Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, elokuuta 02, 2017

Jytkyloikka uuden opsin hengessä?

Blogilastu, jota rikastetaan palautteen perusteella. Tuorein päivitys 2.8. klo 11.
ENTÄ, jos ottaisitkin jytkyloikan  uuden opsin hengessä?  Käyttäisit koko sen mahdollisuuksien kirjon, jolle ikkuna on nyt auki.  Seuraava tarina on fiktio, mutta melkein kaikki siinä on totta ja toimivaa. Ja mikään ei ihan uutta. Joku  tekee varmasti samoja juttuja. Ja on tehnyt jo 1900-luvun alussa. Ja joku tekee vielä huimempia juttuja.


Fiktiivinen tarina  Rainesta ja  Reetasta, jotka halusivat uudistua opettajina ja järjestää opetusta fiksummin. Viisi tuokiokuvaa 

Kaksi ihan tavallista opettajaa. Tarpeeksi  työvuosia että homma  sujuu  ja vähän puuduttaakin.  Rainella ja Reealla on  rinnakkaiset 5.-luokat. Luokkahuoneet sijaitsevat käytävän perällä vierekkäin. Yhteistyötä he ovat tehneet aikaisemminkin, mutta viime toukokuussa he  päättivät panna luokat yhteen ja ruveta opettamaan niitä yhdessä. Oppilaita on yhteensä 52. Aika massa.

Viimeisten kouluviikkojen aikana he hioivat mallia ja suostuttelivat oppilaita. Niin. Panivat aluksi kovasti vastaan.

Liikkelle lähdettiin toimintakulttuurin tärisyttämisestä. Kuinka  he jakaisivat hommat? Kuinka  rakentaisivat viikon? Entä koulupäivän? Miten he määrittelisivät kulloinkin opittavan sisällön? Entä mitä työtapoja käytettäisiin? Mielellään sellaisia, joissa saa tehdä oikeasti ja yhdessä toisten kanssa. Joissa opitaan  2000-luvun taitoja: kysyä, tutkia, tehdä tuotoksia, suunnitella ja arvioida omia töitä ja opetusta.Viikkoon tarvittaisiin rakenteita, jotka vahvistavat  oppilaiden omaa rooliaan opetustapahtumassa. Yhteissuunnittelua. Arvointiinkin tarvittaisiin jotain uutta.

Niinpä he alkoivat rakentaa itselleen istuvaa suurryhmäpedagogiikkaa, joka perustuu pitkälti viikkoprojektien ja pysyvien ryhmien varaan. Viikkoprojektit rakentuisivat jonkin realiaineen ympärille ja siihen kytkettäisiin osia äidinkielen ja taideaineiden jutuista. Pysyvät ryhmät helpottaisivat luokan hallintaa ja seurantaa.

Maanantai

Taukotuvassa on hiljaista. Raine ja Ruuna juovat  aamukahvit. Kello on 8. Oppilaat tulevat tunnin kuluttua. Käynnistymässä on neljäs viikko, jolloin entiset 5a ja 5b opiskelevat  yhtenä luokkana Fixfemmana.  Alun vastustus on taittunut, eivätkä vanhemmatkaan enää soittele rexille. Itse asiassa nyt on alkanut tulla jo kiitoksiakin. Homma toimii.

Kello soi. Oppilaat valuvat sisään.  Viikon avaus pidetään Ruunan luokassa, "Tyhjiössä",  jossa on enemmän tilaa. Siellä ei ole pulpetteja, jotta bändi- ja teatterikamat mahtuvat. Raineen luokan oppilaat kastoivat "Kopiksi". Siellä on pulpetteja, mutta myös vanhoja mukavia sohvia. Kummankin luokan sisustus pannaan parin kuukauden välein mullin mallin. Etsitään, mikä toimii.

Tällä viikolla pomona on Ruuna. Se tarkoittaa, että hän määrää ja Raine ja oppilaat tottelevat.

Viikon avaajaksi on kutsuttu koulun kokki Arska. Hän pitää singlen mittaisen puheen kasvisruokapäivän taustoista.  Jotkut oppilaat olivat valittaneet. Puhe on innostava. Kasvikset ovat rautaa! Oppilaat saavat hetken porista ja pari esittää kysymyksiäkin. Sitten Arska taputetaan ulos. Muina päivinä päivänavaus ei tunnu oikein mielekkäältä. Perjantainakin se pidetään viikkoarvioinnin pääteeksi.

Oppilas saavat ensin rauhassa kertoilla toisilleen omia juttujaan. Tyhjenevät näin ottamaan uutta vastaan. Vartin kuluttua Ruuna ja Raina istuvat taulun edessä korkeilla jakkaroilla pienen pöydän äärellä ja alkavat puhua pedagogiikkaa  toisilleen. Ja oppilaat seuraavat. Nopeasti kerrataan  perjantaina tehdyn viikkoarvion  päätulokset.  Vain yksi tappelu, ja  luokkahallitus hoiti sen hienosti. Kahden edellisen viikon projektien esittely ekaluokkalaisille oli ollut succee. Hieno idea oli saatu Rock-ryhmältä. Yes.Taputukset vielä kerran. Raina näyttää ekaluokkalaisten lähettämän A3- kiitoskortin.

Sitten Ruuna listaa liitutaululle tämän viikon urakat. Matikassa viisi aukemaa ja niihin on aikaa neljä tuntia. Eritasokokeet on sitten ensi viikon lopulla. Ne, jotka haluaa mennä omaa vauhtia, siitä vaan.  Seinältä näette vahvuuskorteista, ketkä on vahvoja matikassa ja jotka ovat luvanneet auttaa. Ruuna pitää lisäksi opetustuokiot halukkaille joka aamu klo 9.  Paitsi keskiviikkona;  Silloin mennään  mennään uimaan. Se  on nastaa ja sotkee melkein koko keskiviikon. Kuvista eikä musiikkia ei ole tällä viikolla, siirretään tunnit ensi viikolle. Niitä tarvitaan, kun projekti on valmis ja tehdään taas posterit. Musatunnit käytetään lokakuun bändikonsertissa. Realiaineista on vuorossa mantsa ja ensi viikolla hissa.  Teemana on matka maailman ympäri, ja projektiin on aikaa kummallakin viikolla kahdeksan tuntia. Lisäksi saatte käyttää puolet äidinkielelle varatusta ajasta. Käsitöissä hommat jatkuu.... Enkun ryhmät pitää Erkka, joten se homma on ok.  Katsomuspalkki on paikallaan.

Raine esittelee sitten alkavan projektin tarkemmin. Tarkoitus on matkustaa maailman ympäri. Ei tieteenkään oikeasti. Leikisti. Sitten hän listaa taululle perusjutut, mitä on tehtävä. Tuotos on ppt-esitys. Voi tehdä myös leffan. Mutta se vaatii kyllä sitten omaakin aikaa.  Tekstiä. Kuvia. Ääniä. Matkustatte siis maailman ympäri  lentokoneella. Valitkaa kaupungit  joissa pysähdytte.  Sellaiset, joihin lennetään. Tsekatkaa lennot. Milloin lähtee? Valitkaa halvin lento. Koulumme on köyhä ja siksi jää. Jokaisessa paikassa yövytte ainakin yhden yön. Käytte katsomassa ainakin kolmea nähtävyyttä kussakin. Paljonko kuluu aikaa? Bonus muuten sille, joka löytää nopeimman reitin. Ottakaa selvää, mitä kannattaa käydä katsomassa. Katsokaa myös sää. Millaisia vaatteita tarvitaan, ettei tule kylmä. Mitä syötte siellä? Etsikää joka paikasta jokin hyvä kuva netistä...Opetelkaa kertomaan sen maan kielellä, keitä olette. Googlekääntäjä auttaa...

Lopuksi Raine tsekkaa oppilailta, mitä pitikään tehdä. Kynät ovat sauhunneet. Lokikirjat täyttyneet. Siis ensin reitti. Sitten tutustutte kaupunkeihin.  Ja todisteet että kävitte joka paikassa. Aikaa siis kaksi viikkoa. Ja tuotoksista on tultava upeat. Ja mitä asioita tässä nyt opitaankaan? Matikasta? Mantsasta? Historiasta? Äikästä?

Esittelyn jälkeen oppilaat  painuvat ryhmiinsä ja alkavat laatia omaa viikkosuunnitelmaansa. Paikan saa valita itse. Osa on ruokalassa. Osa käytävillä. Ne, jotka haluavat tehdä töitä hiljaa, ovat retriitissä, kun se on vapaana. Olisipa uusi koulurakennus. Ainakin tunti menee projektin työnjaon suunnitteluun. Mitä kaikkea pitää tehdä? Missä järjestyksessä? Kuka on paras tekemään mitäkin? Kuka haluaa tehdä mitäkin? ...

Tiistai

Uusi päivä. Ekalla tunnilla tehdään matikkaa. Jaksossa on muutama hankala, uusi asia. Ja niinpä Ruunan luokkaan tulee melkein puolet oppilaista. Ekat lähtee laskemaan varttitunnin kuluttua, mutta viisi oppilasta haluaa apua koko tunnin. Sitä varten täällä ollaan. Ela-opettaja Raija on eri epeli avamaan myös matikan solmuja. Hyvä, että saatiin tähän kohtaan hänelle palkki.

Kun homma on hanskassa painutaan taas projektin pariin. Moni ryhmä on rakentanut reitin ja aikatauluttanut sen. Rock-ryhmä on valinnut sellaisen reitin, että osa heistä on käynyt melkein kaikilla pysäkeillä oikeasti. Pääsevät helpommalla ja voivat käyttää oikeita valokuvia. Epistä, joku toinen sanoo. Elämä on.

Keskiviikko

Uinti meni sähläykseksi. Ensin bussi myöhästyi. Sitten Eerika kompastui suihkussa ja hänet piti viedä paikattavaksi. Kun tultiin koululle, ruoka oli loppu. Nooh. Onneksi Arska-kokki taikoi jostain hätämuonaa. Päivä alkaa olla kuitenkin päässä. Viimeinen tunti.

Keskiviikko on sovittu välipoijuksi, jolloin tarkistetaan tilanne. Raine hoitaa sen. Jokainen ryhmä kertoo, missä vaiheessa ollaan eri urakoissa  ja erityisesti projektissa. Radio-ryhmällä on vaikeuksia.  Kaksi  ryhmän jäsentä on ollut kipeinä koko alkuviikon, ja homma seisoo. OK. Raine tulee torstaina avuksi. Mutta se otetaan sitten huomioon, kun numero annetaan.  Matikassa kaksi ryhmää ei ole pysynyt tahdissa, joten tukiopetusta on tarjolla. Mutta jos haluaa mieluummin laskea laskut kotona, siitä vaan, mutta huomenna on oltava aukeama valmis.

Torstai

Luokalla on torstaina   kaksi reksintuntia. Silloin paikalla ei ole koko porukka. Raine ja Ruuna ottavat  erikoiskäsittelyyn intohimoryhmän kerrallaan. Jo viime vuonna kartoitettiin, mistä kukin oppilas on intohimoisen innostunut. No, eivät kaikki ehkä niin hirveän,  mutta jokaiselle löytyi kuitenkin sellainen vahvuusalue, jossa haluaa tosissaan ottaa haasteita. Tällä kertaa  Raine ottaa vuorossa olevan intohimoryhmän bändiläiset ja vie heidät bändikellariin treenaamaan. Syyslomalle lähdetään bändikonsertista, johon tulee orkestereita  muistakin kouluista.  Ruuna taas ottaa elokuvafriikit ja lähtee opettamaan heille editointia. Ryhmä saa kuvata konsertin, lähettää heti sen striiminä ja toisella paremmalla kameralla taltioida tapahtuman. Intohimotunneilla tehdään oikeasti.

Rexin tunneilla on joka kerta jokin itsenäinen ajankohtainen teema, jota työstetään mm. draaman keinoin. Niin ei haittaa, että kaikki eivät ole paikalla. Kuvausvuorossa oleva taltioi kuitenkin älypuhelimella tai padilla pätkiä tunnista. Moni haluaa nähdä, mitä muut ovat tehneet.

Perjantai

Viikko on päättymässä. Viimeinen tunti. Aika arvioida viikkoa. Oppilaat viimeistelevät lokikirjojaan. Mitä oikeasti opin tällä viikolla? Missä onnistuin itse? Mikä oli paras moka? Mitä siitä opin? Kuinka hyvin pysyin aikataululla? Vartin jälkeen mennään omiin ryhmiin ja  kootaan arviot. Ja arvioidaan omaa ryhmää.  Missä onnistuimme?  Pitikö aikataulu? Hallitsimmeko ajankäyttöämme? Kuinka tehokkaita valitsemamme työtavat olivat?  Osattiinko toimia joustavasti ja kaikki mukaan  ottaen?  Oliko työnjako fiksu? Hoituvatko kaikki projektivastuunsa? Mitä sellaista löysimme josta voisimme vinkata muillekin? Millä  tavoin voisimme toimia paremmin ensi viikolla? Pitääkö ryhmäsopimusta tarkentaa?

Kun on valmista kuukauden ryhmäpomot tulevat akvaarioon ja  Raine kirjaa taululle heidän plussiaan ja miinuksiaan. Pääosin on siis mennyt hyvin. Uintipäivä oli viikon moka.  Onneksi  Eerika on jo kunnossa. Opitaan siitä kaikki. Suikussa on pakko liikkua hitaasti.

Raine haluaa vielä saada palautetta Rock-ryhmältä,  jossa hän sijaisti poissaolleita. Osasinko auttaa? Vähän. Miten minusta olisi seuraavalla kerralla enemmän hyötyä. Älä oo niin opettaja. Älä koko ajan neuvo ja keskeytä, Ahaa. Mutta se idea lentää  Islannin kautta jelppasi.

Lopuksi otetaan vielä esiim värikortit. Ruuna heittää väitteitä ja porukkaa nostaa punaista, keltaista tai vihreää. "Lähden kotiin iloisella tuulella". " Hoidin hommani". "Näin kiusaamista, johon ei puututtu."...

Ensi viikolla projekti taas jatkuu. Nautitaan viikonlopusta. Oppilaat olivat tehneet niin upeasti hommia, että kenenkään ei tarvitse ottaa rästiläksyjä. Kurotaan kuilu umpeen maanantaina Ruunan matikantuokiossa. Ja kolmelle poissaolleelle tulee oma tehtävä. Älkää olko huolissanne.

Sitten painukaa kotiin. Kaksi kättely- ja kehu-jonoa.  Ruuna ja Raine menevät vielä taukotupaan puoleksi tunniksi. On hyvä puhaltaa hetki yhdessä ja tsekata tilanne. Projektissa ollaan aikataulussa. Kolme flunssapotilasta on ollut koko viikon pois. Mitä heidän kanssaan tehdään? Heille täytyy ideoida oma miniprojekti.  Jos he tulevat kaikki maanantaina, Ruuna ottaa kopin, vie heidät ruokalaan ja briefaa siellä. Ja vasta sitten se matikkatuokio. Ensi viikolla Raine on vetovastuussa. Hän kirjaa ylös muistettavia asioita. OH-ryhmä tulee auditoimaan. Tiistaina? Tsekkaa. Samat aineet jatkuu vielä. Varmista ipadit. Laadi eritasokokeet matikkaan.  Kirkasta päättyvän projektin arviointikriteerit. Ne täytyy esitellä vielä maanantaina oppilaille. Tsekkaa, pääseekö Riinan äiti omalla autolla koululle vai haetaanko hänet torstain intohimotunnille. Onneksi on Riinan äiti. Kun intohimona on pitsinnypläys ei kummastaaan Raineesta eikä Ruunasta olisi oikein intohimon ylläpitäjiksi.
  

Ei kommentteja: