SUOMALAISEN koulujärjestelmän toiminta jaksottuu syklisesti. Perusyksikkö on lukuvuosi; karkeasti 9,5 kuukautta opiskelua ja 2,5 kk kesälomaa. Lukuvuosi taas jakautuu kahteen lukukauteen, joiden välillä on noin 10-15 päivän joululoma. Nämä lukukaudet voi vielä jakaa osiin niin, että syyslukukauden jakaa kahtia lokakuun loppuun sijoittuva muutaman päivän syysloma. Kevätlukukausi (joka on muutaman viikon pidempi) näyttää jakautuvan kolmeen osaan, joissa tauot sijoittuvat talvilomaan (Etelä-Suomessa viikko 8) ja pääsiäiseen. Näin lukuvuodessa on itse asiassa viisi pienempää kvinttiiliä (ei kvarttiilia).
MITEN lukuvuoden kolmas kvinttiili on sujunut? Vuoden 2007 ensimmäiset kuusi kouluviikkoa ovat (periaattessa) tehokkaan koulunkäynnin aikaa. Kun neljäs kvinttiili alkaa, myös osa opettajien aivokapasiteetista ja energiasta alkaa vuotaa seuraavan lukuvuoden asioiden valmisteluun. Mutta alkutalven opettajat ovat saaneet elää preesensissä. Opettajat ovat toteuttaneet syksyllä suunniteltua opetusta. Tämä kvinttiili on ollut arkista työntekoa, kun edellinen kvinttiili oli maultaan myös juhlaa, nousua jouluun.
REHTORIN kannalta tilanne on hieman toinen. Rehtori joutuu elämään koko ajan kolmea aikaa: arvioimaan mennyttä, suunnittelemaan tulevaa, ja piipahtamaan nykypäivässä:-)
Tämän kvinttiilin iso suunnitteluasia on ollut osaa koulun henkilökunnasta koskevan tulospalkkiosopimus. Jos kaupunginjohtaja panee nimensä paperiin, samalla lyödään lukkoon linjauksia seuraavan lukuvuoden kehittämiskohteille. Toinen iso asia on ensi syksynä alkavan turvallisen iltapäivän suunnittelu. Eilinen vierailu Etelä-Sipoon koulussa oli tärkeä. Saimme paljon ajateltavaa, joka voi vaikuttaa myös koulumme 1-2-luokalaisten lakisääteiseen iltapäivätoimintaan. Kolmas iso asia on niinikään ensi lukuvuoden aikana meillä alkava oppimiskeskustoiminta, jonka suunnittelu tapahtuu erillisissä koulutustapahtumissa. Jos oppimiskeskusfilosofia pysyy alkuperäisillä raiteilla, kyseessä on todella iso opettajien täydennyskoulutuksen muutos fullanilaiseen suuntaan. Neljäs iso asia on ollut uuden kehitysvammaisikäluokan ryhmäintegraation valmistelu ensi vuoden ekaluokkiin. Samalla on varmistunut, että jatkossa juuri Aurora ja Mikkelä erikoistuvat tähän eritysiopetuksen muotoon.
OPETUS on hoidettu napakasti. Talvikin tuli lopulta, joten lapset pääsivät luistelemaan ja osa jopa hiihtämään. Yksi luokista on pitänyt yökoulun, ja muutama käynyt retkellä Heurekassa. Mutkikkaisiin kiusaamistapauksiin on tarvittu rehtorin apua, mutta sitä vartenhan sitä töissä ollaan, että autetaan.
Eräiden oppilaiden väkivalta on edelleen ongelma, mutta nyt olemme ottaneet käyttöön ehdottoman ja ennakoivan nollatoleranssin heidän osaltaan. Toivottavasti se auttaa. Kvinttiilin loppuun osui huima flunssa aalto, joka kaatoi sekä oppilaita että opettajia. Mutta Ulla hoiti hartiavoimin ja taidolla sijaisasiat.
REHTORI on saanut tämän kvinttiilin aikana olla monin tavoin ylpeä koulustaan. Samoille viikoille kun on sattunut mukavia tilaisuuksia esitellä koulumme ratkaisuja, KUNTA 10-hyvät tulokset ja työhyvinvointihankkeemme saama huomio medioissa ja vielä opebändin minikeikkakin. Jakson aikana meillä kävi vieraina sekä japanalainen ryhmä että osa opetuslautakuntaa. Ja toki hyvää mieltä on tuottanut kahden kurssin hyväksytty suorittaminenkin (JET ja muutosjohtaminen).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti