Voipio, Aino. (1942). Kodin kasvatustyöstä I-II. Helsinki: WSOY. |
TÄSSÄ kotikasvatusopin (oman käyttöteorian) kehittelyyn tähtäävässä lastujen sarjassa yritän tänään ymmärtää maailmansotien välisen ajan, suomalaista kodin kasvatusoppia Aino Voipion kirjoittaman teoksen "Kodin kasvatustyöstä I -II." pohjalta. Teoksen ensimmäiset painokset julkaistiin 1933 ja 1938. Suomi oli hiljan itsenäistynyt, taloudellisesti kireää aikaa elävä maa. Teos oli tarkoitettu mm. emäntäkoulujen oppikirjaksi.
Muutama sana Aino Voipiosta
Wikipedian mukaan Aino Voipio (sukunimi vuoteen 1901 Åkerman) syntyi vuonna 1883 Viipurissa ja kuoli vuonna 1975 Helsingissä. Hän oli suomalainen opettaja, kansanopiston johtaja ja kirjailija. Kouluneuvoksen arvon hän sai vuonna 1943. Voipio sanoitti Satakunnan ja myös Itä-Hämeen laulun.
Kotikasvatus 1930-luvun Suomessa
Kasvatusoppia hallitsivat 1930-luvulla vahvasti Mikael Soinisen teokset. Kasvatus näyttäytyi tuolloin hyvin selkeältä.
Kasvatuksen päämäärä
KASVATUKSEN päämääränä oli kunnon kansalainen, joka elää onnellista elämää. Kunnon (siveellinen) kansalainen on hyvin viljelty, taivaan valolle avoin ja ihmisrakkautta uhkuva, sydämensivistystä omaava ihminen. Hän oli ahkera, lujatahtoinen, raitis, säästäväinen, taitava, älykäs...ja hän rakasti Jumalaa yli kaiken ja lähimmäisiään kuin itseään. Hän hyödynsi noilla avuillaan myös ympäristöään. Hän oli yleisesti hyväntahtoinen. Hän haki yhteistä pysyvää menestymistä (ei ohikiitävää nautintoa).
Kasvatus, kasvattajat ja kasvatettava
Kaiken perustana pidettiin kotikasvatusta. Sen laiminlyönti vei lapsen paheiden orjaksi. Kasvattamaton lapsi oli villintynyt ihmispeto. Lapsi oli kesytettävä ennen kouluikää.
Keskeiset kasvattajat olivat äiti, isä sekä myötäkasvattajina sisarukset, perheen apulaiset, vuokralaiset ja naapurit ja toverit. Hyvä kasvattaja oli hyvä, johdonmukainen, päättäväinen ja ymmärtäväinen.
Kasvatettavaa lasta ei nähty tyhjänä tauluna. Hänellä oli omat perinnölliset taipumuksensa, jotka voivat olla myös outoja ominaisuuksia. Voipion mukaan kasvattajan mahdollisuudet olivatkin rajoitetut (jolloin voi kuitenkin turvata Jumalaan). Kasvatus ei voi muuttaa lapsen taipumuksia, mutta se voi vahvistaa lapsessa olevia hyviä taipumuksia ja kesyttää huonoja luonteenominaisuuksia. Hyvän siemeniä voi istuttaa ja ilkeitä rikkaruohoja karsia.
1. Pahalta suojeleminen (negatiivinen kasvatus)
Kasvatuksessa nähtiin kaksi puolta: toisaalta lapsia oli suojeltava pahalta ja vaaralliselta. Paha voi olla fyysistä tai henkistä. Edellisen liittyi ohje suojata lapsi tupakalta ja alkoholilta. Kutittelua tuli välttää samoin liian kireitä housuja. Jälkimmäiseen kummitusjutuilta, onnettomuuksien ja tumeltuneiden tapojen näkemiseltä sekä rikosuutisten ja roskakirjallisuuden lukemiselta suojeleminen. Joskus lapsi oli erotettava tovereistaan, joskus oli vaihdettava ympäristöä.
Mutta vielä parempi, jos vanhemmat olivat voittaneet lapsen kunnioituksen ja arvostuksen. Niihin voi tällöin vedota. Lempeät keinot olivat parempia kuin ankarat. Mutta jos lempeys ei autanut, oli oltava ankara. Ankaria keinoja olivat: ankara käsky tai kielto, (suora) valvonta ja rangaistus. Voipio suositteli uhkauksen herättämän pelon käyttämistä.
Kun käsky oli annettu, siitä pidettiin kiinni. Rangaistuksia olivat ruumiillinen kuritus, vapauden rajoitus (mielellään nurkkaan) ja nuhde. Niihin kannatti liittää paheksunnan ilmauksia (jotta syntyy häpeä ja sitä kautta katumus). Rangaistus ei saanut olla vihan purkaus. Selkään ei saanut antaa toisten nähden. Kaikki rankaiseminen tuli päättää hellään nuhteluun.
Lapsen antama kunnioitus voitettiin ennen muuta rakastamalla lasta, hoitamalla sitä ja tyydyttämällä sen tarpeet ja antamalla apua. Ja olemalla etevä. Ja luomalla kotielämä viihtyisäksi, kohottavaksi ja viehättäväksi. Kotiin tarvittii hyvää lastenkirjallisuutta. Yhdessä voitiin harrastaa musisointia. Ja pitää hartaustilaisuuksia.
2. Positiivinen kasvatus
Toinen tapa kasvattaa oli ohjata lapsia hyvään. Kasvattajien oma esimerkki oli tärkeä. Opetus oli tätä. Samoin toiminassa pitäminen: leikki ja pienet hyödylliset työtehtävät.
Kasvatuksen keinovalikko
Keskeiset kotikasvatuksenkin keinot olivat lastenhoito (ruumis) ja kasvatus (sielun kehityst).
Lastenhoito oli mm. ruokaa, liikuntaa ja raitista ilmaa. Unta oli saatava riittävästi. Erityisesti pientä lasta olin vartioitava. Lasta oli estettävä tupakoimasta ja juomasta alkoholia.
Kasvatuksen keinoja olivat hallinta, opetus ja ohjaaminen. Keskeisenä periaatteena tekstissä toistuu hellä, huomaavinen, ymmärtävä ja samaan aikaan lujakätinen ja hemmottelematon kasvatustoiminta. Kasvatuksen ytimeksi tunnistettiin äidin ja isä lämmin kiintymys omaan lapseensa.
Tietotoiminta
Ihmisen kasvu oli tiedon ja tahdon kasvua. Tietotoiminta jäsennettiin havaintoihin, niistä syntyviin mielikuviin, ja näiden mielikuvien vertailuun (ajattelemiseen). Kasvatus oli havaintojen tekemisen kehitämistä mutta myös lapsen suojelua huonoilta mielikuvilta. Kasvatus oli lapsen leikin seuraamista ja kysymyksiin vastaamista.
Kasvatus oli tunteiden liittämistä mielikuviin. Lapsen mieli tuli täyttää hyvillä ja terveillä mielikuvilla. Arvokkaisiin liitettiin myönteisiä ja arvottomiin kielteisiä. Lasta tuli suojella mm. kummitusjutuilta. Näin, koska Herbartin mukaan tunne vaikuttaa tahtoon. Lapsen tuli rakastaa hyvää ja vihata pahaa. Kasvatus oli näin ajatusmaailman ohjaamista (joku kutsuisi sitä nykyään indotrinaatioksi MH). Tietotoiminnan kasvatus oli opetusta. Opetus oli elämänohjeiden antamista.
Tahto
Pelkkä tieto oikeasta ja väärästä ei riittänyt, lapsi oli totutettava tekemään oikeita asioita- omasta tahdostaan. Tuota tahtoa kasvattajan oli kuitenkin ohjattava niin, että lapsi tahtoo hyvää. Kasvattajan oli vierotettava lapsi tahtomasta väärää. Hänen oli toistuvasti muistutettava elämänohjeista, joita opetuksessa oli annettu.Ohjauksesa lapselle oli annettava tehtäviä ja tilasuuksia toteuttaa sitä, minkä tietää oikeaksi. Näin hän tottui tekemään oikein.
Hallinta
Kasvatuksen kolme keinoa olivat siis hallinta, opetus ja ohjaus. Hallinnassa oli lempeitä ja ankara keinoja. Lempeitä olivat suojelu, toiminnassa pitäminen ja vetoaminen kunnioitukseen ja rakkauteen. Ankaria keinoja olivat ankara käsky tai kielto, ruumiillinen rangaistus ja nuhde.
Toiminnassa pitämisessä tärkeää oli toiminnan suuntaaminen. Lapsen harrastuksia tuli tarkkailla. Hyvää toimintaa olivat mm. leikki, urheilu, askartelu, keräily, työtehtävät aikuisten puheen kuuntelu
Hallintaa tarvittiin, kun lapsi on heikko. Tällöin lapsen tahto oli alistettava kokonaan isän ja äidin tahdon alle. Pienen lapsen kasvatus oli pääasiassa hallintaa. Lapsi tulee taivuttaa huolellisesti hyvään.
Uskonnolliseen toimintaan lasta ei pitänyt pakottaa vaan odotaa otollista hetkeä.
Ohjaus
Lapsia hallittiin, nuorisoa ohjataan. Ohjaaminen oli tilan antamista itsekasvatukselle. Murrosikä vaati vanhemmilta ymmärtämistä, mm. sen, että tahtoelämä kehittyy kiivaasti. Minätietoisuus syntyy. Tarvitaan myötämielisyyttä ja rohkaisua. Liiallinen ankaruus, välinpitämättömyys ja kylmyys lisäävät uhmaa ja katkeroittavat. Kotitöiden teettäminen oli hyvä keino. Oman rauha antaminen myös. Samoin hyvät harrastukset, mm. raittiusharrastus. Valheellista elämää vanhempien piti välttää, jotteivat joutuisi halveksunnan kohteeksi. Nuoren oli tärkeää ymmärtää työn siveellinen merkitys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti