REXEILLÄ on taas edessä lukkariurakka. Ajattelin huudella apuja näin eläkeläispenkiltä. Löysin nimittäin vuoden 1970 peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietinnöstä, osa I, vallan mainion ohjeen, kuinka laaditaan oppimis-psykologisesti oikeaoppiminen työjärjestys.
POPSIN mukaan oppimisen psykologian antamia viitteitä tulee käyttää hyväkseen työjärjestyksen laatimisessa.
Tässä POPSIN ohjeita, joiden pohjalta on laadittu myös blogilastun kuva. (Liikennevalojen)Värit viittaavat siihen, kuinka tehokkaasti tuossa vaiheessa päivää opiskelu onnistuu.
- Ei ole mielekästä aloittaa viikkoa raskaalla työpäivällä. Viikon lopulla siirrytään vastaavasti lomapäivään suhteellisen kevyttä iltapäivän ohjelmaa käyttäen.
- Viikon toisena työpäivänä oppilaitten työteho on parhaimmillaan. Viikon loppua kohti ohjelma vastaavasti kevenee.
- Päivän ensimmäinen tunti ei ole paras opiskelun kannalta.
- Ruokailutaukoa edeltävä työtunti ei ole hyvä oppimisen kannalta, koska oppilailla on yleensä kova nälkä.
- Vielä epäedullisempi on ruokailun jälkeinen oppitunti- ja päivän viimeisillä tunneilla on väsymystä.
ETTÄ ei kun tekemään näillä eväillä hyvää lukkaria.
POPSIN mukaan oppimisen psykologian antamia viitteitä tulee käyttää hyväkseen työjärjestyksen laatimisessa.
Tässä POPSIN ohjeita, joiden pohjalta on laadittu myös blogilastun kuva. (Liikennevalojen)Värit viittaavat siihen, kuinka tehokkaasti tuossa vaiheessa päivää opiskelu onnistuu.
- Ei ole mielekästä aloittaa viikkoa raskaalla työpäivällä. Viikon lopulla siirrytään vastaavasti lomapäivään suhteellisen kevyttä iltapäivän ohjelmaa käyttäen.
- Viikon toisena työpäivänä oppilaitten työteho on parhaimmillaan. Viikon loppua kohti ohjelma vastaavasti kevenee.
- Päivän ensimmäinen tunti ei ole paras opiskelun kannalta.
- Ruokailutaukoa edeltävä työtunti ei ole hyvä oppimisen kannalta, koska oppilailla on yleensä kova nälkä.
- Vielä epäedullisempi on ruokailun jälkeinen oppitunti- ja päivän viimeisillä tunneilla on väsymystä.
ETTÄ ei kun tekemään näillä eväillä hyvää lukkaria.
3 kommenttia:
Siis tiistaista torstaihin klo 9-10 kannattaa panostaa.
Millainen on mielestäsi hyvä luokanopettaja? Minkälaisia taitoja hänellä on? jne. Entä lastentarhanopettaja?
Mitä vinkkejä antaisit näiden koulutusten soveltavuuskokeisiin? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Mitä kannattaa ja ei kannata sanoa? Täytyykö olla valmiiksi mietitty kysymys loppuun?
Hei Anonyymi!
Etpä pientä kysymystä heittänytkään.
1. Millainen on hyvä luokanopettaja? Ks. http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2011/12/yleiset-valintakriteerit-auroran.html
2. Millainen on hyvä lastentarhanopettaja? Varmaankin luokanopettajaan verrattuna korostuu pedagoginen rakkaus.
3. Kokeen järjestäjälle vinkki: Jos valitsijoilla on selkeä, auki puhuttu käsitys hyvästä opetustapahtumasta, suosittelisin opetustuokiota ja sen reflektiota. Jollei ole luottaisin papereihin + cvhen.
4. Kokeeseen osallistujalle vinkki: Ota selvää, millasta työ on, mitä se vaatii. Tutkaile itseäsi, mitä työltä haluat ja miksi haluaisit juuri tuohon työhön. Pohdi, mutta älä opettele vastauksia ulkoa.
Lähetä kommentti