PERUSOPETUKSEN opetussuunnitelma otettiin käyttöön alakouluissa tänä syksynä. Yläkoululuokat ovat vuorossa syksyllä 2017.
Minulla on ollut ilo sparrata satoja kouluja ja: tuhansia opettajia ja rehtoreita uuden opsin ajatteluun - sellaisena kuin sen ymmärrän ja aina kriittisesti nyt jo puolentoista vuoden ajana. Ei kriittisenä siksi, ettei ops toteutuisi. Vaan jotta arvokkain siitä toteutuisi.
TOUR- OPS 2016 alkoi tammikuussa 2015 Espoon Steiner-koulusta. Tuolloin fokuksessa oli oppilaan muuttuva rooli. Sitten kiertue on vienyt iloa ja "päivystävää dosenttia" Espooseen, Forssaan, Helsinkiin, Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Kajaaniin, Kankaanpäähän, Kauhavalle, Kokkolaan, Kuopioon, Lapualle, Mäntsälään, Nivalaan, Nokialle, Nurmijärvelle, Ouluun, Paimioon, Porvooseen, Pyhäjärvelle, Rovaniemelle, Sauvoon, Seinäjoelle, Siuntioon, Sipooseen, Tampereelle, Vantaalle ...
Samaan syssyyn sitä joutui/pääsi Opettaja-lehden ja Ylen haastatteluihin. Pedagogista soihtua on jaettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Viestiä on viety myös omaan vanhaan kouluun: Auroraan. Sessioiden kesto on vaihdellut 45 minuutista kolmen päivän sarjaan. Pääosin palaute on ollut tosi kannustavaa. Mutta mokiakin on tullut.
TÄMÄN viikon tiistaina TOUR- OPS2016 tuli maaliin tämän syksyn osalta. Paljon olen itse oppinut. Olen tehnyt sanahakuja perusteista. Olen analysoinut Nurmijärven kunnan opsin. Espoon koulutuksiin tehtiin lisäksi kaksi videota, joilla on ollut ilahduttava määrä katsojia. Matkan varrella syntyi myös idea toimintakulttuurin "katsastuskortista" ja 100 helpon ops-vinkin blogilastut- jotka käännettiin ruotsiksi ja englanniksi.
KUN keikkoja on kymmeniä, on tärkeää tuoreuttaa esitystä. Kiertueen ajan olen hionut konseptia ja ennen muuta dioja, joihin Stand up-luentoni perustuvat. Niihin on lisätty uusia kuvia, musiikkia ja videoita. Olen etsinyt opsiin erilaisia näkökulmia: arvioinnin muutos, didaktinen vapaus (osana demokaattista komentoketjua ja pedagogiikan historiaa), kodin uusi rooli, oppimisen käsitemaailma (erilaiset oppimiskäsitykset), opettajan ja oppilaan pedagoginen rooli, eheyttämisen portaat, koulun muutos helikopterista käsin ja ops didaktiikan ja kasvatuspsykologian silmin.
10 OPS-käskyä
JOS pitäisi tiivistää jakamani message 10 käskyyn, ehkä ne kuuluisivat näin:
(1) Lue perusteet - oikeasti- muuten harhaoppiset vievät sinua narusta. Lue sitä itse ja yhdessä kollegoiden kanssa. Puhukaa siitä.
(2) Tulkitse perusteet. Älä ylitulkitse. Blandaa 96 % :inen pirtu koulun arkeen ja luokkasi todellisuuteen.
(3) Älä provosoidu, vaikka ops on kirjoitettu "hallinnoksi", ei suomeksi eikä pedagogiikan kielellä. Älä anna Orwellin paljastaman uuskielen hämätä itseäsi. Moni asia on tuttua ja jatkuu, vaikka sanat on jostain syystä vaihdetuu. Pidä kiinni omista käsitteistäsi.
(4) Hyväksy, että joudut tekemään kompromisseja yhteiskunnan antaminen lupausten ja mahdollisuuksien välillä juuri niiden oppilaiden hyväksi, jotka Sinulle on annettu.
(5) Muista: ops on utopia, uljas tavoite, jota kohti mennään. Se ei ole statukseltaan laki vaan pedagogis-hallinnollinnen suunnitteluasiakirja, tavoitteisto. Älä ahdistu sivu- ja asiamäärästä. Rento hyppy.
(6) On hyvä noudattaa opsia. Vielä parempaa on tukea sen avulla oppilaiden kasvua ja oppimista.
(7) Luota itseesi. Olet ammattilainen. Suomessa opettajuus on professio- niinkuin kirurgikin. Sinuun luotetaan. Siksi sinulla on pedagoginen vapaus. Oikeus tehdä itsenäisiä ratkaisuja.
(8) Ole luottamuksen arvoinen. Pedagoginen vapaus ei ole veto-oikeus koulutuspolitiikkaan vaan haaste käyttää omaa järkeä ja perustella ratkaisut.
(9) Anna anteeksi, että opsissa on tuhansia keskenään ristiriitaisia lupauksia. Tiedä, että koulun kuvitellaan olevan kaikkeuden keskus, ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Ymmärrä, ettei se voi sitä olla. Älä silti masennu. Valitse yksi askel kohti parempaa kerrallaan.
(10) Kaikkein tärkeintä on välittää. Traditiota- mutta sitäkin enemmän itse välittämistä.
Minulla on ollut ilo sparrata satoja kouluja ja: tuhansia opettajia ja rehtoreita uuden opsin ajatteluun - sellaisena kuin sen ymmärrän ja aina kriittisesti nyt jo puolentoista vuoden ajana. Ei kriittisenä siksi, ettei ops toteutuisi. Vaan jotta arvokkain siitä toteutuisi.
TOUR- OPS 2016 alkoi tammikuussa 2015 Espoon Steiner-koulusta. Tuolloin fokuksessa oli oppilaan muuttuva rooli. Sitten kiertue on vienyt iloa ja "päivystävää dosenttia" Espooseen, Forssaan, Helsinkiin, Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Kajaaniin, Kankaanpäähän, Kauhavalle, Kokkolaan, Kuopioon, Lapualle, Mäntsälään, Nivalaan, Nokialle, Nurmijärvelle, Ouluun, Paimioon, Porvooseen, Pyhäjärvelle, Rovaniemelle, Sauvoon, Seinäjoelle, Siuntioon, Sipooseen, Tampereelle, Vantaalle ...
Samaan syssyyn sitä joutui/pääsi Opettaja-lehden ja Ylen haastatteluihin. Pedagogista soihtua on jaettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Viestiä on viety myös omaan vanhaan kouluun: Auroraan. Sessioiden kesto on vaihdellut 45 minuutista kolmen päivän sarjaan. Pääosin palaute on ollut tosi kannustavaa. Mutta mokiakin on tullut.
TÄMÄN viikon tiistaina TOUR- OPS2016 tuli maaliin tämän syksyn osalta. Paljon olen itse oppinut. Olen tehnyt sanahakuja perusteista. Olen analysoinut Nurmijärven kunnan opsin. Espoon koulutuksiin tehtiin lisäksi kaksi videota, joilla on ollut ilahduttava määrä katsojia. Matkan varrella syntyi myös idea toimintakulttuurin "katsastuskortista" ja 100 helpon ops-vinkin blogilastut- jotka käännettiin ruotsiksi ja englanniksi.
KUN keikkoja on kymmeniä, on tärkeää tuoreuttaa esitystä. Kiertueen ajan olen hionut konseptia ja ennen muuta dioja, joihin Stand up-luentoni perustuvat. Niihin on lisätty uusia kuvia, musiikkia ja videoita. Olen etsinyt opsiin erilaisia näkökulmia: arvioinnin muutos, didaktinen vapaus (osana demokaattista komentoketjua ja pedagogiikan historiaa), kodin uusi rooli, oppimisen käsitemaailma (erilaiset oppimiskäsitykset), opettajan ja oppilaan pedagoginen rooli, eheyttämisen portaat, koulun muutos helikopterista käsin ja ops didaktiikan ja kasvatuspsykologian silmin.
10 OPS-käskyä
JOS pitäisi tiivistää jakamani message 10 käskyyn, ehkä ne kuuluisivat näin:
(1) Lue perusteet - oikeasti- muuten harhaoppiset vievät sinua narusta. Lue sitä itse ja yhdessä kollegoiden kanssa. Puhukaa siitä.
(2) Tulkitse perusteet. Älä ylitulkitse. Blandaa 96 % :inen pirtu koulun arkeen ja luokkasi todellisuuteen.
(3) Älä provosoidu, vaikka ops on kirjoitettu "hallinnoksi", ei suomeksi eikä pedagogiikan kielellä. Älä anna Orwellin paljastaman uuskielen hämätä itseäsi. Moni asia on tuttua ja jatkuu, vaikka sanat on jostain syystä vaihdetuu. Pidä kiinni omista käsitteistäsi.
(4) Hyväksy, että joudut tekemään kompromisseja yhteiskunnan antaminen lupausten ja mahdollisuuksien välillä juuri niiden oppilaiden hyväksi, jotka Sinulle on annettu.
(5) Muista: ops on utopia, uljas tavoite, jota kohti mennään. Se ei ole statukseltaan laki vaan pedagogis-hallinnollinnen suunnitteluasiakirja, tavoitteisto. Älä ahdistu sivu- ja asiamäärästä. Rento hyppy.
(6) On hyvä noudattaa opsia. Vielä parempaa on tukea sen avulla oppilaiden kasvua ja oppimista.
(7) Luota itseesi. Olet ammattilainen. Suomessa opettajuus on professio- niinkuin kirurgikin. Sinuun luotetaan. Siksi sinulla on pedagoginen vapaus. Oikeus tehdä itsenäisiä ratkaisuja.
(8) Ole luottamuksen arvoinen. Pedagoginen vapaus ei ole veto-oikeus koulutuspolitiikkaan vaan haaste käyttää omaa järkeä ja perustella ratkaisut.
(9) Anna anteeksi, että opsissa on tuhansia keskenään ristiriitaisia lupauksia. Tiedä, että koulun kuvitellaan olevan kaikkeuden keskus, ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Ymmärrä, ettei se voi sitä olla. Älä silti masennu. Valitse yksi askel kohti parempaa kerrallaan.
(10) Kaikkein tärkeintä on välittää. Traditiota- mutta sitäkin enemmän itse välittämistä.
2 kommenttia:
Message ? Blandaa ?
Message = viesti
Blandaa = laimenna, sekoita
:-)
Lähetä kommentti