Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, syyskuuta 15, 2020

Olipa hienoa vetää kokoetäkoulutuspäivä!


HIENO työpäivä! Ensimmäinen kokopäivän valmennus sitten syyskuun 2019. Tuolloinkin  teemana oli varhennetun kielenopetuksen vertaiskoulutus. 

Paikkana oli silloin Lappeenranta-  kaksi kertaa. Jo paikkaan liittyy ihania muistoja. Kesäyliopistokeikkoja 1980-luvulla. Rexikoulutusta. Fiilis oli syyskuussakin hieno. Hallitus oli juuri vaihtunut, eikä ex-kokoomus-opetusministerin tutor-rahoitus enää jatkunut. Mutta vielä sai olla hetken  ikäänkuin jälkilyölyissä.

TASAN vuosi Lappeenrannan  jälkeen oltiin leikisti Lahdessa. Oikeasti siis etänä. Päijät-Hämeen 10:sta kunnasta: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja  Sysmä oli löytynyt parikymmentä englannin kielen opetuksessa taitavaa opettajaa, joiden viiden päivän koulutuskoonaisuuten mahtui yksi päivä  vertaisvalmentamisen taitoihin perehtymistä. Huom! Nimike on vaihdettu :-) Ja miten paljon muistoja näihin kuntiin liittyikään. Olen esim. syntynyt Lahdessa. Lapsuuden kesä Sysmässä Nuorena opettajana kursseilla Heinolassa. Tutuilla mökit Hartolassa ja Padasjoella Ja itsellä keikkoja melkein kaikissa.

Oli kohottavaa saada jakaa tälle porukalle  vuosina 2017-2019 koottuja tutor-valmennettavien kokemuksia. Noilla Educoden/Editan  kursseilla oli mukana ehkä tuhat opettajaa.  Dioja heitellessä tuli oikein nostalginen olo. 

Kuinka sitä  muuten jaksoikaan kiertää? Helsinki- Järvenpää- Hollola- Hämeenlinna- Kankaanpää- Kauhajoki- Kerava- Kokkola-Kotka - Kouvola-Kuopio-Kurikka- Lahti-Lappeenranta- Liminka- Lohja- Mäntsälä- Nurmijärvi- Paimio- Pielavesi- Turku-Uusikaupunki- Vaasa- Vantaa-Virrat...Mentiin omalla autolla, junalla, lentokoneella  ja bussilla. Tuli nähtyä kaikenlaisia majoitustiloja.

UUTTA oli nyt, että koko usein 3-4 lähipäivän paketti  väliehtävineen piti puristaa yhteen päivään. Eikun poimimaan rusinat pullista. Ja, että sessio vedettiin etänä. 

Olin toki jo viime kevään aikana etäopettanut Zoomilla luokanopettajaopiskelijoita parilla kolmella kurssilla ja mm ohjannut niin opetusharjoittelua,  mutta silloin vain max. 90 minuutin sessiossa. 

Kuinka selvitä kuuden tunnin vedosta? Itse ja osallistujat?
Kukaan ei jaksa tuijottaa ruutua niin pitkään? Kukaan ei opi vain kuuntelemalla.  

Niinpä päätin ottaa käyttöön parhaat Aatos Kaljusen, Michael Fullanin, Markku Pelkosen,  Kata Stenbergin ja Kirsti Longan aktivoimiskeinot. Tässä  listaa:

* artikkelien lukua ja oman ajattelun reflektiota,
* omien ennakkoajatusten tunnistamista ja haastamista,
* inserttien reflektiota ja niistä helmien puristamista ensin yksin ja sitten ryhmässä,
* omien ajatusten sanallistamista kirjoittamalla,
* uusien syöteiden kirjoittamista muistiin,
* siltausehtäviä yli taukojen.

Omasta päästä ja hyvistä kokemuksista kaivoin käytöön
* "apukouluttajaidean":  mm. Elvis lauloi "Let me Help".
* oikeasti riittävän pitkiä taukoja, 
* osallistujien puhuttelua omilla nimillä..
* riittävän lyhyitä sessioita. Longan mukaan kukaan ei jaksa keskittyä kuin 15 minuuttia.

PÄIVÄ päättyi yhteiseen arviointiin. Onnistuimmeko oppimaan sen, mitä halusimme ja jonka olimme päivän aluksi sanoneet äänen = Fullan ? Opimmeko ehkä jotain vielä arvokkaampaa? 

Pyysin jokaista vuorollaan arvioimaan myös tätä etämetodia ystävällismielisesti mutta kriittisesti. Toimiko tällainen rakenne? Palaute  oli kovin ystävällistä ja kannustavaa.

* Päivän rytmitys sai kiitosta.  Huomio ei repsahanut. 
* Lounastauko oli  riittävän pitkä. 
* Aikataulusta pidettiin kiinni. Pari mokaa tunnistin. Aina pitäisi lopettaa etukenossa.
* Ennakkokyselyä arvostettiin; ja sen tulosten läpikäyntiä ja huomioonottamista.
* Erityisen hyväksi julistettiin Zoomin break-out-rooms-ratkaisu. Koostumukseltaan vaihtelevissa pienryhmissä oli käyty arvokasta keskustelua. "Niissä pääsi tuulettamaan". Minulle tuli tunnelma, että näin korona-aikana, aikuistenkin ihmisnälkä kasvaa. Siksi hyvin ohjeistetut porinat ovat näissä valmennuksissa jopa tärkeämpiä kuin live-koulutuksissa.
* "Pakotus" kirjoittaa omia ajatuksia oli tehnyt hyvää. "Tuli mietittyä asioita."

OLI hienoa, että  yhdessä tutor-koulutettavien kanssa syntyneistä vinkeistä oli yhä apua. Tutor-konsepti  selkeytti myös vertaisopettajien tehtävänkuvaa. Bonukseksi ihan viime minuuteilla tuli vielä email-viesti OAJ:n Nina Lahtiselta, kuinka hoitaa heidän palkkaa-asiaansa kuntoon:-).

Ei kommentteja: