Klikkaamalla kuvaa, saat sen suuremmaksi. |
Emeritus professori Lea Pulkkinen Jyväskylästä. Kuva on lainassa yliopiston nettisivuilta. |
YLLÄ oleva kuvio kuvaa tuossa aineistossa havaittuja tilastollisia yhteyksiä (korrelaatioita) lasten ja nuorten sopeutumattoman käyttäytymisen yhteyksistä aikuisiän syrjäytymiseen. Korrelaatiokertoimien maksiarvo on 1 (r=.100). Tuolloin kahden asian välillä vallitsee täydellinen riippuvuus. Mitä alhaisempi korrelaatiokerroin on, sitä vähemmän asioilla on yhteyttä toisiinsa. Jos korrelaatiokerroin on minus-merkkinen, asiat vaikuttavat käänteisesti toisiinsa.
Löydetyt korrelaatiot ovat hurjan korkeita. 8-vuotiaana (siis toisella luokalla) mitattu aggressiivisuus (potkiminen, hyökkääminen, kiusaaminen, toisten lapsien satuttaminen) on vahvassa yhteydessä ( r= . 53) 14- vuotiaana mitattuun koulusopeutumattomuuteen (koulu ei kiinnosta, todistuksessa on huonoja arvosanoja, oppilas saa rangaistuksia ja pinnaa). Tämä sopeutumattomuus johtaa siihen, että 27 vuoden iässä nuorella ei ole kuin muutama ammatillinen vaihtoehto (r= . 43). Niinikään se on voimakkaasti sidoksissa ongelmajuomiseen tuossa iässä (r= .41). Kahden muuttujan: koulusopeutumattomuuden 14-vuotiaana ja pitkäaikaistyöttömyyden 27-35 vuoden iässä välinen korrelaatio on .31. Se on surullisen korkea.
Ihan selkokielellä. Väkivalta ja sopeutumattomuus ennustavat aikuisiän syrjäytymistä. Tilastollisesti. Ei jokaisen yksilön kohdalla. Aina on mahdollista ottaa itseään niskasta. Onneksi.
JOS koulu - yhdessä kotien kanssa - haluaa turvata lapsille ja nuorille hyvän tulevaisuuden, meidän on puututtava ajoissa ja voimakkaasti syrjäytymistä ennustaviin oireisiin: aggressiivisuuteen ja koulusopeutumattomuuteen.
OLEMME tänä syksynä joutuneet käyttämään huomattavasti aikaisempaa enemmän aikaa kohtuullisen pienen oppilasjoukon toistuviin hölmöilyihin: säännöistä piittaamattomuuteen, pienempien oppilaitten uhkailuun, varasteluun, valehteluun, ilkivaltaan, törkeään kielenkäyttöön jne. Näiden tekojen vakavuus on useista puuttumisista huolimatta koko ajan kasvanut. Nyt tuo käytös pysäytetään.
Niinpä joudumme kutsumaan koululle useita vanhempia kasvatusneuvotteluihin, jotta voimme yhdessä pysäyttää näiden oppilaiden lujassa vauhdissa olevan syrjäytymiskehityksen ja samalla taata muille lain edellyttämän turvallisen oppimisympäristön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti