Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, kesäkuuta 12, 2008

Pariälytehtävä jatkuu...



- Koulutyön kesäkeskeytyspäivä 12/73-

EILINEN päivä oli aika haipakkaa. Aamulla klo 9 mersulla Pasilaan Opetushallitukseen suunnittelemaan ensi syksyn Tulevaisuuskasvatuksen kouluttajakoulutuksen III-seminaaria. Sovimme, että minä, Anneli Rautiainen ja Irmeli Halinen esittelemme myös OECD-seminaarissa suomalaista tulevaisuuspedagogiikkaa. Opettaja-tv kuvaa sitä varten 5 minuutin insertin Aurorassa. Hienoa, että meillä on vanhojen tulevaisuuskasvatuskonkareiden vahvistuksena ensi syksynä Ismo Lehikoinen, jolle asia on tuttu. Ja mikäpä tätä teemaa on työstäessä, kun WSOY:n materiaali valmistuu käyttöön. Lisäksi minun pitäisi tuottaa tieteellistyyppinen artikkeli projektista OPH:n julkaisuun (ja siihen liitty mutkan kautta myös se parviälytehtävä).

KLO 13.30 Ajoin uudelleen Helsinkiin. Kansasen Pertillä ja minulla oli kevätkauden viimeinen tapaaminen kasvatuksen käsitteiden äärellä. Kaikkiaan sanalistalla on nyt 108 käsitettä (joten karsinnan varaa on). 65 niistä on käyty kertalleen läpi. 43 on vielä aihioina. Kesän aikana teen loput ensimmäisen kierroksen korjaukset, ja työstän kaikista sanoista ensimmäisen version syksyn ensimmäiseen tapaamisen. Siis about käsite/päivä. Muutaman lepopäivän jälkeen.

ILTA sujui Viisikon parissa. Sain käsikirjoituksen valmiiksi, ja aamulla vielä viimeistelin sen. Tänään pääsemme kokeilemaan koko jutun läpi.

SITTEN VIELÄ parviälytehtävään. Oikeat tutkijat eivät oikein innostuneet esittämästäni ilmiöstä. Tyylin ja käsialan metaforissa oli kuulema kuitenkin itua. Kunhan muistaa, että ne ovat metaforia.

Tänä aamuna kaivoin koneelta Jank & Meyerin kaavion, joka kuvaa teorian ja käytännön yhteyttä opettajan työhön. Opetukseen vaikuttaa sekä teoria että rutiinit. Heillä on mielenkiintoinen käsite "reflekterad rutinisering", reflektoitu rutinoituminen. Siinä se kaipaamani "positiivinen rutiini".

Ajattelen, että jos haluamme tutkia opettajan tapaa järjestää oma opetuksensa ja siihen liittyvien ratkaisujen perusteita (eli hänen pedagogista ajatteluaan), yksi ikkuna tuohon ajatteluun on opettajan rutiinit. Opetukseen sisältyvistä tuhansista erilaisista ratkaisumahdollisuuksista, opettaja merkityksellistää jotkut, ja tekee niiden kohdalta päätöksen toimia "aina näin". Opettajan reflektoidut rutiinit ovat harkittuja ratkaisuja, ja niiden kautta opettajan ajattelua tutkiva tavoittaa juuri tälle opettajalle tärkeät asiat.

Ei kommentteja: