AURORAN koululla 1990-ja 2000-luvuilla tössä ollut Päivi Pelli-Kouvo väittelee huomenna perjantaina tohtoriksi. Työn nimenä on "Toimintatutkimus CLIL-opetuksesta: LEO-mallin kehittäminen".
Päivi paloi innostuksesta kieltenopetusta kohtaan. Saimme 2000-luvulla neuvoteltua hänelle ylimääräisen kokeiluresurssin (8 vvt), jonka turvin hän saattoi kolmen vuoden ajan rikastaa kaikkien Auroran oppilaitten englannin osaamista pitämällä englanniksi eräiden aineiden tunteja. Kiitos vielä kaukonäköisyydestä silloiselle opetuspäällikkö Arto Laamaselle. Oppilaiden edistymistä seurattiin ja tuolloin kootun aineiston pohjalta väitöskirja osoittaa, että panostus kannatti.
Opetuskokeilusta käytettiin lyhennettä LEO, joka tulee sanoista lisätehoa englannin oppimiseen. Tutkimuksen kolmen lukuvuoden pituinen empiirinen vaihe toteutettiin lukuvuosien 2001–02, 2002–03 ja 2003–04 aikana osana oppilaiden (N=346) normaalia koulunkäyntiä. Tavoite oli kehittää sellainen opetuksen malli, jossa kaikki koulun oppilaat saavat englanninkielistä sisällön opetusta lähtökohtana englannin ja sisältöaineiden opetussuunnitelmat.
Tutkimuksessa todettiin, että matematiikka, kuvataide sekä ympäristö- ja luonnontieto soveltuvat hyvin tämänkaltaiseen opetukseen. Tehtyjen testien perusteella voidaan sanoa, että LEO-mallin avulla oppilaiden englannin sanasto kehittyi positiiviseen suuntaan.
Paljon onnea Päiville!
VÄITÖSKIRJA löytyy pdf-muodossa netissä. Sen voi ladata tästä linkistä.
KLIKKAA kuva suuremmaksi. |
Päivi paloi innostuksesta kieltenopetusta kohtaan. Saimme 2000-luvulla neuvoteltua hänelle ylimääräisen kokeiluresurssin (8 vvt), jonka turvin hän saattoi kolmen vuoden ajan rikastaa kaikkien Auroran oppilaitten englannin osaamista pitämällä englanniksi eräiden aineiden tunteja. Kiitos vielä kaukonäköisyydestä silloiselle opetuspäällikkö Arto Laamaselle. Oppilaiden edistymistä seurattiin ja tuolloin kootun aineiston pohjalta väitöskirja osoittaa, että panostus kannatti.
Opetuskokeilusta käytettiin lyhennettä LEO, joka tulee sanoista lisätehoa englannin oppimiseen. Tutkimuksen kolmen lukuvuoden pituinen empiirinen vaihe toteutettiin lukuvuosien 2001–02, 2002–03 ja 2003–04 aikana osana oppilaiden (N=346) normaalia koulunkäyntiä. Tavoite oli kehittää sellainen opetuksen malli, jossa kaikki koulun oppilaat saavat englanninkielistä sisällön opetusta lähtökohtana englannin ja sisältöaineiden opetussuunnitelmat.
Tutkimuksessa todettiin, että matematiikka, kuvataide sekä ympäristö- ja luonnontieto soveltuvat hyvin tämänkaltaiseen opetukseen. Tehtyjen testien perusteella voidaan sanoa, että LEO-mallin avulla oppilaiden englannin sanasto kehittyi positiiviseen suuntaan.
Paljon onnea Päiville!
VÄITÖSKIRJA löytyy pdf-muodossa netissä. Sen voi ladata tästä linkistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti