Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

sunnuntai, kesäkuuta 01, 2008

Paras lukio?

KUVA: Onnea kaikille valkolakin saaneille !

- Kesäkeskeytyspäivä 1/73-

HYVÄÄ kesä(keskeytyst)ä, hyvä blogi. Lukuvuosi 2007-2008 on nyt voitettu kanta. Tänään alkoi 73 päivää kestävä koulujen toiminnan kesäkeskeytys. Upeaa!

ON SIIS 10 viikkoa aikaa valmistautua Auroran koulun" 51.:een tuotantokauteen". Tänä kesänä rytmini on sellainen, että olen varannut kolme (viime vuonna kaksi) ensimmäistä viikoa edellisen kauden nollaamiseen ja rästitöihin. Työhuone on täynnä mappeja, jotka on ilo kantaa roskiin. TIPin suunnittelu tarvitsee aikaa. Ja vielä on muutama opettajan ja avustajan paikkakin täytettävä. Lukkareiden pääperiaatteet haluan valmiiksi ennenkuin aloitan juhannuksesta neljän viikon kesäloman.

Viikon 30 maanantaina alkaa sitten nousu uuteen syksyyn, ja siihen olen varannut kolme heinä-elokuun viikkoa.

Näyttäisi siltä että kesästä tulee leppoisa. Ei yhtään kouluttamispäivää. Kesäkuun ekalla viikolla muutama kokous. Ja ennen juhannusta on vielä hoidettava Käsitekarttakoulutuksen lopputyöt (viisi karttaa).

RANTAKASSISSA odottaa pino tärkeitä kirjoja, mm. Viisikoita. Ennen uimarannalle lähtöä on kuitenkin kirjoitettava tärkeästä asiasta.

MONET mediat ovat julkaisseet viime päivinä listoja tämän kevään ylioppilaiden koetuloksista. Viimeiseen asti opetushallinto oli halunnut suojella suomalaista, kaikkia kouluja kannustavaa eikä kilpailuttavaa koulutuspolitiikkaa, mutta Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä ylioppilastutkintolautakunnan oli nuo tiedot julmalle medialle luovutettava. Hesarin toimittaja Marjukka Liiteen on ollut yksi julkistamishankkeen äitejä. Lehtijutun mukaan perusteina ovat verovarojen käytön seuranta, avoimuus ja demokratia, koska sisäpiiri kuulema tietää lukioiden tason. Voi olla.

TÄSSÄ ei paljon paina tutkimustieto siitä, että nuo tulokset selittyvät pitkälti oppilaitten perheiden sosiaalisilla taustatekijöillä. Opetushallituksen erityistutkija Jorma Kuusela sanoo saman näin: " Näissä listoissa on yhtä paljon informaatiota kuin verokalenterissa".

LUKIOILLA on aivan erilaiset sisäänottokeskiarvot. Moni lukiolistaa lukenut onkin kommentoinut tästä johtuvaa virhetekijää. Heistä on väärin puhua lukioiden paremmudesta, jos oppilaat ovat täysin eri sakkia. Sitä ei kuitenkaan kannata kiistää, etteikö vertaisilla - siis koulutovereilla - olisi vaikutusta opetukseen. Tottakai opetus virittyy haastavammaksi opetusryhmässä, jossa kaikkien keskiarvo on yli 9 kuin jos suurella osalla ryhmää eväinä on seiskan keskiarvo. Jos opetusryhmä on sitoutunut opiskeluun (= on "hikareita"), se voi imeä mukaansa muutoin löysäilyn valitsevan.

NYT KUN tulokset on julkaistu, kiinnostavaa on, mitä tästä seuraa. Vankka kokemus muualta maailmasta osoittaa, että edessä on polarisaatio: kun oma lähilukio leimataan julkisesti "huonoksi", yhä suurempi osa koulumenestyjistä hakeutuu listalla paremmin sijoittuviin lukioihin. Espoolaisnuoret ovat jo tähän astikin hakeneet huolestuttavan runsain joukoin helsinkiläislukioihin lähemmäksi cityä. Kiihtyykö tämä suuntaus nyt, kun espoolaislukioiden asema listalla oli vaatimaton?

Sitäkään vaikutusta ei pidä vähätellä, että huonoksi leimatuissa lukioissa sekä oppilaitten että opettajien motivaatio laskee eikä nouse. Nuoret ihmiset arvostavat työpaikkansa mainetta. Kun oikea korjausliike vaatisi erityissatsausta lukioihin, joiden oppilaitten menestys ei ole hyvä, voikin käydä päinvastoin; nuoret inostuneet opettajat hakeutuvatkin muualle. Kiristävätkö listan kärkipään lukiot linjaansa, ja alkavat pudottaa heikommin pärjääviä oppilaita rumentamasta tilastoja. Tällaisia huhuja kulkee.

MIELENKIINTOISTA on, että muualla maailmassa ihaillaan suomalaista koulutuspoliiikka ja halutaan kuulema luopua koulujen julkisista vertailuista. Suomalainen media ja nimenomaan media haluaa viedä meitä ihan toiseen suuntaan.

Ei kommentteja: