Erstan kansakoulun vanha puurakennus. |
Ensimmäisenä esittelen työtavan, jota paremmin INO-menetelmän kehittäjänä tunnettu kasvatustieteen tohtori ja tietokirjailija Oiva Louhisola (1924-1997) hioi toimiessaan vaimonsa kanssa Nastolan Erstan kansakoulussa kansakoulunopettajana vuosina 1954-57. Kyseessä on....
Pankkileikki
Oiva Louhisola kehitteli Erstan koululla ollessaan erilaisia opetusmenetelmiä. Netistä löytyy tietoa, kuinka hän mm. käytti luokassaan leikkirahaa. Oppilaille maksettiin
palkkaa (leikkirahana) tietyistä tehtävistä esimerkiksi luokan siivouksesta, kukkien toimittamisesta ikkunalle tms. Palkasta maksettiin myös veroa. Laiminlyönneistä sai vastaavasti sakkoja. Koulussa oli myös pankki, joka maksoi kuukausittain leikkirahasäästöistä korkoa.
Hauska leikki; yhteisissä leikeissä lapset alkavat ymmärtää ja kunnioittaa sääntöjä. Mutta ei vain leikki. Taustalle on helppo tunnistaa 1900-luvun alussa Eurooppaan Yhdysvalloista rantautunut sosiaalista vastuuntuntoisuutta kehittänyt ja kansalaiskasvatusta koulussa vahvistanut liike. Sillä voi nähdä kolme tavoitetta: (1) kasvattaa vastuun- ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta (velvollisuudet), (2) toisaalta totuttaa ja perehdyttää demokratian keskeisiin periaatteisiin ja muotoihin ja näin luoda tiedollista, taidollista ja asenteellista perustaa demokraattiselle yhteiskunnalle (oikeudet) ja (3) kasvattaa ammattiin.
Louhisolan pankkileikki näyttäisi sopivan hyvin ainakin vastuukasvatukseen. Nyt kun kansalaistaito on palautettu yhteiskuntaoppina yhteiseksi aineeksi kaikkiin alakouluihin, pankkileikkiä kannattaisi kehittää ja kokeilla. Tänään niin suosittua yrityskylä-idea voi hyvin pitää Louhisolan leikin inkarnaationa.
Ks.
http://www.peda.net/veraja/nastola/koulut/erstankoulu/historia
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2015/05/noin-200-erilaista-opetusmenetelmaa.html
2 kommenttia:
Oikeasti hyvä idea esim yhteiskuntaopin yhteyteen.
By the Wau mikä on sähköpostiosoitteesi?
marttifi@gmail.com
Martti
Lähetä kommentti