Päivitetty 6.1. 2017
JOS sopii näin Joulun alla, valitsen blogilastuni teemaksi Joulun lapsen: Jeesuksen. Tässä ensimmäisessä osassa kysyn : kuka (historiallinen) Jeesus Nasaretilainen tutkijoiden mielestä oli. Mitä hänestä tiedetään?
Kysymys on hankala. Ihmiset jakautuvat sen äärellä karkeasti kolmeen ryhmään. Osaa jo kysymys loukkaa, koska asia on itsestään selvä. Heiltä saan ohjeen: lue Raamatusta. Osalle kysymys on turha; heille Jeesus on sepitteellinen hahmo ja kaikki uskonnot vain ooppiumia kansalle (ks. http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_0203/jeesus_on_satuolento.)
Kirjoitan tämän jutun sille kolmannelle ryhmälle: Niille, jotka suhtautuvat kaiken maailman ilmiöihin avoimin silmin ja jotka vielä uskovat tieteeseen ja kriittiseen tutkimukseen.
ITSE lähden siitä, että Jeesus on kiistatta elänyt. Hän on siis historiallinen henkilö. Historillisesta Jeesuksesta tiedetään kuitnkin hyvin vähän. Uuden testamentin kirjoitusten lisäksi hänestä ei juuri ole mainintoja. Tärkein juutalainen lähde, jossa viitataan Jeesukseen on Flavius Josephus (37–100 jaa.) On kuitenkin epäilty, että viittaukset on lisätty jälkikäteen.
MUTTA jokseenkin tällaisiin faktoihin uskontaan:
Mitä Jeesus opetti?
Jeesus opetti Jumalan valtakunnasta, joka tekee lopun maailmaan valtarakenteista. Jumalan valtakunta oli lähellä, ja se haastoi ihmisiä elämään uudella tavalla.
Jeesuksen perusviesti oli: Jumalan valtakunta on tullut. Hän oli vakuuttunut, että israelilaisten Jumalan valtakunta oli pian toteutumassa. Se merkitsisi iloa ja pelastuksen aikaa erityisesti köyhille ja sorretuille. Hän oli tie, totuus ja elämä. Ihmisten on jätettävä kaikki ja seurattava häntä.
Jeesuksen käsitys itsestään oli äärimmäisen korkea, hän uskoi olevansa lopun aikojen messias, kansalleen luvatun lopullisen pelastuksen, "Jumalan valtakunnan" toteutumisen keskeishahmo ja lopun aikojen tuomari, joka hallitsisi pelastuneita 12 oppilaansa kanssa.
Jeesuksen opetuksia on koottu mm. Uuden Testamentin vuorisaarnaan. Jeesus saarnasi ns. kultaisena sääntönä tunnettua juutalaisuuden perusperiaatetta (jonka mm. Konfutse oli löytänyt 500 vuotta aikaisemmin): Tee toisille niin kuin toivot toisten tekevän sinulle.
Monet Jeesuksen opetukset muistuttavat essealaisten opetuksia. Mm. Qumranissa ei saanut vannoa (Jeesus: älkää ensinkään vannoko). Sanoma oli pitkälti sama kuin Johanneksella:
- Jumalan valtakunta oli lähellä ja oli aika tehdä parannus ja seurata hänen kutsuaan.
- Hän julisti, että Jumalan valtakunnassa vallitsi tasa-arvo, ja niin pitäisi vallita myös maan päällä.
- Hän kielsi päästämästä äitiään ja veljiään luokseen ja kutsui ympärillään olevia ihmisiä todellisiksi äidikseen ja veljikseen. Yhteiskunnassa, jossa uskottiin käskyyn vanhempien kunnioittamisesta, tuollainen ele on ennenkuulumaton ja herättänyt varmasti paheksuntaa.
Kasvatuksen näkökulmasta on merkittävää, kuinka suuren arvon Jeesus antoi lapsille, joita juuta-laisuudessa yleensä jopa halveksittiin. Jeesus asetti lapsen aikuiselle esikuvaksi. Jeesuksen ihanneihmisellä oli lapsen mieli, kyky ottaa elämä vastaan lahjana.
Jeesus kyseenalaisti opetuksissaan Vanhan Testamentin lakipykälien noudattamisen. Niiden sijasta tai lisäksi oli noudatettava rakkauden kaksoiskäskyä: ehdotonta rakkautta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan. Lähimmäisen rakkaus ei ollut juutalaisuudessa uutta. Täysin omaperäistä oli, että Jeesus vaati rakastamaan myös vihamiehiään. Hän vastusti väkivaltaa ja kehoitti olemaan tekemättä pahalle vastarintaa. Jeesuksen mukaan tietä Jumalan valtakuntaan kuljetaan rakastamalla, anteeksi antamalla ja olemalla tuomitsematta muita. Jumala on rakkaus, ja sen vastakohtia ovat viha ja pelko.
Jeesus suhtautui neutraalisti roomalaisiin virkamiehiin ja julisti, että ihmisen on rakastettava myös vihollisiaan. Jeesus söi yhdessä tullimiesten, Rooman vihattujen edustajien, kanssa, ja hän oli heti valmis auttamaan, kun roomalainen sadanpäällikkö pyysi apua sairaalle palvelijalleen (Matt. 8:5–10).
Jeesus käski kääntämään toisen posken. Hän kehotti ihmisiä hylkäämään perinteisen juutalaisen arvon: vanhempien ehdottoman kunnioittamisen.
Mielenkiintoisia kysymyksiä?
TUTKIJAPIIREISSÄ monet Jeesuksen elämään liittyvät seikat ovat herättäneet mielenkiintoisia kysymyksiä. Voidaanko Uudessa Testamentissa ainutlaatuisia tapahtumia selittää jollain yleisemmällä tekijällä? Erityisesti esiin ovat nousseet samankaltaisuudet erään juutalaisen lahkon: essealaisten kanssa.
Lähtökohtana on tällöin (kiistanalainen oletus), että Jeesuksen elämä oli aidosti- eikä vain jälkikäteen käsikirjoitettu. Oltiin (eri syistä) varmoja, että vanhan testamentin Messia-ennustus on toteutumassa.
T.P. Laineen mukaan essealaiset olivat valmistelleet tuomiopäiväprojektia vuosikymmenien ajan. Hänen mielestään Jeesus oli essealainen ja essealaisten pyhien miesten Messiaaksi valitsema, siittämä (Pyhän hengen siittämä) ja kasvattama.
Jeesus valittiin tuohon rooliin, ja hän ryhtyi myös itse aktiivisesti toimimaan käsikirjoituksen mukaan jotta ennustukset kävisivät toteen. Hän omaksui sotilas- Messiaan roolin ja alkoi tietoisesti toteuttaa viimeisten aikojen ennustuksia profetia kerrallaan järjestämällä tilanteita. Hänen veljensä Jaakob oli valittu pappi-Messiaaksi. Jeesus uskoi olevansa uusi Mooses, Daavidin poika, joka tappaa vihollisensa.
Mutta sitten jokin meni pieleen. Jeesus kuoli. Mutta viholliset eivät.
Miten Jeesuksen syntymätapaa voitaisiin selittää?
Niin oli tapana essealaistan piirissä.
Miksi Jeesus keräsi opetuslapsia?
Jeesus keräsi opetuslapsia liittymään yhteisöön (oikeaoppisiin essealaisiin). Hän valitsi ryhmään rikollisia, koska se kuului profetiaan (ja rikkoi näin essealaisuutta vastaan).
Miksi Jeesus meni autiomaahaan 5000 miehen kanssa?
Kyseessä oli taisteluharjoitus.
Miksi Jeesus paransi sairaita?
Ennustuksissa keskeisessä roolissa oli parannustoiminta. Sairauksien uskottiin johtuvan synneistä. Jeesus poisti synnin ja sairauden parantamalla sairaat (meille tuntemattomalla tavalla). Jeesuksen lisäksi myös opetuslapset osasivat parantaa.
Essealaiset uskoivat, että vain terveet pääsevät Taivasten valtakuntaan (lopun ajan koittaessa).
Parannustoiminnalla oli essealaisille suuri merkitys. Qumranissa oli parantajia. Essealaiset tunsivat lääkeaineita ja mineraaleja. Qumranin munkit tunsivat parantavia yrttejä. He olivat perehtyneet egyptiläiseen parannustaitoon.
Miksi Jeesus moitti saddukeukisia ja fariseuksia?
He olivat lainrikkojia.
Miksi opetuslapsina oli 12 miestä ?
Qumrania kuten Jeesus-liikettä johti 12 + 3 miestä. (esim: 12 opetuslasta + Jeesus + Johannes K + Jeesus Bar Abbas). Qumranissakin oli vain miehiä. Jumalan kansaan kuului 12 sukukuntaa. Jeesus ehkä oli uudelleen kokoamassa niitä lopunajoiksi, kuten oli luvattu.
Miksi Jeesus kutsui Jumalaa isäksi
Qumranilaiset olivat ’Jumalan lapsia’, joten Jumala oli heidän ’isänsä.’
Miksi Jeesus vaati seuraajiaan luopumaan omaisuudestaan?
Omaisuus annettriin essealaisille. Ennen Qumranin löytöjä tutkijat suhtautuivat usein hyvin epäilevästi Luukkaan esittämään ajatukseen varhaisten kristittyjen omaisuuden yhteydestä. Koska Qumranin liikkeeseen liittymiseen kuitenkin ilmeisesti kuului omaisuuden asteittainen luovuttaminen yhteiseen käyttöön, on alettu pitää mahdollisempana, että jotakin tällaista saattoi esiintyä myös Jeesukseen uskovien parissa
Miksi Jeesuksella oli valkoinen saumaton asu?
Qumranin munkeilla oli valkeat liinavaatteet.
Miksi Jeesus kutsui lapsia luokseen?
Essealaiset adoptoivat yhteisöönsä lapsia siinä iässä, kun he olivat hyväoppisia ja vaikutuksille altiita. Essealaiset ottivat luokseen toisten lapsia, kunhan nämä ovat sopeutuvia ja oppimiskykyisiä, ja arvostavat näitä itsensä kaltaisiksi sekä opettavat heitä omille tavoilleen.
Miksi Jeesus ei mennyt naimisiin?
Esselaisilla oli kielteinen suhtautuminen sukupuolielämään (saastuttaa?Qumranin sotakäärö).
Essealaiset hylkäsiväyt mielihyvää tuottavat asiat pahana, mutta arvostivat pidättyvyyttä ja himojen voittamista hyveenä. He välttävät avioitumista.
Miksi Jeesus rikkoi sapattisääntöä?
Essealaisilla oli eri kalenteri.
Miksi Jeesuksen Messias-rooli salattiin?
Niin varauduttiin edessä olevaan uskonsotaan.
Miksi köyhät olivat siunattuja?
Qumranissa heitä kutsuttin "hengessä köyhiksi". Jumalan valtakunta luvataan köyhille. Qumranissa köyhyys kunnianimitys.
Miksi Jeesus riehui temppelissä? Miksi väkivallaton Jeesus uhkasi tuhota temppelin? Miksi häntä kiinniottamassa oli niin suuri joukko miehiä (600 sotilasta +400 temppelipoliisia)
Jeesus ei ollut väkivallaton pyhän sodan aikana. Qumranissa vaadittiin väkivallattomuutta rauhan aikana. Jeesus sai temppelin haltuunsa, koska mukana suuri joukko miehiä. Jeesuksen joukko oli aseistautunut. Jeesuksen opetuslapsissa oli kiivailijoita, selootteja ja tikarimiehiä (judas).
Miksi Pietarilla on miekka?
Laineen tulkinnan mukaan Jeesuksella olikin mukanaan sotilaita - mutta hän ei antanutkaan niiden taistella.
Miksi Jeesus ei puhunut pahaa roomalaisista valloittajista?
Se oli osa essealaisten tuhosuunnitelma, Pyhää sotaa.
Mikä oli yläasali, jossa pidettiin viimeinen ehtoollinen?
Qumraniin liittyvillä essealaisilla oli Jerusalemissa oma portti ja kaupungiosa. Jeesuksen ns. ’yläsali’ sijaitsi tässä kaupunginosassa.
Qumranin piirissä ateriayhteydellä vaikuttaa olleen tärkeä merkitys. Leivän ja viinin siunaamisesta puhutaan paitsi Uudessa testamentissa ehtoollisen asettamista kuvattaessa myös esimerkiksi Qumranin Yhdyskuntasäännössä (ks. 1QS VI,4–6).
Miksi viimeinen ehtoollinen syötiin niinkuin syötin?
Qumranissa oli kultillinen eskatologinen ehtoollinen tarkkoine pöytäjärjestyksineen. Qumranilaisilla oli erilainen kalenteri.
Miksi Jeesus ristiinnaulittiin?
Jeesus vangittiin ja naulittiin ristiin (profetia toteutui siltäkin osin). Mutta minkään profetian mukaan Messiaan ei olisi pitänyt kuolla. Jeesus oli valmis kuolemaan, koska uskoi, että hän saa uuden ruumiin.
Miksi Jeesus koki tulleensa hylätyksi?
Jeesuksen kuollessa tapahtui luonnon mullistuksia, mutta lopullista tuhoa ei tullutkaan. Lopulllista sotaa ei syttynytkään. Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit!
Miksi Jeesuksen ruumis lävistettiin miekalla?
Qumran (4Q825) kuvaa kärsivän messiaan, joka lävistetään.
Miksi Jeeuksen seuraajat kutsuivat itseään köyhiksi, moniksi jne?
Qumranin munkit kutsuivat itseään pyhiksi, veljiksi, moniksi, köyhiksi, oikeaksi Israeliksi, Tien kulkijoiksi, Totuuden lapsiksi, valon lapsiksi. Kaikkia näitä epiteetteja myös alkukristityt käyttivät.
Mutta, mutta
Qumranin yhteisö tuhottiin samoihin aikoihin kuin temppeli vuoden 70 jaa. tienoilla. Muisto erämaan luoliin kätketyistä kirjakääröistä jäi unholaan. Essealaiset hävisivät koska olivat nationalistinen ryhmä, joka osallistui kapinaan ja tuhoutui sen vuoksi. Mikä oli tämä salaperäinen Qumranin yhteisö? Qumranin yhteisön ajatellaan olevan osa essealaista luostariyhteisöä. Ajallisesti se voidaan sijoittaa vuosiin 150 eKr. - 68 jKr. Ryhmä oli silmiinpistävän kiinnostunut lopunajallisista tapahtumista. He odottivat messiashahmoa ja tulkitsivat jyrkästi juutalaista lakia.
Vaikka ym. kysymykset saavat vastauksensa, myös yhä uusia nousee:
- Johanneksen kaste oli kertakaikkinen ja tapahtui luonnonvedessä, kun taas Qumranin liikkeen rituaaliset kylvyt olivat jokapäiväisiä ja niitä varten oli erityisiä altaita.
- Myös suhtautuminen rituaaliseen puhtauteen on Qumranin teksteissä erilaista kuin Johanneksesta kertovissa teksteissä. Qumranin liikkeessä rituaalinen puhtaus oli ehdoton vaatimus, ja sen seurauksena liike oli huomattavan rajattu. Johanneksen (samoin kuin Jeesuksen) toiminta oli avoimempaa ja keräsi ympärilleen myös syntisinä pidettyjä ihmisiä.
- Miten Jeesus pystyi parantamaan? T.P. Laine vastaa, että joogalla. Oikeasti? Spitaalin? Vai oliko hänellä yliluonnollisia voimia?
- Miten Paavalin "väärentämä" Jeesus-kuva on voinut innoittaa niin monia?
- Jeesuksen ja essealaisten käsityksissä on suuri ero rakkauden käskyssä (Qumranin kääröjen ohje: rakastakaa ystäviä, vihatkaaa vihollisia)
- Myös puhtaussäännösten noudattaminen on ollut ankaraa, vaikka essealaiset eivät eläneetkään varsinaisissa luostariolosuhteissa.
- Qumranin ryhmä oli tunnettu askeettisesta elämästään. Yhteisössä paastottiin paljon ja pidettiin tarkasti kiinni juhla-ajoista. Jeesusta taas moitittiin syömäriksi ja viinin juojaksiä. Hän ei paastonnut, vaan julisti pelastuksen iloa. Perustetta Qumranin opettajat olisivat varmasti pitäneet jumalanpilkkana. Jeesus väitti itse antavansa seuraajilleen sellaisen Jumalan pyhyyden, johon paastoaminen ja askeesi tähtäsivät.
Hyvä kirja panee ajattelemaan.
KIRJALLISUUTTA
Gardel, Jonas. (2010) Jeeskuksesta. Suom. Torsti Lehtinen. Johnny Kniga.
Laine, T.P . (2000). Kuka hän oli? Uusi näkökulma Jeesuksen elämään. Jyväskylä: Atena.
4).
Räisänen, Heikki & Saarinen, Esko (1978). Raamattutieto. Helsinki: Otava.
Pöhlmann, Horst Georg (1978 ) Kuka oli Jeesus Nasaretilainen? Helsinki: Otava.
Jaspers, Karl (1959). Die Grossen Philosophen.
Uro, Risto. (1995). Jeesus-liikkeestä kristinuskoksi. Helsinki: Yliopistopaino.
Linkkejä
http://www.historianjeesus.fi/
http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56630-jonas-gardellin-kirja-jeesuksesta-om-jesus
http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirjat/maallikkosaarnaaja-jonas-gardell-jaljittaa-historiallista-jeesusta/868769
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2011/01/mystinen-jeesus-nasaretilainen.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Historiallinen_Jeesus
JOS sopii näin Joulun alla, valitsen blogilastuni teemaksi Joulun lapsen: Jeesuksen. Tässä ensimmäisessä osassa kysyn : kuka (historiallinen) Jeesus Nasaretilainen tutkijoiden mielestä oli. Mitä hänestä tiedetään?
Kysymys on hankala. Ihmiset jakautuvat sen äärellä karkeasti kolmeen ryhmään. Osaa jo kysymys loukkaa, koska asia on itsestään selvä. Heiltä saan ohjeen: lue Raamatusta. Osalle kysymys on turha; heille Jeesus on sepitteellinen hahmo ja kaikki uskonnot vain ooppiumia kansalle (ks. http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_0203/jeesus_on_satuolento.)
Kirjoitan tämän jutun sille kolmannelle ryhmälle: Niille, jotka suhtautuvat kaiken maailman ilmiöihin avoimin silmin ja jotka vielä uskovat tieteeseen ja kriittiseen tutkimukseen.
ITSE lähden siitä, että Jeesus on kiistatta elänyt. Hän on siis historiallinen henkilö. Historillisesta Jeesuksesta tiedetään kuitnkin hyvin vähän. Uuden testamentin kirjoitusten lisäksi hänestä ei juuri ole mainintoja. Tärkein juutalainen lähde, jossa viitataan Jeesukseen on Flavius Josephus (37–100 jaa.) On kuitenkin epäilty, että viittaukset on lisätty jälkikäteen.
MUTTA jokseenkin tällaisiin faktoihin uskontaan:
- Jeesus syntyi isättömänä käsityöläisperheeseen noin 7–2 eaa. Todennäköisesti 4 eaa.
- Jeesuksen isäksi mainitaan Joosef. Vanhimmassa, Markuksen evankeliumissa, ei puhuta lainkaan Jeesuksen isästä. Joosef ei esiinny Jeesuksen elämän loppuvaiheissa. Ehkä hän oli jättänyt perheensä juoruihin ja sosiaaliseen paineeseen kyllästyneenä.
- Jeesuksen syntymä juhlitaan 25.12. Raamatussa ei mainita, mihin aikaan vuodesta Jeesus syntyi. Raamatun mukaan seudulla oli Jeesuksen syntyessä paimenia kedolla, mutta Juudean vuoristoseudulla karjaa ei tuohon aikaan vuodesta, talvisateiden aikana, yleensä pidetty laitumella.
- Syntymäpäivän sijoittaminen tuohon päivään on peräisin alkujaan Intian ja Persian uskonnoissa esiintyneestä Mithra-kultista. Mithra oli auringon ja valon jumala, joka 200-luvun loppupuolella korotettiin Sol Invictus-nimisenä Rooman viralliseksi valtionjumalaksi. Hänen tärkein juhlapäivänsä oli 25. joulukuuta – heti talvipäivän seisauksen jälkeen, jolloin päivä alkoi jälleen pidentyä. Kun kristinusko 300-luvulla korvasi Mithra-kultin valtionuskontona, alettiin Jeesuksen syntymää juhlia Voittamattoman auringon päivänä.
- Jeesuksen äidiksi mainitaan Maria.
- Jeesuksen oikea nimi heprealainen nimi oli ehkä Jehoshua sekä lyhyempi muoto Jeshua. Joidenkin arvioiden mukaan Yehoskua (Joosua).
- Jeesus oli juutalainen.
- Raamatun mukaan Jeesus syntyi neitseellisesti. Jooset ei ollut hänen oikea isänsä.
- Todennäköisesti syntymäkaupunki oli Galilean Nasaret - ei Betlehem. Nasaret ei ollut kaupunki, vaan pahainen pikkukylä, jossa oli satakunta asukasta.
- Raamatun mukaan Jeesuksella oli siskoja ja veljiä.
- Jeesus oli ammatiltaan rakentaja (teltantekijä) ja käsityöläinen.
- Jeesuksella ei ollut uskonnollista ammatillista koulutusta. Silti hän noin kolmikymmenvuotiaana ryhtyi julistajaksi.
- Hän liittyi noin 30-vuotiaana autiomaassa eläneen askeetin Johannes Kastajan oppilaspiiriin. Johannes oli siis Jeesuksen opettaja. Hän oli essealainen. Qumran sijaitsi lähellä Johannes Kastajan kastamispaikkaa Jordanilla.
- Pian hän irtaantui tuosta kultista ja ryhtyi itse kiertäväksi opettajaksi ja parantajaksi.
- Hänellä oli harvinaisen vahva ja horjumaton kutsumus; hän koki saaneensa erityisen tehtävän ja valtuudet levittää sanomaansa. Hän piti opettamiaan asioita ehdottoman tärkeinä. Hän oli täysin sisäistänyt oman oppinsa. Hä katsoi toimivansa Messiaan auktoriteetilla.
- Jeesuksen julistus ei ollut poliittista.
- Jeesus opetti ja kiersi Pieni joukko syttyi. Hän ei saanut laajojen kansanjoukkojen suosiota.
- Jeesus opetti erityisesti köyhiä ihmisiä Galilean pienissä kylissä ja maaseudulla- ei suurissa kaupungeissa.
- Jeesus teki ihmeitä.
- Tämä opetusvaihe kesti noin vuoden, mahdollisesti kolme.
- Jeesuksen ulkonäöstä tai puhetavasta ei ole muuta historiallista tietoa kuin se, että hänen äidinkielensä oli aramea.
- Jeesuksella on ollut ilmeinen karisma ja hyvät puhujanlahjat.
- Opetuslasten oli jätettävä entinen elämänsä, perheensä, elinkeinonsa ja omaisuutensa seuratakseen häntä.
- Jeesus ja hänen opetuslapsensa elivät vaatimattomasti. He nukkuivat, mistä sattuivat yösijan saamaan, ja söivät niiden luona, jotka sattuivat tarjoamaan heille aterian.
- Jeesuksella oli paitsi ihailijoita myös vihamiehiä.
- Opetuslapsille uskottiin Jumalan valtakunnan salaisuus, sairaudet voittava voima.
- Hän suututti juutalaisen eliitin opetuksillaan ja elämäntavoillaan.
- Pääsiäisenä hän saapui Jerusalemiin ja aiheutti jonkilaisen kapinan. Osalla hänen seuralaisistaan oli aseita (mm. Pietari).
- Jeesus antoi opetuslapsille tehtävän levittää sanomaa nimenomaan vain Israeliin. (Matt 10: 5-8).
- Roomalaisen Pontius Pilatus teloitti Jeesuksen ilmeisesti vuonna 36 jaa. ristiinnaulitsemalla, mikä oli rankin, kapinallisille tarkoitettu mestaustapa.
- Jeesus kuoli noin 26–36 jaa.
- Kuollessaan Jeesus oli naimaton, lapseton ja rutiköyhä.
- Jeesuksella ei ollut poliittista eikä uskonnollista vaikutusta elinaikanaan.
- Näkemykset siitä ajoiko hän kumousta, vaihtelevat.
- Jeesuksen kuollessa jäljelle jäi pieni opetuslapsien joukko opetuslapsia, joka pakeni.
- Jeesuksen liikkeen miehet menettävät hermonsa ja menivät piiloon. Naiset jäivät.
- Markuksen evankeliumi: tyhjä hauta jäi ymmärtämättä seuraajilta. (myöhemmin annettu tulkinta)
- Jeesus haudattiin, mutta ruumista ei löydetty sieltä seuraavana päivänä.
- Jeesukseen uskovat olivat hämmennyksessä. Opetuslapset pakenivat. Heitä etsittii ja kuulusteltiin(MH). Pietari kielsi tuntevansa Jeesuksen.
- Pian opetuslapset kokivat jotain hyvin merkittävää, koska he tulivat esiin julistamaan rohkeasti, että Jeesus on Messias, joka on noussut kuolleista ja palaa perustamaan valta-kunnan, josta oli puhunut. Jokin vakuutti opetuslapset, että toimintaa on jatkettava.
- Opetuslapset jatkoivat edelleen Mooseksen lain tarkkaa noudattamista - ja parannustyötä- mutta edelleen vain juutalaisten keskuudessa.
- Jeesus oli luvannut palata heidän elinaikanaan, mutta näin ei käynyt.
- Jerusalemin seurakunnan kävi sittemmin huonosti. Juutalaiset eivät ottaneet viestiä vastaan. Jeesus oli väärä Messias - koska Israelin paluu loistoon ei toteutunut. Jeesuksen uskovat ajettiin pois synagogista. Lopulta Jerusalemin seurakunnan johtajaksi Pietarin jälkeen noussut Jaakob ei taipunut tunnustamaan Jeesusta vääroppiseksi ja hänet kivitettiin kuoliaaksi.
- Nyt merkittävään asemaan nousi entinen fariseus Paavali, jota Laine kuvaa alemmuuskompleksista kärsiväksi Jeesuksen opetuslasten kilpailijaksi. Paavalihan ei ollut tavannut Jeesusta eikä voinut siksi olla oikea apostoli.
- Paavali sai tiedon mystisessä ilmestyksessä.
- Paavali selitti Jeesuksen toimintaa omasta ideastaan, itseluomastaan ihannekuvasta käsin. Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa (vaikka Jeesus käski noudattaa). Paavali tarjosi Messias-kuvaa, joka oli täysin vieras juutalaisille: kärsivä Messias. Tämä oppi perustui hänen kokemaansa näkyyn.
- Paavali joutui riitoihin, myös läheistensä esim. apulaisensa Barnabbaan kanssa. Hän sanoi suorat sanat myös Pietarille.
- Paavali ajautui riitoihin muiden apostolien kanssa. Riitaa yritettiin sovitella. Syntyi kompromissiratkaisu (v 48), jossa Paavali sai jatkaa lähetystyötä - mutta vain pakanoiden parissa. Pakanoilta vaadittiin vain muutamien Mooseksen lain säädösten noudattamista. Profetian mukaan nimittäin lopun ajan merkkejä on myös, että ”kaikki muutkin ihmiset etsivät herraa ”.
- Odoteltiin Jeesuksen paluutta. Pidettiin oppia kasassa. Irtauduttiin juutalaisuudesta. Levitettiin uskoa diasporajuutalaisille.
- Syntyi kristinuskon suuri kertomus: suuri epäonnistuminen, Pelastaja, jonka pelastettavat hylkäävät ja jonka unelmat sortuvat sen ajan suurimman sotilasmahdin valtakoneistoon.
- Syntyi uusi uskonto
- Syntyi kirkko.
Mitä Jeesus opetti?
Jeesus opetti Jumalan valtakunnasta, joka tekee lopun maailmaan valtarakenteista. Jumalan valtakunta oli lähellä, ja se haastoi ihmisiä elämään uudella tavalla.
Hän ei tavoitellut henkilökohtaista onnea tai menestystä tässä elämässä. Hän eli yksinkertaista elämää ja kehotti oppilaitaan huolettomuuteen maallisissa asioista. Toisin kuin monet askeetit hän söi ja joi. Niinkään hän seurusteli huonomaineisten kanssa. Markuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen myös käyttäytyneen häiritsevästi.
Jeesuksen perusviesti oli: Jumalan valtakunta on tullut. Hän oli vakuuttunut, että israelilaisten Jumalan valtakunta oli pian toteutumassa. Se merkitsisi iloa ja pelastuksen aikaa erityisesti köyhille ja sorretuille. Hän oli tie, totuus ja elämä. Ihmisten on jätettävä kaikki ja seurattava häntä.
Jeesuksen käsitys itsestään oli äärimmäisen korkea, hän uskoi olevansa lopun aikojen messias, kansalleen luvatun lopullisen pelastuksen, "Jumalan valtakunnan" toteutumisen keskeishahmo ja lopun aikojen tuomari, joka hallitsisi pelastuneita 12 oppilaansa kanssa.
Jeesuksen opetuksia on koottu mm. Uuden Testamentin vuorisaarnaan. Jeesus saarnasi ns. kultaisena sääntönä tunnettua juutalaisuuden perusperiaatetta (jonka mm. Konfutse oli löytänyt 500 vuotta aikaisemmin): Tee toisille niin kuin toivot toisten tekevän sinulle.
Monet Jeesuksen opetukset muistuttavat essealaisten opetuksia. Mm. Qumranissa ei saanut vannoa (Jeesus: älkää ensinkään vannoko). Sanoma oli pitkälti sama kuin Johanneksella:
- Jumalan valtakunta oli lähellä ja oli aika tehdä parannus ja seurata hänen kutsuaan.
- Hän julisti, että Jumalan valtakunnassa vallitsi tasa-arvo, ja niin pitäisi vallita myös maan päällä.
- Hän kielsi päästämästä äitiään ja veljiään luokseen ja kutsui ympärillään olevia ihmisiä todellisiksi äidikseen ja veljikseen. Yhteiskunnassa, jossa uskottiin käskyyn vanhempien kunnioittamisesta, tuollainen ele on ennenkuulumaton ja herättänyt varmasti paheksuntaa.
Kasvatuksen näkökulmasta on merkittävää, kuinka suuren arvon Jeesus antoi lapsille, joita juuta-laisuudessa yleensä jopa halveksittiin. Jeesus asetti lapsen aikuiselle esikuvaksi. Jeesuksen ihanneihmisellä oli lapsen mieli, kyky ottaa elämä vastaan lahjana.
Jeesus kyseenalaisti opetuksissaan Vanhan Testamentin lakipykälien noudattamisen. Niiden sijasta tai lisäksi oli noudatettava rakkauden kaksoiskäskyä: ehdotonta rakkautta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan. Lähimmäisen rakkaus ei ollut juutalaisuudessa uutta. Täysin omaperäistä oli, että Jeesus vaati rakastamaan myös vihamiehiään. Hän vastusti väkivaltaa ja kehoitti olemaan tekemättä pahalle vastarintaa. Jeesuksen mukaan tietä Jumalan valtakuntaan kuljetaan rakastamalla, anteeksi antamalla ja olemalla tuomitsematta muita. Jumala on rakkaus, ja sen vastakohtia ovat viha ja pelko.
Jeesus käski kääntämään toisen posken. Hän kehotti ihmisiä hylkäämään perinteisen juutalaisen arvon: vanhempien ehdottoman kunnioittamisen.
Mielenkiintoisia kysymyksiä?
TUTKIJAPIIREISSÄ monet Jeesuksen elämään liittyvät seikat ovat herättäneet mielenkiintoisia kysymyksiä. Voidaanko Uudessa Testamentissa ainutlaatuisia tapahtumia selittää jollain yleisemmällä tekijällä? Erityisesti esiin ovat nousseet samankaltaisuudet erään juutalaisen lahkon: essealaisten kanssa.
Lähtökohtana on tällöin (kiistanalainen oletus), että Jeesuksen elämä oli aidosti- eikä vain jälkikäteen käsikirjoitettu. Oltiin (eri syistä) varmoja, että vanhan testamentin Messia-ennustus on toteutumassa.
T.P. Laineen mukaan essealaiset olivat valmistelleet tuomiopäiväprojektia vuosikymmenien ajan. Hänen mielestään Jeesus oli essealainen ja essealaisten pyhien miesten Messiaaksi valitsema, siittämä (Pyhän hengen siittämä) ja kasvattama.
Jeesus valittiin tuohon rooliin, ja hän ryhtyi myös itse aktiivisesti toimimaan käsikirjoituksen mukaan jotta ennustukset kävisivät toteen. Hän omaksui sotilas- Messiaan roolin ja alkoi tietoisesti toteuttaa viimeisten aikojen ennustuksia profetia kerrallaan järjestämällä tilanteita. Hänen veljensä Jaakob oli valittu pappi-Messiaaksi. Jeesus uskoi olevansa uusi Mooses, Daavidin poika, joka tappaa vihollisensa.
Mutta sitten jokin meni pieleen. Jeesus kuoli. Mutta viholliset eivät.
Miten Jeesuksen syntymätapaa voitaisiin selittää?
- Jeesuksen syntymään liittyvät legendat (Sakariaan ennustus, Simeon tietää: enkelien (lähettiläiden) ilmestyminen Marialle, sukupuiden erilaisuus.
- Lopunajan ennusteet (yhdistettynä komeettoihin).
- Nuori rakentaja (Rakennuttaja-grynderi Joosef (Ari Mattatias) saapuu Qumranin korjaustyömaalle nuori nainen Maria mukanaan. Maria tulee raskaaksi ja nuori essealainen Gabriel-pesher nimeä käyttävä lähetti kertoo Qumranin munkkien toiveesta kutsua syntyvä lapsi luostariin kasvatettavaksi lopun ajan Messiaaksi. Miksi? Koska munkit olivat vetäneet Danielin aikalaskelmista, jotka täyttyisivät noin 30 jKr. (takaisinlaskettuna) ja maanjäristyksistä johtopäätöksen, että Jumalan kuningaskunnan toteutuminen ja sitä mukaa viimeiset päivät olisivat lähellä. Tällöin Jahven lupauksen mukaan tarvittaisiin Uusi liitto ja sille välimies, ylimmäinen pappi ja kuningas, jotka hallitsisivat ikuisesti. Koska Jumalan valtakunta olisi ikuinen. Tällaiseksi papiksi kelpaisi vain saadokilais-daavidilaisessa järjestyksessä valittu pappiskuningas, joka asetettaisiin uudelleen Jerusalemiin Daavidin valtaistuimelle, kunhan roomalaiset oli ensin Herran avulla kukistettu.
Niin oli tapana essealaistan piirissä.
Miksi Jeesus keräsi opetuslapsia?
Jeesus keräsi opetuslapsia liittymään yhteisöön (oikeaoppisiin essealaisiin). Hän valitsi ryhmään rikollisia, koska se kuului profetiaan (ja rikkoi näin essealaisuutta vastaan).
Miksi Jeesus meni autiomaahaan 5000 miehen kanssa?
Kyseessä oli taisteluharjoitus.
Miksi Jeesus paransi sairaita?
Ennustuksissa keskeisessä roolissa oli parannustoiminta. Sairauksien uskottiin johtuvan synneistä. Jeesus poisti synnin ja sairauden parantamalla sairaat (meille tuntemattomalla tavalla). Jeesuksen lisäksi myös opetuslapset osasivat parantaa.
Essealaiset uskoivat, että vain terveet pääsevät Taivasten valtakuntaan (lopun ajan koittaessa).
Parannustoiminnalla oli essealaisille suuri merkitys. Qumranissa oli parantajia. Essealaiset tunsivat lääkeaineita ja mineraaleja. Qumranin munkit tunsivat parantavia yrttejä. He olivat perehtyneet egyptiläiseen parannustaitoon.
Miksi Jeesus moitti saddukeukisia ja fariseuksia?
He olivat lainrikkojia.
Miksi opetuslapsina oli 12 miestä ?
Qumrania kuten Jeesus-liikettä johti 12 + 3 miestä. (esim: 12 opetuslasta + Jeesus + Johannes K + Jeesus Bar Abbas). Qumranissakin oli vain miehiä. Jumalan kansaan kuului 12 sukukuntaa. Jeesus ehkä oli uudelleen kokoamassa niitä lopunajoiksi, kuten oli luvattu.
Miksi Jeesus kutsui Jumalaa isäksi
Qumranilaiset olivat ’Jumalan lapsia’, joten Jumala oli heidän ’isänsä.’
Miksi Jeesus vaati seuraajiaan luopumaan omaisuudestaan?
Omaisuus annettriin essealaisille. Ennen Qumranin löytöjä tutkijat suhtautuivat usein hyvin epäilevästi Luukkaan esittämään ajatukseen varhaisten kristittyjen omaisuuden yhteydestä. Koska Qumranin liikkeeseen liittymiseen kuitenkin ilmeisesti kuului omaisuuden asteittainen luovuttaminen yhteiseen käyttöön, on alettu pitää mahdollisempana, että jotakin tällaista saattoi esiintyä myös Jeesukseen uskovien parissa
Qumranin munkeilla oli valkeat liinavaatteet.
Miksi Jeesus kutsui lapsia luokseen?
Essealaiset adoptoivat yhteisöönsä lapsia siinä iässä, kun he olivat hyväoppisia ja vaikutuksille altiita. Essealaiset ottivat luokseen toisten lapsia, kunhan nämä ovat sopeutuvia ja oppimiskykyisiä, ja arvostavat näitä itsensä kaltaisiksi sekä opettavat heitä omille tavoilleen.
Miksi Jeesus ei mennyt naimisiin?
Esselaisilla oli kielteinen suhtautuminen sukupuolielämään (saastuttaa?Qumranin sotakäärö).
Essealaiset hylkäsiväyt mielihyvää tuottavat asiat pahana, mutta arvostivat pidättyvyyttä ja himojen voittamista hyveenä. He välttävät avioitumista.
Miksi Jeesus rikkoi sapattisääntöä?
Essealaisilla oli eri kalenteri.
Miksi Jeesuksen Messias-rooli salattiin?
Niin varauduttiin edessä olevaan uskonsotaan.
Miksi köyhät olivat siunattuja?
Qumranissa heitä kutsuttin "hengessä köyhiksi". Jumalan valtakunta luvataan köyhille. Qumranissa köyhyys kunnianimitys.
Miksi Jeesus riehui temppelissä? Miksi väkivallaton Jeesus uhkasi tuhota temppelin? Miksi häntä kiinniottamassa oli niin suuri joukko miehiä (600 sotilasta +400 temppelipoliisia)
Jeesus ei ollut väkivallaton pyhän sodan aikana. Qumranissa vaadittiin väkivallattomuutta rauhan aikana. Jeesus sai temppelin haltuunsa, koska mukana suuri joukko miehiä. Jeesuksen joukko oli aseistautunut. Jeesuksen opetuslapsissa oli kiivailijoita, selootteja ja tikarimiehiä (judas).
Miksi Pietarilla on miekka?
Laineen tulkinnan mukaan Jeesuksella olikin mukanaan sotilaita - mutta hän ei antanutkaan niiden taistella.
Miksi Jeesus ei puhunut pahaa roomalaisista valloittajista?
Se oli osa essealaisten tuhosuunnitelma, Pyhää sotaa.
Mikä oli yläasali, jossa pidettiin viimeinen ehtoollinen?
Qumraniin liittyvillä essealaisilla oli Jerusalemissa oma portti ja kaupungiosa. Jeesuksen ns. ’yläsali’ sijaitsi tässä kaupunginosassa.
Qumranin piirissä ateriayhteydellä vaikuttaa olleen tärkeä merkitys. Leivän ja viinin siunaamisesta puhutaan paitsi Uudessa testamentissa ehtoollisen asettamista kuvattaessa myös esimerkiksi Qumranin Yhdyskuntasäännössä (ks. 1QS VI,4–6).
Miksi viimeinen ehtoollinen syötiin niinkuin syötin?
Qumranissa oli kultillinen eskatologinen ehtoollinen tarkkoine pöytäjärjestyksineen. Qumranilaisilla oli erilainen kalenteri.
Miksi Jeesus ristiinnaulittiin?
Jeesus vangittiin ja naulittiin ristiin (profetia toteutui siltäkin osin). Mutta minkään profetian mukaan Messiaan ei olisi pitänyt kuolla. Jeesus oli valmis kuolemaan, koska uskoi, että hän saa uuden ruumiin.
Miksi Jeesus koki tulleensa hylätyksi?
Jeesuksen kuollessa tapahtui luonnon mullistuksia, mutta lopullista tuhoa ei tullutkaan. Lopulllista sotaa ei syttynytkään. Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit!
Miksi Jeesuksen ruumis lävistettiin miekalla?
Qumran (4Q825) kuvaa kärsivän messiaan, joka lävistetään.
Miksi Jeeuksen seuraajat kutsuivat itseään köyhiksi, moniksi jne?
Qumranin munkit kutsuivat itseään pyhiksi, veljiksi, moniksi, köyhiksi, oikeaksi Israeliksi, Tien kulkijoiksi, Totuuden lapsiksi, valon lapsiksi. Kaikkia näitä epiteetteja myös alkukristityt käyttivät.
Mutta, mutta
Qumranin yhteisö tuhottiin samoihin aikoihin kuin temppeli vuoden 70 jaa. tienoilla. Muisto erämaan luoliin kätketyistä kirjakääröistä jäi unholaan. Essealaiset hävisivät koska olivat nationalistinen ryhmä, joka osallistui kapinaan ja tuhoutui sen vuoksi. Mikä oli tämä salaperäinen Qumranin yhteisö? Qumranin yhteisön ajatellaan olevan osa essealaista luostariyhteisöä. Ajallisesti se voidaan sijoittaa vuosiin 150 eKr. - 68 jKr. Ryhmä oli silmiinpistävän kiinnostunut lopunajallisista tapahtumista. He odottivat messiashahmoa ja tulkitsivat jyrkästi juutalaista lakia.
Vaikka ym. kysymykset saavat vastauksensa, myös yhä uusia nousee:
- Johanneksen kaste oli kertakaikkinen ja tapahtui luonnonvedessä, kun taas Qumranin liikkeen rituaaliset kylvyt olivat jokapäiväisiä ja niitä varten oli erityisiä altaita.
- Myös suhtautuminen rituaaliseen puhtauteen on Qumranin teksteissä erilaista kuin Johanneksesta kertovissa teksteissä. Qumranin liikkeessä rituaalinen puhtaus oli ehdoton vaatimus, ja sen seurauksena liike oli huomattavan rajattu. Johanneksen (samoin kuin Jeesuksen) toiminta oli avoimempaa ja keräsi ympärilleen myös syntisinä pidettyjä ihmisiä.
- Miten Jeesus pystyi parantamaan? T.P. Laine vastaa, että joogalla. Oikeasti? Spitaalin? Vai oliko hänellä yliluonnollisia voimia?
- Miten Paavalin "väärentämä" Jeesus-kuva on voinut innoittaa niin monia?
- Jeesuksen ja essealaisten käsityksissä on suuri ero rakkauden käskyssä (Qumranin kääröjen ohje: rakastakaa ystäviä, vihatkaaa vihollisia)
- Myös puhtaussäännösten noudattaminen on ollut ankaraa, vaikka essealaiset eivät eläneetkään varsinaisissa luostariolosuhteissa.
- Qumranin ryhmä oli tunnettu askeettisesta elämästään. Yhteisössä paastottiin paljon ja pidettiin tarkasti kiinni juhla-ajoista. Jeesusta taas moitittiin syömäriksi ja viinin juojaksiä. Hän ei paastonnut, vaan julisti pelastuksen iloa. Perustetta Qumranin opettajat olisivat varmasti pitäneet jumalanpilkkana. Jeesus väitti itse antavansa seuraajilleen sellaisen Jumalan pyhyyden, johon paastoaminen ja askeesi tähtäsivät.
Hyvä kirja panee ajattelemaan.
KIRJALLISUUTTA
Gardel, Jonas. (2010) Jeeskuksesta. Suom. Torsti Lehtinen. Johnny Kniga.
Laine, T.P . (2000). Kuka hän oli? Uusi näkökulma Jeesuksen elämään. Jyväskylä: Atena.
4).
Räisänen, Heikki & Saarinen, Esko (1978). Raamattutieto. Helsinki: Otava.
Pöhlmann, Horst Georg (1978 ) Kuka oli Jeesus Nasaretilainen? Helsinki: Otava.
Jaspers, Karl (1959). Die Grossen Philosophen.
Uro, Risto. (1995). Jeesus-liikkeestä kristinuskoksi. Helsinki: Yliopistopaino.
Linkkejä
http://www.historianjeesus.fi/
http://pienoinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56630-jonas-gardellin-kirja-jeesuksesta-om-jesus
http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirjat/maallikkosaarnaaja-jonas-gardell-jaljittaa-historiallista-jeesusta/868769
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2011/01/mystinen-jeesus-nasaretilainen.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Historiallinen_Jeesus
4 kommenttia:
Hyvää yhteenvetoa eksegetiikasta, ei mitään yllättävää ja aiemmasta poikkeavaa, mutta silti aina paljon pohdintaa antavaa.
Tuon itse esiin pätevään kirjoitukseen vain yhden lisänäkökulman.
Kristikunnassa, täällä pohjoisessa myös, nykyään varsinkin tietynkaltaisen poliittisen näkökulman joko suoraan tai piilovaikuttamana, jää usein esiin tuomatta se historiallinen ja myös historiallis-raamatullinen
perustson abc-fakta, että Jeesus oli tosiaan juutalainen mies. Juutalainen.
Mies.
Hebrealainen.
Israelilainen.
Juutalainen mies.
Tämän faktan suhteen ei auta vasemmistovaikutteisen kirkon masinoimat boikotti-kampanjat, vaikka Jeesusta myydäänkin kirkkokansalle salakavalasti joulusaarnoissa usein "palestiinalaisena."
Sitähän Jeesus oli tietenkin maantieteellisen alueen kautta nimettynä, muttei rotunsa, kielensä, sukunsa, uskontonsa eikä kulttuurinsa.
Koko kristinuskokin on juutalaista alkuperää Mooseksesta Paavaliin, ja me pohjoiset pakanakansat olemme päässeet mukaan heidän sukupuuhunsa vain kovalla oksastamistyöllä. Ja armosta.
Tämän juutalaisuuden meissä Eurooppa on taas nyt aika totaalisesti unohtanut, mutta tuttuahan se historiasta on täällä meillä päin ennestään.
Myös kristikunnan juutalais-Jeesuksen peittely-yritykset. Ja ne jatkuvat edelleen. Ja aina yhtä kömpelöinä.
Mutta pitänee ehkä tutustua tuohon kirjaan, vaikka tuo essealais-paradigma on jo moneen kertaan tuotu esiin muistaakseni jo 1800-luvulta alkaen. Jeesuksella on edellen niin monia ottajia. JK ei jättänyt ainakaan ketään kylmäksi! Sen näkee jo ateistien raivokkaasta vastatodisteiden keräämisinnosta.
Hyvää joulua.
Aivan ehdottoman kannatettava aihe! Historian Jeesuksen tutkimista tieteellisesti harjoitetaan myös suomalaisten tutkijoiden toimesta. Kannattaa ehdottomasti tutustua esim. www.historianjeesus.fi
Anonyymille.
Jeesus oli Nasaretilainen Galileasta joka oli yksi Juudean neljännesruhtinaskunnista jonka hallitsiaj oli Rooman sätkynukke Herodes Antipas. Vasta juutalaissodan jälkeen Juudean provinssista alettiin käyttää Palestiinan nimeä.
Törmäsin tähän vasta tänään ja h uo-mauta että tämNuori rakentaja (Rakennuttaja-grynderi Joosef (Ari Mattatias) saapuu Qumranin korjaustyömaalle nuori nainen Maria mukanaan. Maria tulee raskaaksi ja nuori essealainen Gabriel-pesher nimeä käyttävä lähetti kertoo Qumranin munkkien toiveesta kutsua syntyvä lapsi luostariin kasvatettavaksi lopun ajan Messiaaksi. Miksi? Koska munkit olivat vetäneet Danielin aikalaskelmista, jotka täyttyisivät noin 30 jKr. (takaisinlaskettuna) ja maanjäristyksistä johtopäätöksen, että Jumalan kuningaskunnan toteutuminen ja sitä mukaa viimeiset päivät olisivat lähellä. Tällöin Jahven lupauksen mukaan tarvittaisiin Uusi liitto ja sille välimies, ylimmäinen pappi ja kuningas, jotka hallitsisivat ikuisesti. Koska Jumalan valtakunta olisi ikuinen. Tällaiseksi papiksi kelpaisi vain saadokilais-daavidilaisessa järjestyksessä valittu pappiskuningas, joka asetettaisiin uudelleen Jerusalemiin Daavidin valtaistuimelle, kunhan roomalaiset oli ensin Herran avulla kukistettuä: "
On suora lainausta allekirjoittaneen tekstistä, olisi ollut hyvä mainita lähde.
Lähetä kommentti