SPECIAL OFFER vain blogin lukijoille. Etukäteispaljastus luonnoksesta Espoon intraan ja koulu-uutisiin tulevasta pikkujutusta.
Martti
................................................................................................................................
Jonna Suometsä:
AURORAN KOULUSSA TARTUTTIIN HÄRKÄÄ SARVISTA: TYÖHYVINVOINTIIN VOI VAIKUTTAA
Auroran koululla aloitettiin syksyllä 2005 työhyvinvointihanke, jonka tarkoituksena oli lisätä koulun henkilökunnan, erityisesti opettajien, työhyvinvointia ja sitä kautta koulun toiminnan tavoitteellisuutta, vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Erityisen työhyvinvoinnin kehittämishankkeen käynnisti vuonna 2004 tehdyn KUNTA 10 -tutkimuksen tulokset. Niiden mukaan työ kuormitti opettajia ihan liikaa. Yhdessä opettajat päätyivät tulkintaan, että erityisesti kuormaa aiheuttivat työn fyysinen rasittavuus, muutokset, kiire (liika työtä), paine ja oppilaiden väkivalta. Vastaavasti tulkittiin, että yhteisöä pitää pystyssä tunne oman työn hallinnasta ja hyvä ilmapiiri.
Pienillä ja suurilla teoilla kohti parempaa työhyvinvointia
Puolentoista vuoden aikana käynnistettiin ja toteutettiin 45 eri laajuista tekoa, joilla tavoiteltiin parempaa ja pysyvää työhyvinvointia. " Yritimme keksiä korjaustoimia kaikkiin kuormitustekijöihin. Esimerkiksi kiirettä purettiin heti aluksi kahden kuukauden kokoustauolla. Opettajat tarvitsivat energiaa opetukseen, ja tuossa vaiheessa kokoukset turhauttivat heitä. Kokouksia oli kehitettävä toiminnallisemmiksi ja keskustelevimmiksi. Määräsin voimaan kahden päivän muutosrauhavyöhykkeen. Retkistä ja muista muutoksista oli muistettava tiedottaa ajoissa kaikille, joiden työhön ne vaikuttavat. Opettajat raivasivat siestalla itselleen lepohetken ja kokosivat palapelejä. Vastaavasti oli tärkeää vahvistaa meitä pystyssä pitävää työnimua. Opettajabändi varasi säännöllisen harjoitteluajan. Hupitoimikunta suolsi hauskoja tapahtumia. Oleellisempaa, kuin mitä korjausliikkeitä tehtiin, on se, että niitä tehtiin. Siitä syntyy tunne että voimme itse vaikuttaa asioihin", kertoo rehtori Martti Hellström. "Eikä kaikkien ideoiden tarvitse edes toimia", jatkaa Hellström.
"Yksi tärkeimpiä oivalluksia oli, kuinka tärkeää on tehdä työtä yhdessä. Meillä on nyt hurjaa intoa tehdä panna luokkia oikeasti yhteen ja tehdä töitä työparina. Ensi lukuvuonna näin toimii jo neljä luokkaa ", mainitsee Hellström.
Auroran koulun työhyvinvointihankkeeseen haettiin tukea myös kaupungin järjestämästä koulutuksesta. Koulun johtoryhmä osallistui johtotiimikoulutukseen ja rehtori JET-koulutukseen ja muutosjohtamisen koulutusohjelmaan.
Tulokset kertovat positiivisesta muutoksesta
Hankkeen tuloksia mitattiin kaksi kertaa vuoden 2006 aikana. Päämittarina käytettiin työhyvinvoinnin itsearviointilomakkeita. Näistä saatuja opettajien työhyvinvoinnin kokemusta kuvaavia tuloksia täydennettin opettajien sairauspoissaolojen ja raportoitujen väkivaltatapausten määrällä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hanke on onnistunut päätavoitteissaan: työn kuormittavuus saatiin laskemaan hyväksi koetulle tasolle ja työn imu säilyi silti korkeana. Puolitoista vuotta työhyvinvointihankkeen aloittamisesta voi todeta, että opettajien subjektiivinen, koettu työhyvinvointi on korkealla tasolla.
Syksyn KUNTA 10 -tulokset julkaistaan maaliskuussa
Kysyttäessä ohjeita tulosten käsittelyyn rehtori toteaa, "Kunta 10 -tulokset kannattaa käydä reilusti läpi koko työyhteisön kanssa ja katsoa peiliin, jos kehitettävää löytyy. Jos koulu uskaltaa vertailla omia tuloksiaan muiden koulujen tuloksiin, saadaan nopeasti käsitys omista vahvuuksista ja kehittämiskohteista.Tulosten tuijotteluun ja tulkintaan tarvitaan aikaa. Mikä meitä syö? Mistä me saamme energiaa? Ja sitten ideoimaan korjausliikkeitä. Onko jokin muu koulu onnistunut ratkaisemaan meitä rassaavan seikan? Keksitään, kokeillaan ja korjaillaan."
Auroran koulussa työhyvinvoinnin kehittäminen jatkuu. "Saimme juuri valmiiksi tulospalkkiokokeiluhakemuksen. Jos kaikki menee hyvin, työnhallintamme vahvistuu; voimme vaikuttaa jopa omaan palkkaamme. Tarkoituksena on myös kokeilla työnriisumista. Meidän on opittava karsimaan työstä turhaa. Paineita keventää, jos onnistumme konseptoimaan opettajia stressavia vanhempien kohtaamistilanteita vaikeissa asioissa. Hieman jännittää, kuinka työhyvintimme kehittyminen näkyy, jos näkyy, maaliskuussa saatavissa KUNTA 10-tuloksissa", Hellström päättää.
Martti
................................................................................................................................
Jonna Suometsä:
AURORAN KOULUSSA TARTUTTIIN HÄRKÄÄ SARVISTA: TYÖHYVINVOINTIIN VOI VAIKUTTAA
Auroran koululla aloitettiin syksyllä 2005 työhyvinvointihanke, jonka tarkoituksena oli lisätä koulun henkilökunnan, erityisesti opettajien, työhyvinvointia ja sitä kautta koulun toiminnan tavoitteellisuutta, vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Erityisen työhyvinvoinnin kehittämishankkeen käynnisti vuonna 2004 tehdyn KUNTA 10 -tutkimuksen tulokset. Niiden mukaan työ kuormitti opettajia ihan liikaa. Yhdessä opettajat päätyivät tulkintaan, että erityisesti kuormaa aiheuttivat työn fyysinen rasittavuus, muutokset, kiire (liika työtä), paine ja oppilaiden väkivalta. Vastaavasti tulkittiin, että yhteisöä pitää pystyssä tunne oman työn hallinnasta ja hyvä ilmapiiri.
Pienillä ja suurilla teoilla kohti parempaa työhyvinvointia
Puolentoista vuoden aikana käynnistettiin ja toteutettiin 45 eri laajuista tekoa, joilla tavoiteltiin parempaa ja pysyvää työhyvinvointia. " Yritimme keksiä korjaustoimia kaikkiin kuormitustekijöihin. Esimerkiksi kiirettä purettiin heti aluksi kahden kuukauden kokoustauolla. Opettajat tarvitsivat energiaa opetukseen, ja tuossa vaiheessa kokoukset turhauttivat heitä. Kokouksia oli kehitettävä toiminnallisemmiksi ja keskustelevimmiksi. Määräsin voimaan kahden päivän muutosrauhavyöhykkeen. Retkistä ja muista muutoksista oli muistettava tiedottaa ajoissa kaikille, joiden työhön ne vaikuttavat. Opettajat raivasivat siestalla itselleen lepohetken ja kokosivat palapelejä. Vastaavasti oli tärkeää vahvistaa meitä pystyssä pitävää työnimua. Opettajabändi varasi säännöllisen harjoitteluajan. Hupitoimikunta suolsi hauskoja tapahtumia. Oleellisempaa, kuin mitä korjausliikkeitä tehtiin, on se, että niitä tehtiin. Siitä syntyy tunne että voimme itse vaikuttaa asioihin", kertoo rehtori Martti Hellström. "Eikä kaikkien ideoiden tarvitse edes toimia", jatkaa Hellström.
"Yksi tärkeimpiä oivalluksia oli, kuinka tärkeää on tehdä työtä yhdessä. Meillä on nyt hurjaa intoa tehdä panna luokkia oikeasti yhteen ja tehdä töitä työparina. Ensi lukuvuonna näin toimii jo neljä luokkaa ", mainitsee Hellström.
Auroran koulun työhyvinvointihankkeeseen haettiin tukea myös kaupungin järjestämästä koulutuksesta. Koulun johtoryhmä osallistui johtotiimikoulutukseen ja rehtori JET-koulutukseen ja muutosjohtamisen koulutusohjelmaan.
Tulokset kertovat positiivisesta muutoksesta
Hankkeen tuloksia mitattiin kaksi kertaa vuoden 2006 aikana. Päämittarina käytettiin työhyvinvoinnin itsearviointilomakkeita. Näistä saatuja opettajien työhyvinvoinnin kokemusta kuvaavia tuloksia täydennettin opettajien sairauspoissaolojen ja raportoitujen väkivaltatapausten määrällä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hanke on onnistunut päätavoitteissaan: työn kuormittavuus saatiin laskemaan hyväksi koetulle tasolle ja työn imu säilyi silti korkeana. Puolitoista vuotta työhyvinvointihankkeen aloittamisesta voi todeta, että opettajien subjektiivinen, koettu työhyvinvointi on korkealla tasolla.
Syksyn KUNTA 10 -tulokset julkaistaan maaliskuussa
Kysyttäessä ohjeita tulosten käsittelyyn rehtori toteaa, "Kunta 10 -tulokset kannattaa käydä reilusti läpi koko työyhteisön kanssa ja katsoa peiliin, jos kehitettävää löytyy. Jos koulu uskaltaa vertailla omia tuloksiaan muiden koulujen tuloksiin, saadaan nopeasti käsitys omista vahvuuksista ja kehittämiskohteista.Tulosten tuijotteluun ja tulkintaan tarvitaan aikaa. Mikä meitä syö? Mistä me saamme energiaa? Ja sitten ideoimaan korjausliikkeitä. Onko jokin muu koulu onnistunut ratkaisemaan meitä rassaavan seikan? Keksitään, kokeillaan ja korjaillaan."
Auroran koulussa työhyvinvoinnin kehittäminen jatkuu. "Saimme juuri valmiiksi tulospalkkiokokeiluhakemuksen. Jos kaikki menee hyvin, työnhallintamme vahvistuu; voimme vaikuttaa jopa omaan palkkaamme. Tarkoituksena on myös kokeilla työnriisumista. Meidän on opittava karsimaan työstä turhaa. Paineita keventää, jos onnistumme konseptoimaan opettajia stressavia vanhempien kohtaamistilanteita vaikeissa asioissa. Hieman jännittää, kuinka työhyvintimme kehittyminen näkyy, jos näkyy, maaliskuussa saatavissa KUNTA 10-tuloksissa", Hellström päättää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti