TÄMÄN AAMUN Hesarissa puhutaan koulukiusaamisesta. Uutiskynnyksen ovat ylittäneet Mannerheimin Lastensuojeluliiton kyselyn tulokset. Sen mukaan peräti 40 prosenttia opettajista sanoo, että heidän koulussaan ei ole yhteistä toimintamallia kiusaamistilanteisiin. Höpsistä, sanon minä. Niinikään kyselyn mukaan yli 40 prosenttia sanoo myös, ettei heidän koulussaan tehdä suunnitelmallista kiusaamista ehkäisevää työtä. Hämmästyttävää sanon minä.
Kiusaamisen suunnitelma tehdään opetushallituksen antamien ohjeiden mukaan opetussuunnitelmaan. Kaikki koulut ovat uusineet opetussuunnitelmansa, enkä pätkään usko, että noin suuri osa kouluista olisi lukutaidottomia. Sen sijaan uskon hyvinkin, että opettajat eivät muista tehneensä suunnitelmaa. Niin käy erittäin usein kiireessä kyhätyille strategiapapeerille.
Koulukiusaamisesta on puhuttu niin kauan, että ihmettelen MLL:n ohjelmatyöstä vastaavan johtajan lausuntoa, jonka mukaan vain murto-osassa kouluista on kunnolla reagoitu koulukiusaamiseen. Kuitenkin kolme neljästä samaan kyselyyn vastanneesta opettajasta on viimeisen vuoden aikana puuttunut vakavaan kiusaamiseen ja yli 60 prosenttia opettajista ajattelee, että opettajilla on päävastuu koulukiusaamisen ehkäisyssä ja vähentämisessä. Kyllä kai tuo on reagointia?
Koulukiusaaminen on vastenmielinen asia, ja silti sitä esiintyy kaikissa kouluissa samalla lailla kuin työpaikkakiusaamista aikuisten yhteisöissä. Meissä jokaisessa näyttää asuvan valitettavasti pikkusaatana. Lähes puolet MLL:n kyselyyn vastanneista oppilaista oli sitä mieltä, ettei koulukiusattu saa apua. Syykin on selvillä: Kiusaamisesta kertoo opettajille tai vanhemmille vain reilu puolet oppilaista. Kiusaamiseen voidaan puuttua vain, kun se tulee tietoon. Siksi on uskallettava sanoa, että tärkeä vastuu on myös kiusatulla itsellään.
Yleensä tutkimuksissa saadan tulos, jonka mukaan koulussa noin 10 % joutuu kiusatuksi. Joillain malleilla lukua on saatu pienemmäksi, näinb mm. Norjassa. Opetusministeriön rahoilla onkin aloitettu ns. KiVa-hanke, jonka tarkoitus on tuottaa muutamassa vuodessa kaikille kouluille toimiva ja testattu malli. Hankkeen pilotiksi haki useampia kouluja kuin mitä mukaan voitiin ottaa. Mekin jäimme rannalle ruikuttamaan.
Mutta ei meillä on tässä asiassa luurankoja kaapeissa. Auroran koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu tästä asiasta seuraavasti:
" Miten koulussamme taataan kaikkien siellä työskentelevien turvallisuus ja viihtyisyys?
Olemme laatineet turvallisuuden ja viihtyisyyden edistämiseksi koulun hyvinvointiohjelman, joka kattaa sekä koulun aikuiset että oppilaat. Hyvinvointisuunnitelmaan kuuluu mm. ohjeet erilaisia yllättäviä onnettomuustilanteita ja kiusaamistapauksia varten...
Keskeistä turvallisuuden kokemukselle on työrauha. Sen luominen vaatii opettajilta ja luokalta usein sitkeää työtä. Työrauhan kannalta tärkeää on, että opettajat rakentavat johdonmukaisesti hyvää henkeä luokkaansa ja tunnistavat aikuisina tavanomaiset ryhmäilmiöt. Tarvittaessä työrauha taataan jämäkillä rangaistustoimilla, joita lainsäätäjä on viime aikoina opettajille lisännyt.
Koulukiusaamisen ja väkivallan suhteen meillä on nollatoleranssi. Jokainen kiusaustapaus selvitetään ja sovitaan. Tarvittaessa käytetään myös rangaistuksia. Kiusaamisasioita koordinoi KOURA-ryhmä. Tarvittaessa säätelemme koulun rakenteita (tunnit, välitunnit, jakotunnit, avustajien määrä) turvallisuuden takaamiseksi..."
" Kiusaaminen, väkivalta ja häirintä
KOURA-ryhmä toteuttaa joka syksy laajan kiusaamiskartoituksen. Luokanopettajat selvittävät kaikki kartoituksessa esiin nousseet tapaukset.
Luokanopettaja tutkii muutoinkin esiin tulleet kiusaustapaukset ja laatii niistä raportit ns. KOURA-kansioon. Meillä on kiusaamisen suhteen nollatoleranssi. Kiusaaja ohjataan tunnustamaan oma tekonsa, ymmärtämään sen kielteiset seuraukset ja sovittamaan tekonsa. Tarvittaessa käytämme myös rangaistuksia. Selvittelytilaisuuden lopuksi luokanopettaja kieltää yksiselitteisesti kiusaamisen ja kertoo, että määräyksen noudattamista myös seurataan.
Vaikeissa kiusaustapauksissa selvittely- ja ohjaustyön tekee koulukuraattori.
Aurorassa kaikki väkivalta on kielletty- jopa leikkitappelut. Väkivallasta rangaistaan. Alkuopetuksessa tilanteet pyritään ensisijaisesti sopimaan keskustellen.
Luokan työrauhasta vastaa opettaja. Jokaisella oppilaalla on oikeus opiskella ilman, että häntä häiritään. Mikäli luokan työrauha vaatii erityistoimia, niitä koordinoi oppilashuoltoryhmä mutta vastuu on viimekädessä rehtorilla. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti