KUTEN eilisessä blogissa kerroin Joensuun ja Oulun yliopistot saivat 90-luvun lamassa projektirahaa, jolla käynnistettiin Korkeakoulu-pedagogiikan perusmateriaaliprojekti. Jouni Kekäle, Tiina Kemppainen, Matti Kuittinen ja Asko Karjalainen tuottivat neljä julkaisua tukemaan opetuksen uudistamistyötä. Raporttien tarkoitus oli esitellä vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa opetusta ja auttaa näin korkeakouluopettajia selviämään opetuksestaan luovasti ja hallitusti muuttuneissa olosuhteissa.
Ehdin tänään käydä läpi niistä toisen teoksen:
Kekäle, J. (1994). Luento-opetuksen kehittäminen. Vähemmällä luennoimisella parempiin tuloksiin. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaaliprojekti. Perusmateriaali 2. Joensuun ja Oulun yliopistot. 117 s
Opasta on mainostettu näin: Siinä esitellään käytännönläheisiä ideoita, joiden avulla perinteistä luento-opetusta voidaan muuttaa monipuolisemmaksi. Oppaassa on kerrottu myös aktivoivista opetusmenetelmistä, jotka ohjaavat ja kannustavat opiskelijoita pohdiskelemaan käsiteltäviä asioita. Keskeinen lähde oli Andersen, L.W. (1984) Lecturing to large groups- A Quide to do it less… but better.
TÄMÄ kirja löytyy muuten netistä pdf-versiona:
https://www.oamk.fi/c5/files/9315/5429/4994/nro2_luento-opetuksen_kehittaminen_1994.pdf
Mikä perinteisessä luennoinnissa on vikana?
Vielä 1990-luvulla pääosa yliopisto-opetuksesta oli kirjan mukaan luennontia, jossa luennoitsija puhui ja opiskelija kuuntelivat, jolleivat nukkuneet :-) Kekäle näkee luennoinnissa sekä hyviä että huonoja puolia.
Perinteisen luento-opetuksen vahvuudet
Perinteinen luento on taloudellinen, tehokas, yksinkertainen ja nopea tapa välittää tietoa suurelle joukolle. Se välittää opettajan innostusta. Viestinnällisesti sitä rikastavat eleet ja ilmeet, joita kirjoissa ei ole. Se on hyvä työtapa niille, jotka oppivat kuuntelemalla. Opettajalla säilyy hallinnan tunne. Opiskelijoille se on vähemmän uhkaava- heidän ei tarvitse esiintyä.
Perinteisen luento-opetuksen heikkoudet
Luennolla opiskelijat ovat passiivisia (mutta silti heidän mielessään voi olla syvää henkistä toimintaa). Pitkä luento on hankala, koska tarkkaavaisuus laskee 15-25 min kuluttua.
Opettaja ei saa luennoista systemaattista palautetta (osaavatko opiskelijat vai eivät). Luennoilla opittu unohtuu helposti (muistiinpanojen tekeminen ja aktivoivat tehtävät auttavat). Luento ei ota eroja huomioon (vrt. kirjan voi lukea monta kertaa). Se ei
sovi korkea-tasoiseen oppimiseen (kun tavoitteena on ajattelun taidot) eikä monimutkaisiin asioihin.
Se vaatii aihepiirin tuntevaa asiantuntevaa puhujaa. Kaikki eivät osaa oppia kuuntelemalla.
Ideoita luennon monipuolistamiseksi
Kekäle esittää melkoisen listan keinoja, joilla voidaan lisätä opiskelijoiden aktiivisuutta ja kehittää heidän taitojaan oppia ja ajatella. Opiskelijoita halutaan aktivoida henkiseen oppimistyöhön, ohjata jopa pakottaa pohdiskelemaan.
Tavoitteena on kehittää opetusta, siirtyä irrallisista faktoista ja ulkoaopettelusta kokonaisuuksiin ja ymmärtämiseen. Oppiminen nähdään tiedon rakentamisena ei siirtämisenä. Opiskelija rakentaa yhteyksiä vanhan ja uuden tietämyksen välille ja ottaa uutta vastaan tulkitsemalla sitä omaa kokemustaustaansa vastaan.
Aktiiviset työtavat ovat tehokkaampia kuin luennon kuuntelu, jos tavoitteena on kehittää ajattelu- ja kirjoitustaitoja.
Keinolistaa
Opettaja voi parantaa luennoillaan oppimisprosessia mm. seuraavilla keinoilla
Kekäle suosittelee mm.
Kekäle haluaa lisätä luentoihin vuorovaikutusta. Lisää keskustelua. Vähemmän monologia.
Keskustelu stimuloi ja selventää ajatuksia. Tavoite on ohjata itse päättelemään asioita.
Keskusteluja on monenlaisia:
Osaa sekä opettajista että opiskelijoista keskustelu jännittää. Se vie aikaa. Ennustettavuus vaikeutuu. Tulee meteliä. Opettaja voi menettää tilanteen hallinnan: opiskelijat voivat puhua ihan jostain muusta, Etäisyys ei säily. Ei ehditä kaikkea (ratkaisu: annetaan kirjallista materiaalia, jota ei käsitellä. Sokea taluttaa sokeaa.
Tarvitaan selkeä, relevantti, rajattu teema. Väite hyvä ärsyke tai videon pätkä tai roolileikki. Opettajan kannattaa kysyä mielipiteitä mieluummin kuin faktoja ja välttää itse suoria vastauksia. Keskustelun lopuksi tehdään yhteenveto.
Keinoja saada palautetta
Kekäle korostaa useassa kohdassa kirjaa palautteen merkitystä sekä opettajalle että opiskelijoille. Palautetta tulisi koota ennen opiskelun alkua (esim. opiskelijoiden tietomäärän kartoittaminen), kurssin aikana, päätteeksi ja kurssin jo loputtua. Palautteen avulla voidaan muuttaa otetta sopivammaksi, kehittää kurssia jne.
Kekäle esittelee mm. seuraavia keinoja:
Luennointi on opittavissa oleva taito. Kokeile eri opetusmuotoja
Valmistautuminen
Ehdin tänään käydä läpi niistä toisen teoksen:
Kekäle, J. (1994). Luento-opetuksen kehittäminen. Vähemmällä luennoimisella parempiin tuloksiin. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaaliprojekti. Perusmateriaali 2. Joensuun ja Oulun yliopistot. 117 s
Opasta on mainostettu näin: Siinä esitellään käytännönläheisiä ideoita, joiden avulla perinteistä luento-opetusta voidaan muuttaa monipuolisemmaksi. Oppaassa on kerrottu myös aktivoivista opetusmenetelmistä, jotka ohjaavat ja kannustavat opiskelijoita pohdiskelemaan käsiteltäviä asioita. Keskeinen lähde oli Andersen, L.W. (1984) Lecturing to large groups- A Quide to do it less… but better.
TÄMÄ kirja löytyy muuten netistä pdf-versiona:
https://www.oamk.fi/c5/files/9315/5429/4994/nro2_luento-opetuksen_kehittaminen_1994.pdf
Mikä perinteisessä luennoinnissa on vikana?
Kirja kirjoittaja nuorena ylipistolaisena. Kuva on muokattu Kuittisen teoksesta, |
Perinteisen luento-opetuksen vahvuudet
Perinteinen luento on taloudellinen, tehokas, yksinkertainen ja nopea tapa välittää tietoa suurelle joukolle. Se välittää opettajan innostusta. Viestinnällisesti sitä rikastavat eleet ja ilmeet, joita kirjoissa ei ole. Se on hyvä työtapa niille, jotka oppivat kuuntelemalla. Opettajalla säilyy hallinnan tunne. Opiskelijoille se on vähemmän uhkaava- heidän ei tarvitse esiintyä.
Perinteisen luento-opetuksen heikkoudet
Luennolla opiskelijat ovat passiivisia (mutta silti heidän mielessään voi olla syvää henkistä toimintaa). Pitkä luento on hankala, koska tarkkaavaisuus laskee 15-25 min kuluttua.
Opettaja ei saa luennoista systemaattista palautetta (osaavatko opiskelijat vai eivät). Luennoilla opittu unohtuu helposti (muistiinpanojen tekeminen ja aktivoivat tehtävät auttavat). Luento ei ota eroja huomioon (vrt. kirjan voi lukea monta kertaa). Se ei
sovi korkea-tasoiseen oppimiseen (kun tavoitteena on ajattelun taidot) eikä monimutkaisiin asioihin.
Se vaatii aihepiirin tuntevaa asiantuntevaa puhujaa. Kaikki eivät osaa oppia kuuntelemalla.
Kekäle esittää melkoisen listan keinoja, joilla voidaan lisätä opiskelijoiden aktiivisuutta ja kehittää heidän taitojaan oppia ja ajatella. Opiskelijoita halutaan aktivoida henkiseen oppimistyöhön, ohjata jopa pakottaa pohdiskelemaan.
Tavoitteena on kehittää opetusta, siirtyä irrallisista faktoista ja ulkoaopettelusta kokonaisuuksiin ja ymmärtämiseen. Oppiminen nähdään tiedon rakentamisena ei siirtämisenä. Opiskelija rakentaa yhteyksiä vanhan ja uuden tietämyksen välille ja ottaa uutta vastaan tulkitsemalla sitä omaa kokemustaustaansa vastaan.
Aktiiviset työtavat ovat tehokkaampia kuin luennon kuuntelu, jos tavoitteena on kehittää ajattelu- ja kirjoitustaitoja.
Keinolistaa
Opettaja voi parantaa luennoillaan oppimisprosessia mm. seuraavilla keinoilla
- Luentojen rakenteen selkeyttämisellä. Tee rakenne näkyväksi. Esim. viisi pääteemaa. Koko luentosarjallakin tulisi olla looginen rakenne. Tiivistys lopuksi. Luennossani oli 2 pointtia
- Luomalla luentoon dynamiikkaa, vaihtelua . Vaihda teemaa, opettajaa, tehtäviä, vaatimustasoa. Miniluentoja (15 min), taukoja, alustus, muistiinpanot, kirjallinen ongelma, porinoita, raportit, aikaa kysymyksille.
- Antamalla opiskelijoille aikaa pohtia ja tehdä muistiinpanoja. On nimittäin vaikeaa pohtia ja kirjoittaa yhtä aikaa. Puhenopeus. Tauot. Luento kannattaa jaksottaa. 15 min opetusta. Tauko 5-10 min. Kirjoittavat muistiinpanot ja täydentävät niitä keskustelemalla kaverin kanssa.
- Luennon jaksottaminen kannattaa muutoinkin. Se tuo vaihtelua. Aloitetaan jokainen jakso aktivoivalla tehtävällä esim. käsitekartalla.
- Opiskelijaparit voivat vuorotella muistiinpanojen tekemisessä. Toinen saa keskittyä kuuntelemiseen.
- Kalvot opetusmonisteeksi, joka jaetaan etukäteen - opiskelija saa lisää aikaa pohtia. Vaarana tosin on, että hän lukee monistetta eikä kuuntele. Monesteisiin kannattaa lisätä harjoitteita ja ns. aukkotehtäviä. Jo luentorungon jakaminen auttaa.
- Kehittämällä opiskelijoiden muistiinpanotekniikoita. Monet tyytyvät kopioimaan opettajan kalvoja (tai dioja). Kalvojen sijaan avainsanat taululle.
- Muistiinpanojen tekemistä voidaan kehittää antamalla tiivistämistehtäviä ja tehtäviä pohtia, miten oma esiymmärrys muuttui. Luennon loppuun voi varata muutaman minuutti aikaa käydä läpi muistiinpanoja. Mikä jäi vielä epäselväksi? Esim. kirjataana luentorunkoon punaisella. Pareittain voivdaan selittää luentorungon pääkohdat muistivaraisesti. Sitten kukin vertaa muistiinpanoihinsa. Mikä unohtui?
- Oppimista auttaa, jos luennoitsija painottaa avainasioita ja tekee lopuksi yhteenvedon.
Kekäle suosittelee mm.
- Demonstraatioita (= kun puhumisen sijaan näytetään). Esimerkiksi, kun opetetaan miten essee kirjoitetaan, opettaja ajattelee ääneen.
- Havainnollistavia paneelikeskusteluja, joissa paneelissa voi olla useita opettajia.
- Aivoriiheä, joka on hyvä keino tuoda esiin opiskelijoiden ajatuksia. Sopii erityisesti kun etsitään luovia ratkaisuja. Villejä ideoita kannattaa palkita.
- Roolileikkejä, joissa kaksi tai useampi opiskelija saa roolit. He improvisoivat tilanteen, joka kestää muutaman minuutin.
- Tai useita roolileikkejä yhtä aikaa. Kukin ryhmä leikkii tilannetta noin 30 minuuttia. Sitten kustakin ryhmästä yksi kuvaa ratlaisun lyhyesti. Luennoitsija nostaa oleelliset seikat esiin.
- Case study-menetelmää. Tarvitaan todellinen, monimutkainen ongelma. Mikä on ydinongelma? Miten eri tavoin sen voi ratkaista? Kuinka se tulisi ratkaista? Kuinka pätevä ja toimiva oma ratkaisu on.
Dialoginen opetus
Keskustelu stimuloi ja selventää ajatuksia. Tavoite on ohjata itse päättelemään asioita.
Keskusteluja on monenlaisia:
- Kontolloitu keskustelu (tarkoittanee viittamalla saatua puheenvuoroa).
- Spontaani keskstelu. Kaikki saavat kysyä ja vastata.
- Monikäyttöiset porinaryhmät, joilla viritetään ajattelua ennen luennon alkua. Ensin pohditaan yksin, sitten pareittan, sitten 4-hengen ryhmissä ja lopuksi yhteiskeskustelu
- Vapaat opiskelijoiden väliset keskustelut. He voivat toimia toistensa opettajina, tarkastaa toistensa tehtäviä
- Opiskelijapaneeli (luettu kirja, käydään siitä keskustelua )
- Väittely: kaksi opettajaa
Tänään Kekäle on professori. |
Tarvitaan selkeä, relevantti, rajattu teema. Väite hyvä ärsyke tai videon pätkä tai roolileikki. Opettajan kannattaa kysyä mielipiteitä mieluummin kuin faktoja ja välttää itse suoria vastauksia. Keskustelun lopuksi tehdään yhteenveto.
Keinoja saada palautetta
Kekäle korostaa useassa kohdassa kirjaa palautteen merkitystä sekä opettajalle että opiskelijoille. Palautetta tulisi koota ennen opiskelun alkua (esim. opiskelijoiden tietomäärän kartoittaminen), kurssin aikana, päätteeksi ja kurssin jo loputtua. Palautteen avulla voidaan muuttaa otetta sopivammaksi, kehittää kurssia jne.
Kekäle esittelee mm. seuraavia keinoja:
- Diagnostinen testi päivää ennen
- Alkukoe ensimmäisellä kerralla
- Toiveiden lista: Mistä haluat tietää enemmän?
- Omat kysymykset teemasta luennoitsijalle - vastaukset seuraavalla luennolla
- Tietokilpailu
- Eleet, ilmeet jne.
- Värikortit ja väitteet
- Pikakysymykset: Mikä oli tärkein asia, minkä opit? Mikä oli vaikein teema?
- Tehtävä kiteyttää luennon anti kolmeen pääkohtaan.
- Monivalintatesti
- Palautelaatikko
- Palautekyselyt
- Opiskellijoiden luentokomitea.
Suosituksia luennoitsijoille
Luennointi on opittavissa oleva taito. Kokeile eri opetusmuotoja
Valmistautuminen
- Tee luennosta mielenkiintoinen ja relevantti - sovita kiinnosuksen kohteisiin, tarpeisiin ja kokemuksiin.
- Rajaa aihe 5-9 pääkohtaa. Loogiseen järjestykseen. Niiden alle alateemat.
- Valitse esimerkit.
- Valota eri puolilta.
- Puhu selkeästi ja kuuluvasti. Vältä maneereja.
- Heti alkuun luennon viitekehys, tiivistys
- Kirjoita luentorunko, viittaa siihen.
- Painota yleistyksiä.
- Toista pääkohtia.
- Pidä taukoa: anna aikaa kirjoittaa ja ajatella.
- Puhu- älä lue ääneen.
- Osoita oma kiinnostuksesi
- Aloita kysymyksellä, ongelmalla, ristiriidalla
- Käytä esimerkkejä, jotka kytkeytyvät opiskelijiden arkielämään ja kokemuksiin.
- Havainnollista (av-välineet)
- Älä unohda huumoria.
- Järjestä vaihtelua se herättää tarkkaavaisuude uudelleen.,
- Tarkkaile eleitä ja ilmeitä
- Pyydä kysymyksiä
- Käytä keskustelutekniikoita
- Anna positiivista palautetta aina kun se on mahdollista
- (luentokomitea)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti