JOULU tulee. Mahtavaa. Niinpä on oikea aika pohtia taas teologiaa. Eli kuka se Jeesus olikaan?
Reza Aslanilta ilmestyi vuonna 2014 suomeksi teos: "Kapinallinen. Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämä" (alkuteos: Zealot. The Life and Times of Jesus of Nazareth). Helsinki: Gummerus.
Suosittelen. Yksi parhaimmista koskaan lukemistani kuvauksista Jeesuksesta ja kristinuskon synnystä. Tai pitäisi oikeastaan sanoa kahdesta eri Jeesuksesta: juutalaisesta selootista ja jumalaisesta Kristuksesta.
" Kaksi tuhatta vuotta sitten juutalainen saarnamies ja ihmeidentekijä värväsi seuraajia Galileassa perustaakseen heidän kanssaan Jumalan valtakunnan. Menestys oli niin hyvä, että roomalaiset vangitsivat, tuomitsivat ja ristiinnaulitsivat hänet. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänen seuraajansa puhuivat hänestä Jumalana."
Noin 300 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 piispoilla oli kaksi Jeesus-tulkintaa. Toisen mukaan Jeesus oli ehkä täydellinen ihminen, mutta joka tapauksessa ihminen. Toisen käsityksen mukaan Jeesus oli Jumalan inkarnaatio, siis Jumalan ainoa poika. 60-luvulla teloitetun, itse itsensä apostoliksi kohottaneen Paavalin tulkinta Jeesuksesta voitti (Omasta mielestään Paavali ei muuten ollut 13. apostoli vaan ensimmäinen). Paavalin Kristus peitti historian Jeesuksen alleen. Tämä on myös nykyisen evankelisluterilaisen kirkon käsitys Jeesuksesta. Miksi näin tapahtui, siitä Aslanin on kirjoittanut tämän kirja.
Ihmis-Jeesus
JEESUS oli juutalainen. Hän oli yksi sadoista tai tuhansista selooteista, kiivailijoista, jotka kokosivat joukkoja kuuntelemaan, kuinka Jumalan valtakunta tulee ja Pyhän maan valloittanut Rooma kukistetaan yhdessä itsekästä yhteistyötä tehneen rikkaan papiston kanssa. Messiaaksi julistautuneita, jotka lupasivat pelastaa kansan, oli useita. Ja heidät teloitettiin. Useimmat nimenomaan ristillä.
"Kiertelevä saarnaaja kulki kylästä kylään julistaen kovaan ääneen maailmanloppua kintrereillään joukko resuisia seuraajia".
Pyhä maa oli valloitettu 63 eaa. Jeesuksen aikoihin maassa oli paljon köyhiä. Kuivuus kiusasi. Väki velkaantui ja menetti maansa. Galileassa noustiin kapinaan. Köyhät hyökkäsivät juutalaista ylimistöä ja Rooman tasavallan nimissä toimineita vastaan. He ryöstivät rikkailta ja antoivat satunnaisesti köyhille. Rosvojoukot olivat lähtöisin köyhtyneistä kylistä kuten Betlehem.
Jeesus aloitti oman kapinointinsa liittymällä noin vuonna 28 jaa. askeetikko Johannes Kastajan opetuslapseksi. Kun Kastaja teloitettiin, Jeesus kokosi oman 72 opetuslapsen joukkonsa ja kiersi kylästä kylään puhumassa ja opettamassa mm. Kastajalta oppimaansa Isä Meidän-rukousta. Kapernaumissa hän teki ensimmäiset ihmetekonsa, ja kansa hullaantui. Hän oli nyt pahojen henkien manaaja ja ihmeiden tekijä. Samanlaisia maagikkoja liikkui tosi paljon, mutta Jeesus ei ottanut maksua. Suosio oli niin lujaa, että hänen oli paettava yksinäisyyteen. Jeesus ei koskaan sanonut olevansa Messias, sillä se olisi ollut sama kuin allekirjoittaisi oman kuolemantuomionsa.
Noin vuonna 30-33 jaa. Jeesus hyökkäsi joukoineen temppelissä hänen mielestään Jumalan pettäneiden rahanvaihtajien kimppuun. Se tarkoitti avointa kapinaa. Hänet kavallettiin ja teloitettiin. Ristiinaulitseminen oli tavallinen tuomiokansankiihottajille. Kidutus jatkui siinä pitkään eikä tarvittu kiduttajaa. Aslanin mukaan Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ristiinaulitut olivat hekin olleet mukana kansankiihottamisessa.
Opetuslapset pakenivat. Jeesus oli epäonnistunut.
Sitten tapahtui jotain merkillistä. Useat opetuslapset vakuuttuivat, että Jeesus oli noussut kuolleista. He olivat siitä niin vakuuttuneita, että olivat valmiit kuolemaan.
Jeesuksen opetuslapset perustivat Jerusalemiin seurakunnan, jota johti Jeesuksen nuorempi veli luku- ja kirjoitustaidoton Jaakob vanhurskas. Jotain alkuperäisestä Jeesuksen opista kertoo se, että
tämä köyhien puolustaja ei omistanut mitään, ei edes vaatteitaan. Hän ei juonut viiniä, ei syönyt lihaa, ei peseytynyt. Hän oli loppuun saakka juutalainen: ”Usko ilman lain tekoja on kuollut”.
Saulus ja Jumala-Jeesus
Kuvaan astui pian fariseus Saulus, joka vainosi Jeesuksen opetuslapsia, kunnes koki noin vuonna 37 jaa. näyn: Jeesus puhui suoraan hänelle. Jeesus olikin ikiaikainen jumala, joka pelasti kuolemallaan kaikki häneen uskovat, ei vain juutalaisia. Paavali muutti Jeesuksen Kristukseksi. Tämä Kristus oli kosminen olento, joka oli ollut olemassa jo ennen aikaa. Paavali irtautui juutalaisuudesta mm. ympärileikkauksesta. "Kristus on näet lain loppu." Historiallinen lihaksi tullut Jeesus ei kiinnostanut häntä. Hän ei saanut hänestä tietoja - eikä halunnutkaan. Poika oli puhunut suoraan hänelle.
Saulus muutti nimensä Paavaliksi ja aloitti oman käännytystyönsä, jonka Jaakobin johtama seurakunta huomasi pian harhaoppiseksi. Jaakob lähetti samoille seuduille omia uskon lähettiläitä oikaisemaan Paavalin oppia. Syntyi kaksi koulukuntaa; toista johti Jeesuksen veli Jaakob ja toista entinen fariseus Paavali. Koulukunnat olivat avoimesti vihamielisiä.
Paavali kutsuttiin puhutteluun Jerusalemiin; hänen oli peruttava omat opetuksensa (mm. että Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa). Kun juutalaiset tunnistivat hänet, hänet pahoinpideltiin, melkein tapettiin. Roomalaissotilaat osuivat paikalle, vangitsivat hänet ja lähettivät Rooman kansalaisena oikeuteen Roomaan.
Kaaos
Vuonna 62 jaa. Jerusalem oli kaaoksessa. Tikarimiehet tappoivat roomalaisia. Vallan kaappasi Ananias, joka nousi ylipapiksi. Hän vangitutti Jaakobin ja syytti häntä Jumalan pilkasta. Jaakob kivitettiin kuoliaaksi.
Roomassa Paavali oli kotiarestissa, mutta jatkoi oman uskonsa levittämistä kunnes keisari Nero teloitti hänet ja Pietarin noin vuonna 66.
Samana vuonna juutalaiset hyökkäsivät Jerusalemissa roomalaisten kimppuun ja tappoivat heidät. Neljä vuotta he pitivät kaupunkia hallussaan. Vuonna 70 koko Jerusalem tuhottiin ja asukkaat teurastettiin. Alkuperäinen Jeesus-liike kuoli. Lähetystyö juutalaisten omassa keskuudessa loppui. Uusi Paavalin tulkinnalle perustuva uskonto: usko Kristukseen levisi Välimerelle.
Paavalin valtava merkitys
Kertomus Jeesuksesta ei ole syntynyt kronologisesti. Ensin kirjoitettiin Paavalin kirjeet, noin 50-luvulla. Ensimmäinen evankeliumi Markuksen evankeliumi kirjoitettiin vuonna 70. Siinä ei ollut vielä lainkaan puhetta Jeesuksen poikkeuksellisesta syntymästä eikä ylösnousemuksen kokemuksista. 20 vuotta myöhemmin ilmestyivät Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit, joissa Jeesuksen olemus oli jo muuttunut paavalilaiseksi. Johanneksen evankeliumi syntyi 100-120 jaa.
Paavalin oppi kiehtoi. Jeesuksen tunteneiden tilalle tuli uusi toimijajoukko: sivistyneitä, kaupungistuneita, kreikankielisiä diasporajuutalaisia, jotka olivat perehtyneet kreikkalaiseen filosofofiaan ja hellenistiseen ajattelutapaan. Nyt oli tärkeää päivittää kertomus Jeesuksesta sellaiseksi, että sen voi kertoa Rooman valtakunnassa.
Jeesuksen kapinallisuus oli siistittävä pois. Israel oli ollut Jeesukselle kaikki kaikessa. Nyt hänestä tehtiin globalisti. Jeesus ei puhunut itsestään messiaana. Hän kutsui itseään Ihmisen pojaksi, mikä on arvoituksellinen ilmaisu. Nyt hänestä tehtiin messias, mutta sana tulkittiin uudella tavalla Kristukseksi, kuolemasta vapahtajaksi. Jeesus tuunattiin rauhanomaiseksi hengelliseksi johtajaksi, jollaisena roomalaiset pystyisivät hänet hyväksymään. Syntymään liitettiin tapahtumia, joilla toteutettiin Raamatun profetiaa. Neitsellinen syntymä tarvittiin ehkä kätkemään kiusallinen totuus: Jeesus oli syntynyt avioliiton ulkopuolella? Kuolemantuomio kuvattiin juutalaisten itse aiheuttamaksi. Todellisuudessa täysin raakalaismainen hirmuhallitsija Pontius Pilatus pantiin vain pesemään kätensä.
Muodon muutos
" Käytännössä kaiken, mitä Jeesuksesta kerrotaan, kirjoittivat ihmiset, jotka eivät olleet koskaan tulleet tuntemaan Jeesus Nasaretilaista hänen elinaikanaan."
Kirjoittajat muunsivat vähä vähältä Jeesuksen vallankumouksellisesta selootista roomalaistetuksi puolijumalaksi. Miehestä, joka pyrki vapauttamaan juutalaiset roomalaisten sorron alta ja epäonnistui siinä, taivaalliseksi olennoksi, joka ei ollut lainkaan kiinnostunut maallisista asioista. Luku- ja kirjoitustaidoton maalaismies riisuttii alkuperäisestä vapaustaistelijan asustaan ja verhottiin lihaksi tulleen Jumalan kaapuun.
Mielenkiintoinen tulkinta.
Kirjoittajasta
20 vuotta vieneen tutkimustyön pohjalta syntyneen tietokirjan kirjoitti uskontotieteilijä Reza Aslan (s. 1972). Teos nousi
New York Timesin bestsellerlistan ykköseksi.
Aslan on syntynyt Iranissa, mutta asuu nykyään Los Angelesissa. Hän on suorittanut tohtorintutkinnon uskontososiologiasta ja toimii University of Californiassa ”luovan kirjoittamisen professorina”.
Muita tässä blogissa esiteltyjä Jeesusta käsitteleviä teoksia
Reza Aslanilta ilmestyi vuonna 2014 suomeksi teos: "Kapinallinen. Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämä" (alkuteos: Zealot. The Life and Times of Jesus of Nazareth). Helsinki: Gummerus.
Suosittelen. Yksi parhaimmista koskaan lukemistani kuvauksista Jeesuksesta ja kristinuskon synnystä. Tai pitäisi oikeastaan sanoa kahdesta eri Jeesuksesta: juutalaisesta selootista ja jumalaisesta Kristuksesta.
" Kaksi tuhatta vuotta sitten juutalainen saarnamies ja ihmeidentekijä värväsi seuraajia Galileassa perustaakseen heidän kanssaan Jumalan valtakunnan. Menestys oli niin hyvä, että roomalaiset vangitsivat, tuomitsivat ja ristiinnaulitsivat hänet. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänen seuraajansa puhuivat hänestä Jumalana."
Noin 300 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 piispoilla oli kaksi Jeesus-tulkintaa. Toisen mukaan Jeesus oli ehkä täydellinen ihminen, mutta joka tapauksessa ihminen. Toisen käsityksen mukaan Jeesus oli Jumalan inkarnaatio, siis Jumalan ainoa poika. 60-luvulla teloitetun, itse itsensä apostoliksi kohottaneen Paavalin tulkinta Jeesuksesta voitti (Omasta mielestään Paavali ei muuten ollut 13. apostoli vaan ensimmäinen). Paavalin Kristus peitti historian Jeesuksen alleen. Tämä on myös nykyisen evankelisluterilaisen kirkon käsitys Jeesuksesta. Miksi näin tapahtui, siitä Aslanin on kirjoittanut tämän kirja.
Ihmis-Jeesus
JEESUS oli juutalainen. Hän oli yksi sadoista tai tuhansista selooteista, kiivailijoista, jotka kokosivat joukkoja kuuntelemaan, kuinka Jumalan valtakunta tulee ja Pyhän maan valloittanut Rooma kukistetaan yhdessä itsekästä yhteistyötä tehneen rikkaan papiston kanssa. Messiaaksi julistautuneita, jotka lupasivat pelastaa kansan, oli useita. Ja heidät teloitettiin. Useimmat nimenomaan ristillä.
"Kiertelevä saarnaaja kulki kylästä kylään julistaen kovaan ääneen maailmanloppua kintrereillään joukko resuisia seuraajia".
Pyhä maa oli valloitettu 63 eaa. Jeesuksen aikoihin maassa oli paljon köyhiä. Kuivuus kiusasi. Väki velkaantui ja menetti maansa. Galileassa noustiin kapinaan. Köyhät hyökkäsivät juutalaista ylimistöä ja Rooman tasavallan nimissä toimineita vastaan. He ryöstivät rikkailta ja antoivat satunnaisesti köyhille. Rosvojoukot olivat lähtöisin köyhtyneistä kylistä kuten Betlehem.
Jeesus aloitti oman kapinointinsa liittymällä noin vuonna 28 jaa. askeetikko Johannes Kastajan opetuslapseksi. Kun Kastaja teloitettiin, Jeesus kokosi oman 72 opetuslapsen joukkonsa ja kiersi kylästä kylään puhumassa ja opettamassa mm. Kastajalta oppimaansa Isä Meidän-rukousta. Kapernaumissa hän teki ensimmäiset ihmetekonsa, ja kansa hullaantui. Hän oli nyt pahojen henkien manaaja ja ihmeiden tekijä. Samanlaisia maagikkoja liikkui tosi paljon, mutta Jeesus ei ottanut maksua. Suosio oli niin lujaa, että hänen oli paettava yksinäisyyteen. Jeesus ei koskaan sanonut olevansa Messias, sillä se olisi ollut sama kuin allekirjoittaisi oman kuolemantuomionsa.
Noin vuonna 30-33 jaa. Jeesus hyökkäsi joukoineen temppelissä hänen mielestään Jumalan pettäneiden rahanvaihtajien kimppuun. Se tarkoitti avointa kapinaa. Hänet kavallettiin ja teloitettiin. Ristiinaulitseminen oli tavallinen tuomiokansankiihottajille. Kidutus jatkui siinä pitkään eikä tarvittu kiduttajaa. Aslanin mukaan Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ristiinaulitut olivat hekin olleet mukana kansankiihottamisessa.
Opetuslapset pakenivat. Jeesus oli epäonnistunut.
Sitten tapahtui jotain merkillistä. Useat opetuslapset vakuuttuivat, että Jeesus oli noussut kuolleista. He olivat siitä niin vakuuttuneita, että olivat valmiit kuolemaan.
Jeesuksen opetuslapset perustivat Jerusalemiin seurakunnan, jota johti Jeesuksen nuorempi veli luku- ja kirjoitustaidoton Jaakob vanhurskas. Jotain alkuperäisestä Jeesuksen opista kertoo se, että
tämä köyhien puolustaja ei omistanut mitään, ei edes vaatteitaan. Hän ei juonut viiniä, ei syönyt lihaa, ei peseytynyt. Hän oli loppuun saakka juutalainen: ”Usko ilman lain tekoja on kuollut”.
Saulus ja Jumala-Jeesus
Kuvaan astui pian fariseus Saulus, joka vainosi Jeesuksen opetuslapsia, kunnes koki noin vuonna 37 jaa. näyn: Jeesus puhui suoraan hänelle. Jeesus olikin ikiaikainen jumala, joka pelasti kuolemallaan kaikki häneen uskovat, ei vain juutalaisia. Paavali muutti Jeesuksen Kristukseksi. Tämä Kristus oli kosminen olento, joka oli ollut olemassa jo ennen aikaa. Paavali irtautui juutalaisuudesta mm. ympärileikkauksesta. "Kristus on näet lain loppu." Historiallinen lihaksi tullut Jeesus ei kiinnostanut häntä. Hän ei saanut hänestä tietoja - eikä halunnutkaan. Poika oli puhunut suoraan hänelle.
Saulus muutti nimensä Paavaliksi ja aloitti oman käännytystyönsä, jonka Jaakobin johtama seurakunta huomasi pian harhaoppiseksi. Jaakob lähetti samoille seuduille omia uskon lähettiläitä oikaisemaan Paavalin oppia. Syntyi kaksi koulukuntaa; toista johti Jeesuksen veli Jaakob ja toista entinen fariseus Paavali. Koulukunnat olivat avoimesti vihamielisiä.
Kaaos
Vuonna 62 jaa. Jerusalem oli kaaoksessa. Tikarimiehet tappoivat roomalaisia. Vallan kaappasi Ananias, joka nousi ylipapiksi. Hän vangitutti Jaakobin ja syytti häntä Jumalan pilkasta. Jaakob kivitettiin kuoliaaksi.
Roomassa Paavali oli kotiarestissa, mutta jatkoi oman uskonsa levittämistä kunnes keisari Nero teloitti hänet ja Pietarin noin vuonna 66.
Samana vuonna juutalaiset hyökkäsivät Jerusalemissa roomalaisten kimppuun ja tappoivat heidät. Neljä vuotta he pitivät kaupunkia hallussaan. Vuonna 70 koko Jerusalem tuhottiin ja asukkaat teurastettiin. Alkuperäinen Jeesus-liike kuoli. Lähetystyö juutalaisten omassa keskuudessa loppui. Uusi Paavalin tulkinnalle perustuva uskonto: usko Kristukseen levisi Välimerelle.
Paavalin valtava merkitys
Kertomus Jeesuksesta ei ole syntynyt kronologisesti. Ensin kirjoitettiin Paavalin kirjeet, noin 50-luvulla. Ensimmäinen evankeliumi Markuksen evankeliumi kirjoitettiin vuonna 70. Siinä ei ollut vielä lainkaan puhetta Jeesuksen poikkeuksellisesta syntymästä eikä ylösnousemuksen kokemuksista. 20 vuotta myöhemmin ilmestyivät Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit, joissa Jeesuksen olemus oli jo muuttunut paavalilaiseksi. Johanneksen evankeliumi syntyi 100-120 jaa.
Paavalin oppi kiehtoi. Jeesuksen tunteneiden tilalle tuli uusi toimijajoukko: sivistyneitä, kaupungistuneita, kreikankielisiä diasporajuutalaisia, jotka olivat perehtyneet kreikkalaiseen filosofofiaan ja hellenistiseen ajattelutapaan. Nyt oli tärkeää päivittää kertomus Jeesuksesta sellaiseksi, että sen voi kertoa Rooman valtakunnassa.
Jeesuksen kapinallisuus oli siistittävä pois. Israel oli ollut Jeesukselle kaikki kaikessa. Nyt hänestä tehtiin globalisti. Jeesus ei puhunut itsestään messiaana. Hän kutsui itseään Ihmisen pojaksi, mikä on arvoituksellinen ilmaisu. Nyt hänestä tehtiin messias, mutta sana tulkittiin uudella tavalla Kristukseksi, kuolemasta vapahtajaksi. Jeesus tuunattiin rauhanomaiseksi hengelliseksi johtajaksi, jollaisena roomalaiset pystyisivät hänet hyväksymään. Syntymään liitettiin tapahtumia, joilla toteutettiin Raamatun profetiaa. Neitsellinen syntymä tarvittiin ehkä kätkemään kiusallinen totuus: Jeesus oli syntynyt avioliiton ulkopuolella? Kuolemantuomio kuvattiin juutalaisten itse aiheuttamaksi. Todellisuudessa täysin raakalaismainen hirmuhallitsija Pontius Pilatus pantiin vain pesemään kätensä.
Muodon muutos
" Käytännössä kaiken, mitä Jeesuksesta kerrotaan, kirjoittivat ihmiset, jotka eivät olleet koskaan tulleet tuntemaan Jeesus Nasaretilaista hänen elinaikanaan."
Kirjoittajat muunsivat vähä vähältä Jeesuksen vallankumouksellisesta selootista roomalaistetuksi puolijumalaksi. Miehestä, joka pyrki vapauttamaan juutalaiset roomalaisten sorron alta ja epäonnistui siinä, taivaalliseksi olennoksi, joka ei ollut lainkaan kiinnostunut maallisista asioista. Luku- ja kirjoitustaidoton maalaismies riisuttii alkuperäisestä vapaustaistelijan asustaan ja verhottiin lihaksi tulleen Jumalan kaapuun.
Mielenkiintoinen tulkinta.
Kirjoittajasta
20 vuotta vieneen tutkimustyön pohjalta syntyneen tietokirjan kirjoitti uskontotieteilijä Reza Aslan (s. 1972). Teos nousi
New York Timesin bestsellerlistan ykköseksi.
Aslan on syntynyt Iranissa, mutta asuu nykyään Los Angelesissa. Hän on suorittanut tohtorintutkinnon uskontososiologiasta ja toimii University of Californiassa ”luovan kirjoittamisen professorina”.
Muita tässä blogissa esiteltyjä Jeesusta käsitteleviä teoksia
- Elokuvaohjaaja Paul Verhoevenin teos: "Jeesus Nasaretilainen".
- Tutkija Timo Eskolan teos: (2000) "Juutalainen nimeltä Jeesus. Monikasvoinen Messias".
- Pappi Jaakko Heinimäen teos (2015) "Kerettiläisen käsikirja. Mitä harhaoppiseksi haluavan olisi syytä tietää?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti