Työrauhaa kaikille!
TORTAINA Helsingin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa järjestettiin etänä uusille luokan-opettajaopiskelijoille toisen kerran työrauhapaneeli. Opiskelijoilta on tullut palautetta, että teema on tärkeä eikä sitä käsitellä riittävästi.
Lehtori Kata Stenberg oli taas mahtava juontaja. Panelisteina olivat tälläkin kertaa ADHD- tutkijana tunnettu tutkijatohtori Juho Honkasilta, Viikon normaalikoulun luokanlehtori Reetta Niemi ja minä- tällä kertaa volyntäärinä ex-rehtorina. Uusia panelisteja olivat 6.luokkalainen Onni ja tuore didakiikan lehtori Anna-Maija Niemi, joka on perehtynyt mm. erityisopetuksen käytäntöihin.
90 minuutin session rakenne oli samanlainen kuin viime syksynäkin. Ensin virittäjänä uupuneen opettajan kirjoitus Hesarista. Sitten viiden panelistin 2 minuutin alustukset. Sitten 4 väitettä ja vihreä ja punainen värikortti. Väitteet olivat:
- Älypuhelimet lisäävät työrauhaongelmia. Näytimme vihreää ja punaista. Vihreää korttia perusteltiin ärsykemäärällä ja myös käytännön kokemuksilla. Punaista - ainakin minä- sillä, että opettajia on rääkätty kautta aikojen. Minäkin murrosiässä Tossussa.
- Avoimet tilat lisäävät työrauhaongelmia.Tässäkin näytimme molempia värejä, jotkut jopa kahta. Avoimet tilat avaavat monia mahdollisuuksia mutta myös kiusauksia. Taisimme olla yksimielisiä siitä, että alakouluissa tarvitaan seiniä. Ja Viikin solumallia, jossa on avoin tila, luokat ja pientiloja kehuttiin.
- Opettajilla ei ole riittäviä keinoja. Punaiset kortit. Keinoja on. Itse suosittelin mm.pariopettajuutta ja yhteisöllisyyttä luovia koko luokan projekteja esim. näytelmiä, joissa jokaiselle on oma "rooli". Kerroin myö Koskenniemen Matin vinkin: opettaja liittoudu luokanjohtajien kanssa.
- Vanhemmat tulisi vastuuttaa käytöstapojen opettamisessa.Vanhemmat pitää pitää ajan tasalla luokan tilanteesta. Meillä pitäisi olla yhteinen linja. Vanhempien pitää tietää, kuinka koulussa näissä tilanteissa toimitaan.
Poimin talteen toisten panelistien mainioita ajatuksia:
- Tärkein opettaja keino on katsoa itse peiliin - Reetta
- Oppilaat mukaan suunnittelemaan luokan säännöt- Reetta.
- Työrauhajutuissa soitetaan opettajan puhelimelle kotiin. Oppilas itse kertoo, mitä on tehnyt ja opettaja kuuntelee.- Reetta
- Työrauhan kannalta on tärkeää, että opetus on oppilaille mielekästä - Anna-Maija
- Panosta siihen, että olet perillä siitä, mitä luokassa oikein tapahtuu - Anna-Maija
- Ei riitä, että yksi opettaja pohtii työrauhaa. Kyse on koko koulun tomintakulttuurista. -Juho
- Netissä hyvää tietoa Prokoulu-hankkeesta - Juho
- Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeät- Juho
- Opettajalla on paljon keinoja tukea työrauhaa. Pitää miettiä, mitä vaihetta oppimisessa pitää tukea.-Juho
- Hyvästä käytöksestä saatu pizzan leivonta palkinto maistui hyvältä - Onni
Sitten lehtori Markus Talvio nosti chatista opiskelijoiden heittämiä kysymyksiä. Heitä kiinnosti mm. jyräävätkö aktiiviset oppilaat hiljaisemmat, kun heitä osallistetaan. Opettajan on tärkeä tuntea luokan valtasuhteet ja itse muodostaa ryhmät ja jakaa tehtävä niin, että kukaan ei jää syrjään.
Joku pyysi myös vinkkejä sijaishommiin. Annoin "viime vuosituhannella" pidetyillä sijais-opettajakurseilla jakamaamme kaksi vinkkiä: 1) valmistele sisäänmenotunti teemasta, joka on itsellesi tärkeä ja tuttu 2) valmistaudu henkisesti, että sijaisella leikitään.
Loppuun oli pyydetty vielä lehtori Reijo Bymanin kommentaari. Reijo kiitteli paneelia antavaksi. Hän muistutti, että työrauhankin kannalta kyse ei ole vain opettajan ajattelusta vaan myös oppilaiden pedagogisesta ajattelusta.
Lopuksi opiskelijat antoivat chattiin paneelille arvosanan 4-10. Vaihteliväli oli 7-9, ja yleisin arvosana taisi olla kasi. Useampi kuin yksi harmitteli, ettei tällä kertaa päässyyt porisemaan pienryhmissä. Sitä kiiteltiin, että paneelissa oli myös jäsen, joka toimii itse luokanopettajana
Tässä vielä linkki vuodentakaisesta paneelista tehtyyn blogilastuun. Siellä on myös oma 1min 34 sekunttia kesävä clipsini, jonka näytin paneelistien puheenvuorovaiheessa.
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/10/tyorauhasta.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti