ENSI tiistai on jännä päivä. Ensimmäinen Educoden Tutor-opettaja-ohjelma päättyy, ja koulut ja opettajat saavat ensimmäiset nelilähipäiväisen ohjelman läpikäyneet vertaiskouluttajat tuekseen ops-uudistuksen jalkauttamisessa.
Ensimmäinen lähipäivä pidettiin Virroilla, Nuorisokeskus Marttisen tiloissa tiistaina 24.1. 2017. Lunta oli ja pimeää. Kaksi seuraavaa olivat helmi- ja maaliskuussa. Ja nyt tiistaina 29.8. homma on sitten hoidettu.
Selailin hiukka nostalgisessa mielentilassa kahden itse vetämäni lähipäivän dioja (digipäivän hoiti Jarkko Sievi). Pääosin mennään yhä samalla otteella. Ei siis huano.
MUTTA tosi paljon uutta on sitten maaliskuun ehtinyt tapahtua. Tutorit ovat aloittaneet elokuussa työnsä ja valinneet oman tutor-konseptinsa. Nyt on tärkeää jakaa kokemuksia siitä, kuinka vertaiset ovat ottaneet vastaan tutoroinnin. Ovatko ovet luokkiin avautuneet? Vai sulkeutuneet? Millaiset käytänteitä on kokeiltu? Miten niitä voi kehittää?
Toistaiseksi tutor-opettajatoimintaan on myönnetty määrärahoja vain tälle syksylle. Idea siitä, että opetussuunnitelmauudistusta tuetaan ihan oman koulun tasolta on niin huikea ja innostava, että kaksin käsin toivon, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen saa sille läpi budjettineuvotteluissa jatkorahoitusta.
SYKSYN aikana päättyy useiden muidenkin Educoden tutor-opettajaryhmien "perehdytys"koulutus. Upea idea tarvitsee jatkoa, jossa tutor-opettajien osaamista syvennetään edelleen.
Ensimmäinen lähipäivä pidettiin Virroilla, Nuorisokeskus Marttisen tiloissa tiistaina 24.1. 2017. Lunta oli ja pimeää. Kaksi seuraavaa olivat helmi- ja maaliskuussa. Ja nyt tiistaina 29.8. homma on sitten hoidettu.
Selailin hiukka nostalgisessa mielentilassa kahden itse vetämäni lähipäivän dioja (digipäivän hoiti Jarkko Sievi). Pääosin mennään yhä samalla otteella. Ei siis huano.
MUTTA tosi paljon uutta on sitten maaliskuun ehtinyt tapahtua. Tutorit ovat aloittaneet elokuussa työnsä ja valinneet oman tutor-konseptinsa. Nyt on tärkeää jakaa kokemuksia siitä, kuinka vertaiset ovat ottaneet vastaan tutoroinnin. Ovatko ovet luokkiin avautuneet? Vai sulkeutuneet? Millaiset käytänteitä on kokeiltu? Miten niitä voi kehittää?
Toistaiseksi tutor-opettajatoimintaan on myönnetty määrärahoja vain tälle syksylle. Idea siitä, että opetussuunnitelmauudistusta tuetaan ihan oman koulun tasolta on niin huikea ja innostava, että kaksin käsin toivon, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen saa sille läpi budjettineuvotteluissa jatkorahoitusta.
SYKSYN aikana päättyy useiden muidenkin Educoden tutor-opettajaryhmien "perehdytys"koulutus. Upea idea tarvitsee jatkoa, jossa tutor-opettajien osaamista syvennetään edelleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti