiani ja Auroran koulun kokemuksia tästä teemasta tammikuussa 2017 Turun yliopistolla. Silloin jutun juoni alkoi siitä, että suomalainen pedagogiikka voi huonosti. Siltä loppuu happi homeisissa koulurakennuksissa ja arvomaailmassa, jota johtavat aivojensa tilalle säästöporsaan istuttaneet poliitikot. Oppilaat oireilevat levottomuudella, kiusaamisella ja väkivallalla. Opettajat uupuvat kohtuttomaan työmäärään ja dokumentointidiotismiin. Hallinto antaa koulun puolesta tuhansia yhä vaativampia lupauksia, mutta kunnat eivät läheskään aina niiden täyttämiseen tarvittavia resursseja.
Suomalainen pedagogiikkaa on henkitoreissaan koulussa, joka pyrkii suureen ääneen yhtä aikaa liian moneen suuntaan, jonka keskeisimpienään tavoitteiden takana ei lopulta seisota ja jota ei johdonmukaisesti ja systemaattisesti johda kukaan.
TILALLE tarvitaan hyvinvoinnin pedagogiikka. Juonen loppu kuuluu: Opetuksessa on löydettävissä tasapaino tehokkuuden ja hyvinvoinnin kesken. Oppilaiden on voitava opiskella ja oppia hyvin - ja samalla heillä tulee olla hyvä olla koulussa. Kun voidaan hyvin, opitaan. Kun opitaan voidaan hyvin. Oppiminen ja kouluhyvinvointi kulkevat käsi kädessä.
Jokaisen on voitava löytää oma intohimonsa ja omat vahvuutensa sen rinnalla että oppii perusasiat. Hyvinvoinnin pedagogiikan kopernikaaninen käänne on tässä: kiinnitetään huomio tehokkuuden (oppimistulokset) rinnalla yhtä arvokkaana tavoitteena siihen, että voidaan hyvin. Tämä edellyttää, että opettaja osaa rakentaa opetukseen didaktisen, pedagogisen ja sosiaalisen suhteen. Tällöin luokka pysyy ja vahvistuu koulukunnossa eikä putoa opiskelun tilasta. Tärkein näistä suhteista on pedagoginen suhde, joka on välittävä (pedagoginen rakkaus) ja tahdikas (taito löytää hetkeen sopivat oikeat sanat). Koulun arkeen tarvitaan lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Erittäin sopiva pedagogisen hyvinvoinnin työkalu on yhteistoiminnallisen oppimisen metodi.
Koulua on johdettava yhteisönä, jossa jokaisella on paikkansa. Yhteisö syntyy yhteisestä päämäärästä, työnjaosta ja koheesiosta, yhteishengestä. Henki syntyy tekemällä yhdessä ja hyväksymällä myös erilaisuus. Koulun tulisikin olla innostumis- ja onnistumistehdas, jossa osaaminen hankitaan niin, että samalla voidaan hyvin.
Tämä onnistuu, jos opettaja ymmärtää tehtäväkseen järjestää opetus niin, että jokainen koulupäivä on mahdollisimman monelle hyvä. Että tuhansien silpputavoitteiden sijaan opettaja keskittyy tyydyttämään lasten neljä perustarvetta:
- tarvetta onnistua =osata (rajat),
- tarvetta olla oman toimintansa käynnistäjä (autonomia),
- tarvetta saada välittävää huomiota itselle tärkeiltä (rakkaus) ja
- tarvetta olla avuksi (=auttaa toisia) ja iloksi.
Mallin taustalla ovat Deci, Ryan ja suomalainen Frank Martela.
Esnimmäiseen tavoitteeseen päästän, kun optimoidaan tavoitetaso (ei liian vaikeita, ei liian helppoja). Tuotetaan kokemuksia pätevyydestä. "Minä osaan!"
Toiseen tavoitteeseen päästään, kun otetaan lapset mukaan suunnittelemaan arkea ja opetusta. Annetaan lastenkin päättää. "Minä vaikutan".
Kolmas tavoite täytyy, kun oppilaille annetaan kannustavaa palautetta (toruminen lisää kielteisiä tunteita). Kiitetään - ei tuloksesta- vaan itseohjautuvuudesta. "Minä olen arvokas".
Neljäs tavoite on saattaa jo osaavat ja vielä hapuilevat yhteen.
Ongelma on, että liian harva oppilaas saa nuo tunteet kokea. Koulupahoinvoinnin ydin on järjestelmää ohjaavissa asenteissa. Enää ei nähdä diversiteettiä, moninaisuutta, rikkautena vaan halutaan standardeja, lisää kontrollia, niin rehtori suhteessa opettajiin kuin opettaja suhteessa oppilaisiin. Jos rehtori ei kukoista, ei kukoista opettajakaan. Jos opettaja ei kukoista, ei kukoista oppilaskaan.
SAMALLA passionilla mennään Pietarsaaressa. Bonuksena sukellamme innostuksen käsitemaailmaan. Nyt aikaa on about 120 minuuttia. Sessio jäsentyköön näin:
Noin 9.20 Avaus.
Teema1: Pedagogiikan pahoinvointi
Teema2: Kohti hyvinvoinnin pedagogiikkaa
* Koulun aikuisten pedagoginen hyvinvointi
TAUKO 15 min
* Koulun oppilaitten pedagoginen hyvinvointi
Teema 3: Ops-uudistus ja hyvinvointi
Noin klo 11.45 Yhteenveto
JOKAISEN session jälleen varaan aikaa fasilitoidulle keskustelulle. Se on tärkeää.
3 kommenttia:
Mielenkiintoinen ja erittäin tärkeä aihe. Olisi kiva osallistua. Onko tähän mahdollista ilmoittautua?
Tervetuloa Pietarsaareen Martti 😊
Kiitos molemmille anonyymeille kommenteista.
Lähetä kommentti