AURORASSA on oppilasparlamentti. Jokainen luokka on valinnut sinne yhden pojan ja yhden tytön. Eilen pidettiin tämän lukuvuoden parlamentin viimeinen kokous. Se oli työkokous, jossa parlamentti arvioi lasten näkökulmasta kouluamme.
Jokaiselle 5-6-luokkalaisten vetämälle ryhmälle jaettiin A3-paperi, jossa oli neljä laatikkoa. Näin lapset arvioivat:
S (strenghts) = Mikä on kivaa meidän koulussa?
Listalle pääsivät seuraavat asiat:
Aurora-päivä *****
hampurilaiset
hyvät opet
hyvä ruoka
käsityöt
lainaamo
leffa **
liikunta ****
luokkaretket **
makaronilaatikko
musiikkiesitykset
näytelmä
oltiin leirikoulussa
on oppinut uusia asioita
pinaattikeitto
pitaleipä
retket **
saatin NN opeksi
siesta *****
skeittiajat
spagetti
toiveruokapäivät
tortilla
tosi hyvää ruokaa
uusia kavereita
välitunti
yhteishenki
W (weakness) = Mikä on kurjaa meidän koulussa?
Listalle pääsivät seuraavat asiat:
Haukkuminen**
huono koristeline
huonot maalit
hernekeitto
jos koulu puretaan
jotkut ruuat
kiusaaminen ****
koulutunnit esim. matematiikka (***)
kumiperunat
leikistä syrjiminen
liian pienet tilat
liian vähän liikuntaa
pinaattikeitto ***
pitaleipä
O (opportunities) = Olisi kivaa, jos...?
Listalle pääsivät seuraavat asiat:
Enemmän käsitöitä
enemmän leirikouluja ja yökouluja
enemmän liikuntaa
enemmän lainausvalineitä ***
enemmän luokkaretkiä
enemmän retkiä
enemmän teemapäiviä
enemmän toiveruokapäiviä
enemmän yökouluja
isompi liikkasali ****
isompi koulu
isompi tramppa
joka päivä jälkkäri
jos olisi eri luokkia
jos olisi pitsaa **
jos siesta pitenisi
kuukausdessa 10 vapaapäivää
käsitöissä lisää töitä
lukukirjan lukemista enemmän
luokissa omat tv:t
olisi ehjät maalit
olisi pitempi kesäloma
paremmat ruuat
uusi koristeline
vähemmän matematiikkaa
T (threats)= Olisi kurjaa, jos...
Listalle pääsivät seuraavat asiat:
Ei olisi kavereita
ei olisi liikkaa
ei olisi retkiä
ei olisi siestaa ***
ei olisi välinelainaamoa **
jollei tulisi parempaa ruokaa
jos kiusaaminen jatkuu **
liika läksyjä
tulisi liikaa läksyjä
tulisi väkivaltaa
vähemmän liikkaa.
TÄNÄÄN tiistaina parlamentaarikot saavat työstään palkaksi jätskit.
AURORAN johtokunta kokoontuu keskiviikkona. Kokouksessa käsitellään sekä aikuisten että lasten itsearvioita.
Shortly in English
In Espoo the pupils are involved in selfevaluating processes. Aurora has a Parlament of pupils (One boy and girl from every class). The Parlament had a workshop, in which in make in small groups a SWOT-analysis of our school. The good things in Aurora were siesta, Aurora-day, gym-lessons, trips and a movie of our own. The bad things were mobbing, some food (spinate) and math. Pupils hoped more possibilities to sport and pizza. Pupils were affraid that siesta and equipment for sports would disappear and mobbing continue.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti