HUIKEAT kaksi päivää Tampereella. NPDL-hankkeen ensimmäisen aallon tämän alueen koulut kokoontuivat "uuteen alkuun". Päivän sparrauksen jälleen ne ovat uskoa täynnä valmiita kehittämään oman koulunsa laaja-alaisen osaamisen pedagogiikkaa. Näin väitän.
NPDL-hanke on kansainvälinen opetuksen ja koulun kehittämis-hanke, jonka ideana on tukea koulujen loikkaa kohti ns. uutta pedagogiikkaa ja syväoppimista. Tavoitteena on Michael Fullanin sanoin 1) muuttaa oppilaan ja opettajan pedagogisia rooleja, 2) laajentaa oppimisen ympäristöjä ja 3) lisätä fiksua TVT:n opetuskäyttöä - ennen mutta ns. rubriikkeina kuvatun laadullisen ajattelun avulla.
SUOMEEN NPDL:ää sovellettaessa parhaaksi "kotipesäksi" on löytymässä uuden opsin laaja-alaisen osaamisen osa-alue ja erityisesti monialaiset oppimiskokonaisuudet. Laaja-alainen osaaminen (maailmalla tulevaisuustaidot) läpäisee kaikki oppiaineet. Kyse on 7:stä tulevaisuuden työelämässä aivan keskeisestä ylätaidosta.
NPDL tarjoaa näiden taitojen ymmärtämiseen, harjoittamiseen ja arviointiin idean laadullisesta ajattelusta. Laadullisessa ajattelussa oletetaan, että taitojen kehittymistä voidaan kuvata tasomallilla, siis asteikolla, jossa osaamisen kehitystä kuvataan sanallisesti kullakin tasolla kehitysaskelina. Ylemmällä asteikon tasolla toiminta muuttuu "vaativammaksi". Kyse ei ole vain tietyn taidon hallinnan varmuudesta.
Tällainen tapa kuvaulla osaamista, auttaa näkemään, mitä joku jo osaa - mutta se avaa lisäksi konkreetisi, mitä seuraavaksi pitäisi oppia.
LÄHDIMME Tampereeen koulutuksessa liikkelle Lahden Kauniston koulun FB:ssä jakamassa sosiaalisten taitojen portaikosta. Sovelsimme ideaa 7:ään laaja-alaiseen osaamiseen- tai koulun valinnan mukaan johonkin niihin kuuluvaan osataitoon.
Perusajatus oli, että opettajat jäsentävät ensin näitä taitoja keskustellen yhdessä (vilkuillen tarvittaessa NPDL:n rubriikkimateriaalia) - mutta oppilaiden tasolle tasomallia ei viedä välttämättä valmiina, vaan se luodaankin oppilaiden kanssa keskustellen.
NIIN torstain kuin perjantainkin ryhmissä Kauniston koulun esimerkki innosti Tampereen seudun NPDL- kouluja ottamaan nimenomaan laaja-alaiset taidot opetuksen kehittämisen kohteeksi. Samalla löysimme monia ideoita rakentaa MOKat juuri keitaiksi, joissa näitä taitoja harjoitellaan.
SPARRAUS jatkuu. Minä vastaan näistä kahdesta ryhmästä. Muita Mansen joukkeita sparraavat vielä kovemmat Educoden valmentajat: Sari Utrianen, Sanna Nieminen, Vesa Äyräs ja Harri Rinta-Aho.
NPDL-hanke on kansainvälinen opetuksen ja koulun kehittämis-hanke, jonka ideana on tukea koulujen loikkaa kohti ns. uutta pedagogiikkaa ja syväoppimista. Tavoitteena on Michael Fullanin sanoin 1) muuttaa oppilaan ja opettajan pedagogisia rooleja, 2) laajentaa oppimisen ympäristöjä ja 3) lisätä fiksua TVT:n opetuskäyttöä - ennen mutta ns. rubriikkeina kuvatun laadullisen ajattelun avulla.
SUOMEEN NPDL:ää sovellettaessa parhaaksi "kotipesäksi" on löytymässä uuden opsin laaja-alaisen osaamisen osa-alue ja erityisesti monialaiset oppimiskokonaisuudet. Laaja-alainen osaaminen (maailmalla tulevaisuustaidot) läpäisee kaikki oppiaineet. Kyse on 7:stä tulevaisuuden työelämässä aivan keskeisestä ylätaidosta.
NPDL tarjoaa näiden taitojen ymmärtämiseen, harjoittamiseen ja arviointiin idean laadullisesta ajattelusta. Laadullisessa ajattelussa oletetaan, että taitojen kehittymistä voidaan kuvata tasomallilla, siis asteikolla, jossa osaamisen kehitystä kuvataan sanallisesti kullakin tasolla kehitysaskelina. Ylemmällä asteikon tasolla toiminta muuttuu "vaativammaksi". Kyse ei ole vain tietyn taidon hallinnan varmuudesta.
Tällainen tapa kuvaulla osaamista, auttaa näkemään, mitä joku jo osaa - mutta se avaa lisäksi konkreetisi, mitä seuraavaksi pitäisi oppia.
KLIKKAA kuvaa, niin näet sen suurempana. |
Perusajatus oli, että opettajat jäsentävät ensin näitä taitoja keskustellen yhdessä (vilkuillen tarvittaessa NPDL:n rubriikkimateriaalia) - mutta oppilaiden tasolle tasomallia ei viedä välttämättä valmiina, vaan se luodaankin oppilaiden kanssa keskustellen.
NIIN torstain kuin perjantainkin ryhmissä Kauniston koulun esimerkki innosti Tampereen seudun NPDL- kouluja ottamaan nimenomaan laaja-alaiset taidot opetuksen kehittämisen kohteeksi. Samalla löysimme monia ideoita rakentaa MOKat juuri keitaiksi, joissa näitä taitoja harjoitellaan.
SPARRAUS jatkuu. Minä vastaan näistä kahdesta ryhmästä. Muita Mansen joukkeita sparraavat vielä kovemmat Educoden valmentajat: Sari Utrianen, Sanna Nieminen, Vesa Äyräs ja Harri Rinta-Aho.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti