EKOAY on pystynyt siihen, mistä monet muut ay-järjestöt voivat nähdä vain märkiä unia. Se on saanut poliitikot tuleman järjestämilleen laivaristelyille ainakin vuodesta 2008 alkaen.
EKOAY:n hienon konseptin idean isä on muuten EKOAY:n ja EKPYN pitkäaikainen puheenjohtaja, nykyinen opetus-ja varhaiskasvatuslautakunnan demarijäsen Hannu Suntio. Idea on saattaa espoolaiset ay-opettajat (yhteysopettajat + EKOAY:n hallitus), opetustoimen johto ja poliittisten puolueiden koulupoliitikot vuoropuhelun keskenään.
EKOAY:n yhteistyötapahtuma vietettiin tänä syksynä Koronan vuoksi maissa, Hotelli Clarionissa, satamassa. Meitä oli paikalla salillinen ja teamsin kautta toinen mokoma. Lähelle tulleet olivat turvavälien päässä ja naama laputettuna. Klo 13 tarjottiin maukas lounas. Klo 15 oli kahvit. Vakavaa keskustelua espoolaiskoulujen tilanteesta käytiin klo 16.30 saakka. Osa porukasta jäi vielä päivälliselle, joka tarjoiltiin klo 17.30.
Sukosta oli lukiolinjan päällikköä lukuunottamatta koko johto opetustoiminjohtajasta kolmeen aluepäällikköön.
Poliittisista puolueista paikalla olivat kokoomus (4-5), vihreät (1), demarit (3), persut (1) ja vasemmisto (1).
EKOAY:stä oli paikalla lähes koko hallitus ja luotamusmiehiä. Yhteysopettajien osuus oli ilmeisesti ollut aamupäivällä. OAJ:sta paikalla oli neuvottelujohtaja Petri Lindroos.
Kaksi pääteemaa olivat: raha ja vahvistuva lähikoulu-hanke. Keskustelun virikkeeksi luettiin opettajien kirjoittamia kuvauksia koulun arjesta. Tässä muutamia nostoja:
- Erityisluokan oppilaat haluaisivat itse olla pienryhmässä; he arvostavat siellä saamaansa jatkuvaa tukea.
- Huoli kasvavasta väkivallasta. Vantaan tapahtumat olisivat voineet sattua Espoossa. Raha ei voi olla turvallisuutta tärkeämpää!
- Jäljellä olevan rahan seuranta ei toimi. Rahat haluttaisiin käyttää opetukseen eikä viime tipassa tehtäviin ostoksiin.
- Oppimateriaalien taso on heikentynyt.
- Puutteita on resursseissa: avustajista, erityisopettajien ja oppilashuollon tuesta.
- Ryhmät ovat liian suuria, jopa 32 oppilasta
- Uupumisesta ja alanvaihtosuunnitelmista puhutaan yhä useammin.
- Yleisopetuksen luokat eivät ole enää yleisopetusluokkia. Suomenkieliset oppilaat voivat olla jo vähemmistö. Luokissa suurella osalla on jo asikirjat. Luokat ovat liian heterogeenisia.
VAIKKA Espoo on satsannut hyvin opetukseen, huolta rahan kohdentumisesta on. Tieto taksikyytien korkeasta hinnasta yllätti monet meistä.
OSALLISTUN maanantaina 5.10 toiseen vähän samanlaiseen OAJ:n Rexissä järjestämään opettajien päivän tilaisuuteen.
- Epätietoisuus siitä, mitä resursseja on käytettävissä, onko niitä leikattu vai ei?
- Inkluusioon liittyvä pilottikokeilu
- Jakotuntien puute
- Koulujen turvallisuus; Pahoinvoivat, väkivaltaiset lapset, joita sijoitetaan vääriin ryhmiin.
- Lasten huonovointisuus
- liian suuret luokkakoot
- Mukana on väkivaltaisia lapsia, jotka purevat, lyövät....
- Opettajien jaksaminen
- Opettajien riitämättömyyden tunne (osaaminen ei enää riitä
- Pula oppilashuollon työntekijöistä.
- Tilavuokrat/tilapalvelut/liikelaitokset
- Uusi normaali : jopa enemmistö opetusryhmän oppilaista ei osaa suomea.
- Asiakirjatyö
- Case Saunalahti
- Johtamiskulttuuri, jossa ei kuulla ja johon liittyy pelkoa.
- Kiky ja sen ohjeistus
- Kotikulttuurien muutos
- Kouluverkko
- Leikkaukset - mm. lukioon
- Lukioverkon epäselvyys
- Sisäilmaongelmat- erikseen esiin nousi Leppävaaran lukion tilanne.
- Suomen kielen osaamisen (mm. maahanmuuttaja äidit)
- Toimimaton tietotekniikka
- Työsuhdeasuntojen pula
- Työterveyshuollon palveluiden alasajo
- Väistöihin liittyvät työ
- YS-ajan käyttö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti