Kuten tiedertään Orpon hallituksen ohjelmaa. kuuluu peruskoulun tulevaisuustyö. Asiantuntijoiksi kutsutut ovat jo pitäneet kokouksiaan. Nyt Opetus- ja kulttuuriministeriön Peruskoulun tulevaisuustyö –hanke on avannut verkkoaivoriihen peruskoulun kehittämiseksi. Se on avoin kaikille. Ministeri haluaa kuulla tavallistenkin ihmisten mielipiteitä.
Teknisesti kyseessä on verkkokysely. Sen toteuttaa Fountain Park. Kysely on auki syyskuun loppuun saakka. Tässä linkki:
KYSYMYKSIÄ on sopiva määrä. Tyyliin: Millainen on maailman paras peruskoulu vuonna 2045? Miten sitä pitäisi kehittää? Mitä on tärkeää oppia. Kuinka kehittää kodin ja koulun yhteistyötä? Harrastustoiminta? Kuinka saada yhteisöjä mukaan? Miten lisätä hyvinvointia? Millaisia taitoja tarvitaan tulevaisuudella? Mitä itse olisin valmis tekemään?
ITSE VASTASIN, että suomalainen peruskoulu on upea. Sen perusarvot: vapaus ja tasa-arvo ovat siinä parasta. Ja upeat opettajat ja akateeminen opettajankoulutus. Korkeatasoinen oppimateriaali. Siellä tehdään joka päivä ihmeitä. Mutta huikeassa maailman muutosvauhdissa sen on ollut vaikea pysyä. Erityisesti kun kuilu koulutuslupauksen ja käytössä olevien resurssien välillä on koko ajan syventynyt.
Yhteisöllisyydelle ei ole riittävästi tilaa. Meiltä puuttuu kokonaan teinididaktiikka ja sen pohdinta, miten opetusta kehitetään niin, että siinä on murrosikäisen mielestä järkeä. Koulujen rahoitus on myös ongelma.
Kodin ja koulun yhteistyötä tarvitaan. Siksi olisi avattava ovet molempiin suuntiin. Koulu yrittää selvitä yksin sankarimaisesti. Ihan turhaan. Koulujen ympärillä olisi kuitenkin koko Suomi ja tarjolla kaikki sen osaaminen. Vanhempia ja isovanhempia on monta miljoonaa. Yhdessä meitä on koko Suomi. Tuon massan apu olisi lähes rajaton lisäresurssi koululle. Jos se vain kelpaisi ja jos sille olisi selkeät avunannon rakenteet.
Jotta jokainen saisi kasvaa täyteen mittaansa pitäisi opettaa monet luku- ja kirjoitustaidot, ydintiedot ja -taidot kaikissa aineissa. Sekä taidot luoda ja oppia uutta. Taito kasvaa omaksi itseksi ja yhteiskunnan jäseneksi. Oman intohimon löytäminen (harrastukset). Tilaa myös niille asioille, joita koulua käyvät haluavat oppia.Tilaa harrastuksille. Viittasin TIPiin: 2000-luvun alussa ns. Turvallisen iltapäivän kokeilussa Espoon Auroran koululla avattiin koulupäivää harrastutoiminnalle, jota järjestivät eri tahot.
Hyvinvointia lisättäisiiin panostamalla pysyvien opetusryhmien ja koulujen yhteisöllisyyteen. Pitämällä oppilaitosten koot optimaalisima. Luomalla koulupäivään aikaa opetusryhmien omille intohimoille (vrt. D.W. Washburnen Winnetka-plan) ja kasvukeskusteluille
Tulevaisuudessa tarvitaan taitoa oppia ja ymmärää oppimista. Taitoa oppia yhdessä monin eri tavoin. Taitoa ratkaista oikeita ongelmia. NPDL-hankeesta voisi ottaa oppia.
OMIA IDEOITA pyydettiin myös konkretisoimaan: Koulupäivään uusi rakenne. Esim. jo keskelle päivää mahdollisuuksi liittyä intohimoryhmiin Tarjoamalla myös maksullisia harrastusmahdollisuulksia turvallisessa ympäristössä päiväsaikaan ilma, että lapsia tarvitsee aina kuljettaa.
MIHIN ITSE OLISIN VALMIS? Jakamaan omaa osaamistani tuleville opettajille (olen tehnyt sitä vuodesta 1979 ja teen yhä).
PYÖRÄ
Kun on kertonut omia ideoitaan, vastaaja siirretään eräänlaiseen tikkatauluun/pyörään. Hänelle esitetään toisten vastaajien ehdotuksia, ja pyydetään sjoittamaan niitä tärkeysasteikolle. Itse sain sijoittaa noin 20 ideaa. Mm. tällaisia:Vaati paljon koordinointia, ohjausta ja vuorovaikutuksellista suunnittelua... Panostusta kiinteistöjen kuntoon ja mm. turvallisuuteen. Ideoiden jakoa...
Vielä lopuksi kysyttiin:
MIKÄ olisi mielestäsi paras motto tai tunnuslause tulevaisuuden peruskoululle?
Vastasin:
Peruskoulu, jossa jokainen, ihan jokainen, saa kasvaa täyteen mittaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti