Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

maanantaina, elokuuta 25, 2014

Oppivelvollisuusiän pidennnys torstain Ajankohtaisen kakkosen teemana

YLEN toimittaja soitti minulle tänään ja keräsi taustatietoa Ajankohtaisen kakkosen tämän viikon torstain lähetykseen, jonka teemana on oppivelvollisuuden pidentäminen.

Yhteydenoton syynä oli Hesarissa Peter Johnsonin ja Pasi Sahlbergin Vieraskynä- kirjoitus ja sen pohjalta tässä blogissa käyty keskustelu. Keskustelun on lukenut yli 900 ihmistä. Upeaa!

Yritin yksinkertaistaa puhelinkeskustelussa  "kapinamme" vaikuttimia. Oppivelvollisuuden pidentäminen ei ratkaise toisen asteen opintojen ulkopuolelle vapaaehtoisesti syrjäytyvien tilannetta.

Opintojen lopettaminen/niistä luopuminen  on seuraus ei ongelma. Ongelmat liittyvät näiden lasten lapsuuteen ja koulukokemuksiin. Suosittelen mm. Taina Äärelän tutkimusta nuorten vankien koulukokemukssista. He kai ovat syrjäytyjiä, jos ketkä.

Tutkitusti näihin ongelmiin on  tehoavia lääkkeitä  perheiden matalan kyynnyksen tuki, resurssointi varhaiskasvatukseen ja perusvaiheen koulunkäynnin tukeen. Näitä lapsia ja nuoria autetaan mm. Imatralla ja Rausioissa ideoiduilla keinoilla sekä Vamoksen kokemuksilla. Ei pakolla.

JOLLET  ole lukenut vielä, lue - ja myös kriittiset kommentit. Tässä linkki: http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2014/08/oppivelvollisuusian-jatkamiselle-ei.html

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

On myös eräänlainen historiallis-poliittinen asenne nähdä taustatekijät 100 prosenttisina selittäjinä. Selite vetää vasemmalle ja marxistiseen maailmantulkintaan. Humaanius olisi tosiasioiden myöntämistä ja ongelmien ratkaisemista sen pohjalta. Esim. nuo mainitut rikoksista tuomitut vangit. Monilla on toki ollut karmea ja kylmä lapsuus ja se selittää paljon(suvusta rikollisia löytyy, tiedän mistä puhun), mutta suurin ( ! ) osa vastaavan lapsuuden kokeneita ei päädy tekemään rikoksia. Ihmisessä on myös persoonallisuustekijänsä, myös vapailla valinnoilla on vaikutuksensa. Ongelmia ei voida aina suoraan heijastaa yhteiskunnasta. Sellainen olisikin helppo maailma. Kone. Maailma on monimutkaisempi.

Minusta oppivelvollisuuden pidentäminen on turha, järjestelmä parantaa numeroita on jo olemassa kympin ja myös iltakoulujen kautta.

Syrjäytymistä työelämästä tuskin yhdellä lisävuodella ratkaistaan. Yrittäjät puhuvat siitä että esim. työhöntuloaika nykynuorilla on todella joustava. Kauniisti sanottuna. Suomeksi, tullaan milloin sattuu. Taju työelämän vaatimuksista on olematon. Kyky tehdä valintoja ja pitää niitä, itsekuri, on kadoksissa. Niin oli minullakin 20v. Mutta nykyään maailma on vaativampi paikka.

Näiden oman elämän hallinnan asioiden kunnollinen vaatiminen, muutenkin kuin verbaalisen ops-sanahelinän tasolla, vuosiluokilla 1.-9. olisi varmasti tehokkaampaa kuin yksi lisävuosi pehmeää koulua.

Meillä on hyvin, hyvin pehmeä ja kaikkea ymmärtävä koululaitos. Se on hienoa, meidän opettajien mielestä, minun myös. Mutta kun maailma samaan aikaan kovenee, hinnan tästä realismin rintamakarkuruudestamme, maksavat nuoret, syrjäyteyt nuoret, jotka olemme, jos vähän kärjistetään retoriikan vuoksi, silittäneet pilalle.

Martti Hellström kirjoitti...

Kiitos, Anonyymi, ajatyuksistasi.

Jos luet Tanja Äärelän väitöskirjan - löytyy netistä- ymmärrät paremmin, mihin viittaan.

Kokemukset koulusta ovat kovaa luettava. Niin erilaisessa maailmassa nämä lapset ja me keskiluokkalset opettajat elämmme.

Martti