Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, huhtikuuta 30, 2014

EKOAY tapasi poliitikkoja: tuolin vaihdos

EKOAY:N puheenjohtaja Heli Haaro toivottaa vieraat ja omat tervetulleiksi.
EILEN EKOAY (Espoon ja Kauniaisten opettajien ammattyhdistys) järjesti keskustelutilaisuuden opetus- ja sivistystoimen johdolle, lautakunnan johdolle, paikallisille opettajavaltuutetuille ja ay-aktiiveille ravintola Henricuksessa.

OLEN vuosien varrella ollut näissä tilaisuuksissa monia, monia kertoja ay-tuolilla, mutta nyt olin paikalla opettaja-kaupunginvaltuutettuna.

TILAISUUS kesti hieman yli kaksi tuntia (klo 18- 20.20), ja keskusteluteemoja oli kaksi: (1) Väestövastuumalli sekä  (2) tulevien vuosien talousnäkymät ja vaikutukset opetustoimen budjettiin: Edellisestä alusti  erityisopetuksen luottamusmies Sari Karjalainen ja jälkimmäisestä pääluoyttamusmies Markku Kälviä.

VÄESTÖVASTUUMALLI tarkoittaa sitä, että koulujen budjetin  oppilaskohtaisia indeksejä hieman nostetaan, mikä mahdollistaa sen, että koulu  itse järjestää oppilaille erityisen tuen (siis myös erityisopetusta). Mutta jos se ei niin tee, niin se maksaa sille toiselle koululle, johon oppilas siirtyy taksikulujen verran (noin 5000 €/vuosi).  Malli otetaan porrastetusti käyttöön.

Huolta on erityisesti siitä, huomioiko kehyskaava alueelliset erot, jotka ovat isoja (Karjalaisen mukaan erityisoppilaiden ja vuokra-asuntojen korrelaatio on korkea, ja kerrostaloja ei ole tasaisesti kaikilla alueilla) ja siinä, onko kaikille kouluille aito kyky antaa erityisopetusta.

TALOUSTILANNE ei liikoja hymyilyttänyt. Edessä on hankalia vuosia. Muutoksia on käynnissä paljon yhtä aikaa, ja niitä pitäisi suunnitella ja seurata. Kansanedustaja Sanna Lauslahti taustoitti mm. opiskelijahuoltolain ja opetusvelvollisuuden pidentämisen poliittisia taustoja. Opetukseen käytössä oleva rahamäärä ei lähivuosina kasva, ja asukkaita tulee lisää. Sivistystoimenjohtaja korosti, että hän haluaisi tehdä yhteistyötä sopeuttamistoimissa toimijoiden kanssa. Perinteisesti ay-väki ei ole ollut mukana  leikkauslistoja laatimassa. Mutta ehkä kannattaa jollain tavalla olla prosessissa mukana?

POLIITIKON tuolilta uskalsin sanoa ääneen, että kaikki leikkaukset eivät ole yhtä kohtalokkaita opetuksen laadun kannalta. Joskus toimintaa uudelleen muokkaamalla voidaan jopa nostaa laatua ja hyvinvointia.

Nostin esiin kaksi idea: (1) Jos koulutyöhön palautetaan läksykulttuuria (toki uudistettuna), voidaan jopa oleellisesti keventää tukiopetuksen tarvetta. Ilokseni huomasin, että uusissa ops-perusteissa mainitaan kotitehtävät, kun esitellään ns. tulevaisuustaitoja. Idea otettiin pääosin myönteisesti vastaan. (2) Ns. Kulosaaren mallissa osa katsomusaineiden opetuksesta järjestetään kaikille oppilaille yhteisenä, ja vain eriytyvät osat pienissä erillisryhmissä. Ratkaisu säästää rahaa, mutta se myös nostaa opetuksen laatua.  Tällä hetkellä harvinaisten uskontojen opetuksessa on paljon käytännön ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki opettajat ole päteviä. Nyökkäilyä oli nähtävissä. Juha Nurmi nosti esiin leikkauskeinona, joka ei laske laatua, koulujen koon kasvattamisen.

Ruokailu  tapahtui vilkkaan keskustelun lomassa. Tarjolla oli caesar-salaattia kanalla, kasvis- ja lihapasteijoita ja jälkiruoaksi marjapiirakkaa sekä vaniljakastiketta + kahvi/tee.

TILAISUUS onnistui hienosti. Yksi osoitus siitä on, että paikalle oli saatu merkittävä joukko tärkeitä henkilöitä. Aakkosjärjestyksessä: Kaisa Alaviiri, Heli Haaro, Martti Hellström,  Matti Kangasniemi,  Sari Karjalainen, Hanna Kiljunen, Paavo Kokkala, Markku Kälviä, Soili Latvala, Sanna Lauslahti, Satu Lind, Mervi Mattila, Marika Niemi, Jarmo Nieminen, Juha Nurmi, Anu Pukema, Kaarina Salo, Ilpo Salonen, Sampo Suihko, Tiina Thure-Toivanen, Kaisu Toivonen ja Titta Tossavainen.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"VÄESTÖVASTUUMALLI tarkoittaa sitä, että koulujen budjetin oppilaskohtaisia indeksejä hieman nostetaan, mikä mahdollistaa sen, että koulu itse järjestää oppilaille erityisen tuen (siis myös erityisopetusta). Mutta jos se ei niin tee, niin se maksaa sille toiselle koululle, johon oppilas siirtyy taksikulujen verran (noin 5000 €/vuosi). Malli otetaan porrastetusti käyttöön. "

-Tarkoittanee jotain muuta kuin luokkamuotoisen erityisopetuksen antamista, muutamia tunteja siellä täällä, tunteja joita kutsutaan erityiseksi tueksi, jotta ne saadaan merkittyä papereihin ja vanhemmat tunteeseen että hänen lapsensa saa tukea.

"Kansanedustaja Sanna Lauslahti taustoitti mm. opiskelijahuoltolain ja opetusvelvollisuuden pidentämisen poliittisia taustoja. Opetukseen käytössä oleva rahamäärä ei lähivuosina kasva, ja asukkaita tulee lisää. "

-Asukkaita Espooseen virtaa koko ajan EU:n ulkopuolelta samaan aikaan kun budjetti tulee kapenemaan vuosi vuodelta, veromaksajien määrä väestöpyramidin keskiosassa pienenee entisestään kun keskiosan varassa elävän ala-ja yläpään osuus kasvaa. Homman pyörittäminen näillä valinnoilla tulee olemaan tilastollinen mahdottomuus. Tämä on se poliittinen valinta, silmien sulkeminen todellisuuskehityksen raakuudelta. Säästölista on tähän vain kertakäyttölaastari.


"POLIITIKON tuolilta uskalsin sanoa ääneen, että kaikki leikkaukset eivät ole yhtä kohtalokkaita opetuksen laadun kannalta. Joskus toimintaa uudelleen muokkaamalla voidaan jopa nostaa laatua ja hyvinvointia."

"Nostin esiin kaksi idea: (1) Jos koulutyöhön palautetaan läksykulttuuria (toki uudistettuna), voidaan jopa oleellisesti keventää tukiopetuksen tarvetta. Ilokseni huomasin, että uusissa ops-perusteissa mainitaan kotitehtävät, kun esitellään ns. tulevaisuustaitoja. Idea otettiin pääosin myönteisesti vastaan."

-Samalla logiikalla muutakin opetusta voitaisiin vähentää ulkoistamalla sitä oppilaan omaksi työksi, perheiden vastuulle jne. Tämän tien päässä ovat yksityiskoulut jotka järjestävät sitten opetuksen jota kunta ei järjestä. Niin, tietenkin niile joilla on siihen varaa.


"(2) Ns. Kulosaaren mallissa osa katsomusaineiden opetuksesta järjestetään kaikille oppilaille yhteisenä, ja vain eriytyvät osat pienissä erillisryhmissä. Ratkaisu säästää rahaa, mutta se myös nostaa opetuksen laatua. Tällä hetkellä harvinaisten uskontojen opetuksessa on paljon käytännön ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki opettajat ole päteviä. Nyökkäilyä oli nähtävissä."

-Ennen kuin Kulosaarta aletaan pitää mallina muutoksille olisi hyvä saada mitattuja tuloksia noiden yhdistettyjen tuntien tuloksista sekä tiedollisella että sosiaalisella puolella. Kaikenhan voi tietysti yhdistää ja sanoa että tässä on paljon synenergiaetuja ja lapset oppivat toisiltaan eri kulttuureista, mutta mikä on todellisuus? Sitä ei tiedetä vielä edes Kulosaaressa.


"Ruokailu tapahtui vilkkaan keskustelun lomassa. Tarjolla oli caesar-salaattia kanalla, kasvis- ja lihapasteijoita ja jälkiruoaksi marjapiirakkaa sekä vaniljakastiketta + kahvi/tee."

-Vilkas keskustelu saattaisi kaivata ulkopuolisia virikkeitä. Jos nuo olivat johtopäätöksiä edessä on Espoossa umpikuja.

t. Jukka

Martti Hellström kirjoitti...

Kiitos, nimimerkki Jukka ajaruksistasi.

1. Jaan huolesi väestövastuumallista.
2. Jaan huolesi siitä, kuinka uusille espoolaisille kyetään tarjoamaan riittävät koulupalvelut, kun budjetti ei kasva.
3. Tässä tilanteessa tarvitaan rohkeutta etsiä uusia tapoja toimia. En ampuisi oppilaiden oman työn vahvistamista kokeilematta alas. Nostat esiin tärkeitä riskejä.
4. On tärkeää seurata Kulosaaren mallia. Minusta rakenne, joka pakottaa antamaan opetusta yhdessä aineessa jopa yhden oppilaan ryhmälle, ei ole kestävä.
5.Ikävä, jos tuntuu, ettei mitään valoa näy.