Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, syyskuuta 08, 2020

Aikuiskasvatus 1980-luvun alussa


40 vuotta sitten aikuiskasvatuksessa elettiin muutosta. Vapaa sivistystyö oli luopumassa 1900-luvun alun tiukasta kannastaan torjua  ammattillinen koulututus osaksi omaa toimintaansa.  Tätä vaihetta avaa Vapaan sivistystyön 25. vuosikirja.

Huuhka, Kosti, Oksanen, Arvo, Tuomisto, Jukkka, Virkkunen, Jaakko ja Yrjölä, Pentti. (toim.)1981. Aikuiskasvatus ja työelämä.  Vapaan sivistystyön XXV vuosikirja. Kansanvalistusseura ja  Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura. Porvoo-Helsinki-Juva: WSOY

1980- luvulla  Suomessa harjoitettu elvytyspolitiikkaa ja kokonaistuotanon kasvu loivat vahvaa perustaa taloudelliselle hyvinvoinnille. 

Se mahdollisti myös tuen aikuiskoulutukselle. Lukuvuonna 1979- 80 Suomessa oli  273 kansalais- ja työväenopistoa ja niissä 548 000 opiskelijaa. Kansanopistoja oli  89, ja niissä oli 6614 opiskelijaa. Suomen kirjastoseurassa oli 2364 jäsentä. 

Vapaan sivistystyön suhde työelämään ja ammatilliseen koulutukseen oli ollut kauan kipeä. Useiden mielestä sellaista suhdetta ei edes tarvittu. Ajateltiin, että yleissivistys  ja oman persoonan kasvu on THE THING; Persoonallisen kehityksen ajateltiin tapahtuvan vain vapaa-aikana ja erityisesti osallistuttaessa vapaan sivistystyön opintotoimintaa. 

Hitaasti asenteet kuitenkin muuttuvat. Aikuiskasvatuksen klassikko: Zachris Castrénkin kirjoitti jo  ennen toista maailmansotaa, että 

"...puhdas ammattisivisys ei kuulu kansansivistyksen piiriin, joskin ammattityökin voi saada elvykkeitä kansansivistystyöstä… Oikein käsitettynä  yleissivistys varttuu todellisten elämänharrastusen  yhteydessä, sellaisten, joihin myöskin ammattityö onnellisissa tapauksissa kuuluu."

Vielä 1960-luvulla varsinaista ammattiopetusta  vastustettiin mm. kansansivistyskokouksissa. Vuonna 1967 kokouksessa otettiin  sitten jo  sovittelevampi linja:

 " .. eron käydessä yhä epäselvemmäksi vapaan kansansivistystyön on entistä enemmän suuntauduttava yleissivistävän perustehtävänsä puitteissa myös ammatilliseen koulutukseen."

Kun  yleissivistyksen ja ammatillisen sivistyksen erottaminen tuli vaikeaksi, laadittiin oppiaineille ns.  yleisyysjaottelu:

  • yleisaineet
  • ammatilliset yleisaineet
  • ammattiaineet
  • ja työharjoittelu 

1970-luvulla aikuiskasvattajien piirissä havanhudttiin siihen, että vapaan sivistystyön instituutioiden ohjelmissa ei ollu yhtään  sellaista ainetta, jokaei lisäisi opiskelijan ammatillista pätevyyttä tai jota joku opiskelija ei opiskelisi ammatillisin motiivein. Kansanopistoissa oli alettu antaa myös tutkintoon tähtäävä ammattikoulutusta kodinhoitajiksi ja  päiväkotiapulaisiksi. Myös  matkailualan peruskoulutusta  ololi järjestetty. Vuosikymmenen lopulla  vapaan sivistystyön ja elikeinoelämän suhteet olivat silti  melko viileät. 

1980- luvun alussa aikuiskasvatus  eli jo  selvää siirtymää täysin hyötyvapaasta kansansivistystyötä /aikuiskasvatuksesta kohti työelämän tarpeiden tyydyttämistä.  1970-luvulla aikuiskoulutuskomitean - mietinnöissä 1971 ja 1975  oli määritelty aikuiskoulutukselle 4  päätavoitetta:

  • koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen - esim. naiset
  • tuotannon edistäminen - ammattitaidon kehittäminen
  • demokratian edistäminen -yhteiskunnalliset valmiudet
  • kulttuurin kehittäminen- persoonallisuuden kehittäminen, mm., omaehtoisesti toimiva yksilö
Sama komitea listasi samaan suuntaan toimintamuotoja:
  • kouluopintojen täydentäminen
  • ammatillinen aikuiskoulutus
  • yhteiskunnallinen koulutus
  • harrastustavoitteinen koulutus
  • ihmisen omaehtoinen itsensä ja persoonallisuutensa kehittäminen.

Vuoden 1975 komiteamietinnössä alettiin  puhua erillisestä ammatillisesta aikuiskoulutuksesta. Sille oli kova tarve. 1950-luvulla alkanut nopea yhteiskunnan muuttuminen jatkui 80-luvulla hidastumatta. Ajovoimina olivat kansainvälinen kilpailu, öljyn ja muiden raaka-aineiden hinnan heilahtelu sekä elinkeinorakenteen muutos kohti palvelujen tuottamista. Esiteltäväsä eoksessa ennustettiin, että alkaneen vuoksikymmenen aikana tekninen kehitys leviäisi  kaikille aloille. Tässä kehityksessä  informaatio- ja automaatiotekniikka korostuisi  Automaatio  tuottaisi  tehoa ja säästöä. 

Myös ammatit tulisiva muuttumaan.  Työtehtävien vaatimustaso nousisi.  Muutoskykyiset ammattiryhmät saisivat  vaativampia tehtäviä-  Toisilla työtehtävät köyhtyisivät. Ammattirakenne polarisoituisi. Syntyisi informaatioyhteiskunta, joka muuttaa työvoimarakennetta: tavaroiden valmistamisesta tiedon tuottamiseen ja jakamiseen.  Työvoima toimihenkilöistyisi. Hyvin ennustettu.

Teknologian hallinnan pääkeinoiksi tarjottiin koulutusta ja tutkimusta.  Ammatillisen koulutuksen päähaasteeksi  80-luvulla: tunnistettiin  pysyvien muotojen ja järjestelmän vakiinnuttaminen. Käsitteellisesti sitä jäsennettiin kahteen nippuum:

  • ammatillinen peruskoulutus- tähän kuuluu mm. työllisyys-  ja oppisopimuskoulutusta, ammatillisten oppilaitosten iltalinjoilla, kirjeopistoissa  ja itsenäisissä aikuiskoulutuslaitoksissa esim. Markkinointi-instituutissa annettua koulutusta.
  • ammatillinen lisäkoulutus -  mm. työllisyyskoulutusta, kurssitoimintaa, työnantajan järjstämää henkilöstökoulutusta. Lisäkoulutusta voidaan antaa vain henkilöille, joilla on ammatillinen peruskoulutus.

Loppupäätelmä

Kirja päättyy tiivistelmään: Vapaassa sivistystyössä on suhtauduttu työelämään ja ammatilliseen opetuksen melko epäilevästi ja pidättyvästi. Vuosisadan alkupuolella  oli suhtautuminen täysin kielteistä. Vähitellen ammatillisia aineita tuli kuitenkin opetusohjelmiin mukaan ja suhtautuminen alkoi muuttua. Kansanopistoissa  ammatillinen opetus oli ollut varsin yleistä, ja se oli laajentunut 70-luvulta lähtien. Kansalaisopistoissa oli tarjolla  ollut pääasiassa ammattisivistävää koulutusta, joka ei tähtää tutkintoon. Kaikkein vähiten ammatillista koulutusta oli harjoitettu opintokerhoissa. 

Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja


HIEMAN POHDINTAA.

Vuonna 1985 ilmestyneessä teoksessa  "Johdatus aikuiskasvatukseen" professori Aulis Alanen kuvaa hänkin 80- luvun alkua.  Aikuis-kasvatustoiminta oli  institutioitunut.  Valtion säätely oli lisääntynyt, ja aikuiskasvatuksesta oli tullut osa koulutuspolitiikkaa. Se oli tullut elimelliseksi osaksi yhteiskunnan koko kasvatusjärjestelmää.

Ajankohtaista oli  tuolloin aikuisten ammatillinen kouluttaminen.  Alanenkin pohti, onko aihetta erottaa ammatillinen ja yleissivistävä kasvatus. Aikuiskasvatuksessa alkoi olla vähemmän aatteellisuutta ja  enemmän praktisuutta. Etusijalle asetettiin  työelämän vaatimukset. Edelleen osa halusi  tehdä pesäeron ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Alanen itse piti raja-aidan rakentamista ammatillisen koulutuksen  ja perinteisen vapaan sivistystyön välille tarpeettomana.

Aikuiskasvatus oli  alkanut tarkoittaa kaikkia organisoitua oppimistoimintoja: harrastuksia, kevyt harrasteluakin, ammatillista koulutusta, koulukurssien suorittamista), jotka järjestetään  aikuisille sopivin  erityismuodoin. Noihin aikoihin oli  alettu puhua  myös aikuiskoulutuksesta (kun asiaa tarkastellaan koulutuspoliittisesti). Aikuiskasvatuksen alaan ei kuitenkaan laskettu korkeakoulutusta (josta puhutaan korkeakoulupedagogiikkana).

Seuraava muutos olikin pian edessä: siirtyminen koulutuksen markkinamalliin.

Ei kommentteja: