NAUTIN älyllisistä haasteista. Myös sellaisesta, joihin en ihan ylety.
Minulla on huomenna ilo vetää Turun yliopiston tiloissa kahden tunnin sessio ongelmaperustaisesta pedagogiikasta. Yleisönä on kroatilaisia ja kaarinalaisia opettajia. Tilaisuus liittyy heidän Erasmus+- ohjelmaansa.
PUNAISEKSI langaksi olen rakentanut 11 tämän pedagogiikan kehityksen kannalta keskeistä porrasta. Esitän sellaisina nämä ideat/innovaatiot:
1. John Locke ja Tabula Rasa. Uusi idea tiedon syntymisestä.
2. Oppikirja. Kirjapainotaito teki mahdolliseksi oma-aloitteisen oppimisen. Comenius toi kirjaan kuvan.
3. John Dewey ja a) idea tekemällä (ei lukemalla) oppimisesta ja b) idea lapsesta oppimisen subjektina.
4. NEF- Uuden koulun huikea lapsikeskeinen liike useinen virtauksineen.
5. Työkasvatuksen laajeneminen manuaalisesta työstä henkiseen työhön mm. tutkimiseen.
6. W.H. Kilpatrick ja projektimetodi, joka yhdisti lapsikeskeisen koulun aktiivisuus-, vapaus- sosiaalipedagogisen suuntauksen. Lapset etsivät projektissa tutkijamaisesti vastausta omiin kysymyksiinsä.
7. J.L. Trumpin tiimiopettajuus, joka skaalasi projektimetodin koko koulun kokoiseksi.
8. J. Brunerin 1900-luvun lopun tutkiva oppiminen, josta on myöhemmin poikinut mm. ilmiöpohjainen opetus.
9. Problem Based Learning- OLO. Monista eri menetelmistä koostuva Kanadassa kehitetty tapauspohjainen, eheyttävä tapa järjestää opetussuunnitelma.
10. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja erityisesti sen vaativa työtapa: tutkiva yhteistoiminnallinen ryhnä.
11. Michael Fullanin ideoima NPDL, joka muuttaa tutkivan oppimisen maailman kehittämishankkeeksi.
Minulla on huomenna ilo vetää Turun yliopiston tiloissa kahden tunnin sessio ongelmaperustaisesta pedagogiikasta. Yleisönä on kroatilaisia ja kaarinalaisia opettajia. Tilaisuus liittyy heidän Erasmus+- ohjelmaansa.
PUNAISEKSI langaksi olen rakentanut 11 tämän pedagogiikan kehityksen kannalta keskeistä porrasta. Esitän sellaisina nämä ideat/innovaatiot:
1. John Locke ja Tabula Rasa. Uusi idea tiedon syntymisestä.
2. Oppikirja. Kirjapainotaito teki mahdolliseksi oma-aloitteisen oppimisen. Comenius toi kirjaan kuvan.
3. John Dewey ja a) idea tekemällä (ei lukemalla) oppimisesta ja b) idea lapsesta oppimisen subjektina.
4. NEF- Uuden koulun huikea lapsikeskeinen liike useinen virtauksineen.
5. Työkasvatuksen laajeneminen manuaalisesta työstä henkiseen työhön mm. tutkimiseen.
6. W.H. Kilpatrick ja projektimetodi, joka yhdisti lapsikeskeisen koulun aktiivisuus-, vapaus- sosiaalipedagogisen suuntauksen. Lapset etsivät projektissa tutkijamaisesti vastausta omiin kysymyksiinsä.
7. J.L. Trumpin tiimiopettajuus, joka skaalasi projektimetodin koko koulun kokoiseksi.
8. J. Brunerin 1900-luvun lopun tutkiva oppiminen, josta on myöhemmin poikinut mm. ilmiöpohjainen opetus.
9. Problem Based Learning- OLO. Monista eri menetelmistä koostuva Kanadassa kehitetty tapauspohjainen, eheyttävä tapa järjestää opetussuunnitelma.
10. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja erityisesti sen vaativa työtapa: tutkiva yhteistoiminnallinen ryhnä.
11. Michael Fullanin ideoima NPDL, joka muuttaa tutkivan oppimisen maailman kehittämishankkeeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti