Kirjoittajan havainnekuva BlackBox-ajattelusta. |
SYITÄ on monia (ja palataan niihin vielä myöhemmin). Tässä esiteltävä Black Box-malli avaa niistä yhtä. Omassa väitöskirjassaan Pasi Sahlberg (1996) kuvasi ns. mekanistista muutoskäsitystä. Muutosta ajetaan siinä S-O-R-logiikkaan uskoen. Kehittämistoimenpiteet - siis ärsykse (stimulus)- tuodaan ulkoa organisaatioon ( O) ja siitä seuraa mekaanisesti muutos (response). Organisaatio on musta laatikko.
TUO Black Box on kuitenkin oikeasti systeemisesti toimiva koulu. Koulu on kokonaisvaltainen systeemi, jonka rakenneosat ovat vuorovaikutussuhteessa toisiinsa, eikä niitä voi irroittaa kokonaisuudesta ja kehittää erikseen. Yhden osan muutuessa ysteemi pyrkii aina palautumaan ja säilyttämään tasapainon.
KUN siis muutos tuodaan kouluun, Black box on erityisen tehokas suodatin. Vain sellainen muutos voi mennä läpi, joka tunnistaa koulun monet osasysteemit- ja sopii niihin. Näitä ovat mm. ajan- ja tilankäyttö, arviointivelvoite, arvoristiriidat, asenteet, didaktinen vapaus, eri painostusryhmien odotukset, hallinnan tunne, huoltajien odotukset, keskenään ristiriitaiset perustehtävät (koulun dilemmat), kollegojen paine, palkkausperusteet, opettajien omistautuminen omiin oppilaisiinsa, opettaja- ja oppilaskulttuurit, opettajien alipalkkaus, roolit, tottumukset, työaikajärjestelyt, työn- ja vastuunjako, uskomukset, valtasuhteet, välinetilanne, ja ympäröivän yhteisön paineet...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti