Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikön toimintaohjeen mukaan peruskoulun johtokunnan tehtävänä on hyväksyä koulukohtainen opetussuunnitelma ja arvioida ja seurata sen toteutumista yhdessä opettajakunnan kanssa ja kuunnellen oppilaita.
Auroran opetussuunnitelma on otettu käyttöön vuonna 2005. Siihen tehtiin keväällä 2011 muuttuneen lainsäädännön vaatimat muutokset. Kuuden vuoden ajan johtokuntamme on päättänyt, että opetussuunnitelman arviointi tapahtuu virkatyönä henkilökunnan ops-seminaarissa ja että rehtori esittelee johtokunnalle seminaarin tulokset suullisesti toukokuussa. Ensi toukokuun kokouksessa teemme samalla tarvittavat tekstikorjaukset ja muutokset.
OPS-seminaarin 2012 ohjelma
OPS-seminaarimme on kolmen tunnin VESO, ja se pidetään maanantaina 16.4. klo 13.30 -16.30. Ohjelma on seuraava:
13.35. Avaus. Que Vadis OPS? Mihin uudistuksella pyrittiin?
13.45. Jakautuminen työkuntiin ja työohjeet. Kukin työkunta valitsee sihteerin.Työkunnat ovat seuraavat:
(1) Arvojulistus ss. 1-4
(2) Tavoitteet, tuntijako, toimintakulttuuri jne. ss. 5- 8 5a: Tunnit jaetaan kaikkien TjaT-aineiden kanssa 5b: Draama 5c: Tunnit jaetaan kaikkien TjaT-aineiden kanssa 6a: Tunnit jaetaan kaikkien TjaT-aineiden kanssa 6b: Draama. Kanta liikunnan opetuksen jatkamiseen tänä lukuvuonna kokeilulla tavalla. Ensi lukuvuoden painotus (luokanopettajat kirjaavat: 5a (SW) 5b (RH) 5c (OS) 6a (JJ) 6b (TT) 6c (KK)
(3) Oppimisen tuki 1 ss. 9- 12 (yleinen tuki), ss. 12- 15 (tehostettu ja erityinen) sekä asiakirjat ja oppimisen ja koulunkäynnin tukimuodot ss. 15- 16 ja 16 -21.
(4) Ohjauksellinen ja muu tuki ss. 21- 32
(5) Perusopetusta tukeva muu toiminta ja kieli ja kulttuuriryhmien opetus ss. 32 – 35 sekä oppilaan arviointi
Johtokunnalle lähetettyyn ops-tekstiin tuli muutos, jonka mukaan päätös 3.-4.-luokkien sanallista arviointia täydentävästä numeroarvostelusta ja siitä, mitä aineita arvosteltaisiin myös numeroilla, tehdään lukuvuosisuunnitelmassa. Vastaava muutos tehtiin myös todistus-kohtaan: ”Vuosiluokilla 3-4 sanallista arviointia voidaan täydentää lukuvuosisuunnitelmassa sovittavalla tavalla muissa kuin alkavissa aineissa numeroarvioinnilla.6) Toiminnan kehittämisosio tulee päivittää uuden laatukriteeriajattelun mukaiseksi. Rehtori laatii ehdotuksen tästä.
Työ etenee vaiheistetusti:
1. Klo 14.00 Luetaan oma teksti. Kuinka hyvin olemme toteuttaneet opsissa lupaamamme/edenneet uudistuksen suuntaisesti?
2. Klo 14.25 Mitä emme ole saaneet toimimaan?
3. Klo 14.40 Jos jokin ei toimi, niin millaisia esteitä on noussut esiin? Miksi siis ne jutu eivät toimi?4. Klo 14.55 Miten voisimme nuo esteet voittaa? (ideoidaan mahdollisimman monta ratkaisua)
5. Klo 15.10 Tarvitaanko teksteihin muutosta? (käykää läpi sukosta tullut palaute). Uusia ideoita?
6. Klo 15.30 Palataan alkuruutuun. Valmistaudutaan esittämään tiiviisti ideat ja tekstikorjaukset.
Kukin työkunta pitää sopivassa kohdassa klo 15.00- 15.45 pizza/salaattitauon.
16.00 Yhteenveto alkaa. Kullakin työkunnalla aikaa 5 minuuttia esittää omat ajatuksensa suullisesti. Johtoryhmä käy läpi ehdotukset.
16.30 Ops-seminaarin päätös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti