Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, elokuuta 04, 2009

Tiistai ja työjärjestys

KUVA: Ulkomaan lukkari. Kuva lainassa netistä


UUSI aamu taas. Tämän päivän työlistan avaintehtävä on koota työ- eli lukujärjestyksen laadinnan perusteet. Moni, jota kiukuttaa esim. oman lapsen liian aikaisin tai liian myöhään alkava koulupäivä ei tule ajatelleeksi, kuinka monen asian kompromissi lukkari on. Listaan muutamia:

(1) 1-2-luokilla päivässä saa olla vain viisi tuntia, muilla luokilla seitsemän. Lapsilla ei saa olla hyppytunteja.
(2) On löydettävä opettajat kaikkiin oppiaineisiin. Eräät aineet eivät hoidu kaikilta yhtä helposti.
(3) Monella opettajalla on erityisosaamista, jota olisi kiva jakaa usean luokan oppilaille.
(3) 4-6-luokkien vapaaehtoinen ruotsi tulee aina joko aamun alkuun tai päähän (jotta muille ei tule hyppytuntia).
(4) Opettajatkaan eivät haluaisi hyppytunteja. Jos luokanopettaja ei opeta esim. vierasta kieltä, hänelle olisi tarjottava jonkin muun luokan tunti samaan aikaan.
(5) Erityistä tukea tarvitsevien oppilaitten eriyttävä opetus äidinkielessä, matematiikassa ja englannissa pitää osua muun luokan samoille tunneille.
(6) Suomi2-opetus pitäisi saada osumaan äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille.
(7) Kaikille luokille pitäisi löytyä tilaa jumppasalista
(8) Kaikille opettajille pitäisi löytyä opetusvelvollisuustunnit. Tänä vuonna kiemuroita tuo, että säästöohjeiden mukaan tukiopetustuntilla ei saa täyttää opetusvelvollisuutta. Tunteja pitäisi lisäksi olla kullekin sopiva määrä.
(9) Kaikille luokille pitää löytää tunteja vaihtaen opettaja liikuntaan ja tekniseen työhön. Kaikki opettajat eivät myöskään luota omiin taitoihinsa musiikissa.
(10) jne.


LUKKARIN teossa rexeillä on Espoossa apuna oikein hyvin toimiva tietokoneohjelma (Kurre). Ohjelma vartioi, ettei rehtori sijoita samaa opettajaa yhtä aikaa kahteen luokkaan. Niinikään ohjelmasta näkee, milloin mikin tila esim. TN- tai liikuntasali on vapaa.

Auroran kaltaisessa koulussa paperilla tehtävä etukäteissuunnittelu on kuitenkin tärkeää. On hahmotettava, mitkä ovat vaikeimmin sijoitettavat palikat, ja aloitettava niistä. Tavallisesti niitä ovat kielen tunnit.

Tänä vuonna oman haasteensa tuovat vielä avustuspalvelujärjestelyt. Lukkarit tulisi laatia niin, että apua tarvitsevat oppilaat saavat avustajapalveluita juuri vaikeimmille oppitunneille. Ja tukiopetusjärjestelyt.

LUKKARIEN laadinta on myös rahakysymys. Koulu saa tietyn tuntimäärän, jonka on riitettävä kaikkeen viikon aikana annettavaan opetukseen. Kaikissa aineissa luokkaa ei tarvitse opettaa yhtenä ryhmänä, vaan se voidaan jakaa. Melkein kaikki kielen tunnit onkin pidetty puolikkaille luokille. Samoin turvallisuussyistä 3-6-luokkien käsityötunnit, ja joillain luokilla liikuntatunnitkin. Fysiikka ja kemia olisi myös tällainen aine, mutta saa nähdä riittävätkö tunnit. Niinikään 5-6-luokkien valinnaiskurssit hyötyvät pienestä ryhmäkoosta.

Tämän kesäinen lukkari on minun osaltani jo 21:s. Kuitenkin aina vähän jännittää. Lukkarinteko on reksille taidonnäyte. Hyvä lukujärjestys luo opettajille ja oppilaille paremmat mahdollisuudet onnistua työssään. Huono lukujärjestys taas laskee työintoa. Sitäkin pitäisi seurata, että hyvät ja huonot lukkarit eivät kasaannu peräkkäisinä vuosina samoille luokille ja opettajille.

Vaikeuskerrointa lisää sekin, että eri ihmisten mielestä erilainen lukkari on hyvä. Monet lapset esim. toivoisivat 10-aamuja (että saisivat nukkua), mutta samaan aikaan koulu ei saisi jatkua pitkälle iltapäivään. Mission impossible.

PS. Kuinka päivä sitten lopulta sujui? Tämä osa lastua on kirjoitettu klo 18.


KUVA: Nyt on Smartti Irjankin luokassa.


Hieno päivä. Sain lukkarien perusteet varsin pitkälle. Tuntikehys riittää, mutta naftisti. Jatketaan huomenna. Maalari jatkoi ahkeraa työtään. Riitta purki tavaroita. Minä lähettelin virastoon pitkän listan kirjeitä. Kovin moni asia näyttää jääneen jostain syystä vaiheeseen, eivätkä kaikki vanhemmat esim. tiedä, missä koulussa heidän lapsensa opetus syksyllä järjestetään. Noloa.

Henkilökunnalle lähti rehtorin viikkokirje. Joten hyvillä mielin kotiin.

Ei kommentteja: