MUTTA olin väärässä. Kirjassa oli maukasta evästä paitsi opinnäytetöiden tekemiseen ja ohjaamiseen, myös tutkivalla otteella vedettäviin erilaisiin hankkeisiin. Siksi esittelen kirjaa kahteen kertaan: jälkimmäisestä näkökulmasta myöhemmin.
Eco, Umberto. (1995). Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. 3. painos. Tampere: Vastapaino.
KYSEESSÄ on yksi tutkielmaoppaiden klassikko. Se julkaistiin vuonna 1977 italialaisten yliopisto-opiskelijoiden avuksi. Moni asia on toki 50 vuodessa muuttunut – eikä vähiten tietotekniikan ansioista– mutta yhä teoksessa on minusa fiksuja ohjeita.
KOKOSIN itselleni muistiin
ECO-AAKKOSET:
AIHEEN VALINTA
Oma kiinnostus ja oma kokemuspiiri ovat tärkeitä. Eco uskoi intohimoon. Tutkimukseen liittyvien haasteiden kanssa jaksaa painia paremmin, jos aiheeseen suhtautuu intohimoisesti. Tärkeintä on, että tekee asiat mielellään.
Aiheen pitäisi liittyä myös nykyaikaan tai sitten olla sellainen, josta on kirjoitettu vähän. Aihe on rajattava vaikkapa vaatimattomaksikin kokonaisuudeksi.
Eco esittää ”4 itsestään selvää sääntöä” tutkielman aiheen valintaan:
- Aiheen on vastattava opiskelijan (tutkijan) intressejä eli sen on liityttävä omaan maailmaan ja siihen, mitä hän on opiskellut.
- Käytettävän aineiston on oltava suhteellisen helposti saatavilla. Eli siihen on voitava päästä käsiksi.
- Käytettävän aineiston on oltava opiskelijalle (tutkijalle) ymmärrettävää.
- Tutkimuksen metodisen viitekehyksen on mahduttava opiskelijan (tutkijan) kokemuspiiriin.
Vaikka aihe olisi kuinka kutsuva, kannattaa harkita, lähteekö tekemään tutkimusta, jonka toteuttaminen on käytännössä liian vaikeaa. Innostaako aihe aidosti? Minkä aiheen parissa juuri sinä jaksat viettää useampia vuosia?
Lopulta ohjeita on kuitenkin vain yksi. Eco kiteyttää: ”Tutkielman tekijän on tehtävä sellainen tutkielma, jonka hän kykenee tekemään.”
AIKATAULU
Opinnäytetyön tekoon ei saa kulua yli kolmea vuotta eikä vähempää kuin 6 kuukautta. Tutkielma on väärin valittu, jos se käy yli voimien.
ALOITUS
Kun aloittaa tutkielmaa, on aivan ensimmäiseksi kirjoitettava otsikko, johdanto ja sisällysluetelo. Siis juuri ne osat, jotka kirjoitetaan usein viimeiseksi. Muuntelu käy helpommin, kun on jotakin mitä työstää. "Laatikaa itsellenne tutkimussuunnitelma = muodoltaan alustava sisällysluettelo, missä yritätte lyhyesti esittää jokaisen luvun sisällön." Tällä tavalla saa itselleen selväksi, mitä halutaa tutkia ja voi esittää ohjaajalle ymmärrettävän suunnitelman.
- Hyvä otsikko on jo sellaisenaan suunnitelma. Tutkielman ”salainen” nimi. Muuta se kysymykseksi/kysymyksiksi?
- Johdannon luonnos - joka kirjoitetaan monta kertaa uusiksi. Esim. tässä tutkimuksessa on tarkoitus osoittaa se ja se teesi.... Aiemmat tutkimukset ovat jättäneet monet ongelmat vaille ratkaisua .. Ensimmäisessä luvussa yritämme selvittää yhden kohdan… Toisessa käsittelemme ongelmaa. Loppupäätelmässä yritämme osoittaa ne ja ne... On muistettava, että tutkielmalla on tietyt rajoitukset nimittäin... Näisä rajoissa seuraamme seuraavaa metodia… Tällainen rakenne auttaa Econ mukaan pitämään ajatukset keskeisessä teemassa ja syrjähypyt aisoissa. Kun kirjoittaa sitä, paljasuu, onko itse selvillä aiheesta.Ja ratkaisemaan onko aine itselle sopiva? Viimeisessä versiossa huomaa, että lupaa vähemmän ja on varovaisempi. Hyvän lopullisen johdannon tarkoitus on, että lukija ymmärtää sen avulla kaiken, eikä ehkä luekaan muuta. Pitäisi selvitä mikä on keskeistä ja mikä toissijaista.
- Sisällysluettelo toimii työhypoteesina. Poimin Ecolta seuraavan rakenne-idean: Ongelmanasettelu. Pääongelma. Alaongelmat. Aikaisemmat tutkimukset. Oma hypoteesi. Tunnetut tosiasiat. Niiden analyysi. Hypoteesin oikeaksi osoittaminen. Päätelmät ja ehdotukset jatkotutkimusta varten
- On määritelävä käytetyt termit, elleivät ne ole vakiintuneita. Kun sitä käytetään ensimmäisen kerran.
- Ei pitkiä lauseita.
- Kirjoita useita kappaleita - yksi ajatus/kappale.
- Ei ole pakko aloittaa kirjoittamista ensimmäisestä kappaleesta.
- Lainaa sanatarkasti.
- Tutkielman lopussa on oltava loppubibliografia, vaikka olisi viitteet.
Tuohon aikaan Italiassa opinnäytetyö sai olla Italiassa varsinainen tutkielma tai ns. kompilaatiotutkielma.
- Varsinainen tutkielma on ” omaperäinen tutkimus, jossa opiskelijan on osoitettava, että hän kykenee tutkijana viemään valitsemaansa tutkimusalaa eteenpäin... Se on itsenäinen tutkimus, jossa on tietysti hallittava aihetta koskeva koko keskustelu, mutta ennen kaikkea on ”keksittävä” jotakin, mitä muut eivät ole vielä sanoneet."
- Kompilaatiotutkielmassa opiskelija osoittaa käyneensä kriittisesti läpi suurimman osan olemassa olevasta ”kirjallisuudesta” (aiheesta julkaistuista teoksista); On osattava esittää niiden tulokset systemaattisesti useita näkökohtia yhdistelleen ja tarjota näin onnistunut katsaus, joka voi antaa hyödyllistä tietoa alan asiantuntijallekin, joka ei ole itse paneutunut tuohon aiheeseen.
TEKSTIN JÄSENTÄMINEN
- " Tehtäväsi tekstin kirjoittajana on ohjata lukija läpi tekstin – kertoa mistä ollaan tulossa, minne ollaan menossa ja miten asiat matkalla liittyvät toisiinsa. Metateksti sekä strukturoi tekstiä ja ohjaa tulkintoja, mutta myös pitää yllä vuorovaikutusta kirjoittajan ja lukijan välillä. Esim. ´Seuraavassa luvussa tarkastelen´…"
- Yksi kappale sisältäköön yhden ajatuskokonaisuuden. Koska jokaisen kappaleen tulisi sisältää yksi näkökulma, aihe tai teema, voi kappaleen alkuun muotoilla virkkeen, jossa selvennetään, mitä kappaleessa tullaan käsittelemään.
TIETEELLINEN TUTKIMUS
Tutkimus on tieteellinen, kun
- tutkimus on täsmällinen ja se on määritelty niin, että muutkin voivat sen tunnistaa,
- tutkimuksen on esitettävä kohteestaan jotakin mitä ei ole ennen sanottu tai esitettävä tunnetut seikat uudesta näkökulmasta,
- tutkimuksesta on oltava hyötyä muille = so what?
- tutkimuksessa on annettava peruseet siinä esitetyjen hypoteesien oikeaksi tai vääräksi osoittamiselle, eli ainekset keskustelun jatkamiselle. Tämä on perustava vaatimus.
Tutkijalla on oltava tieteellistä nöyryyttä mutta myös ylpeyttä.
LOPUKSI
Umberto Eco toteaa kirjansa lopuksi:
- ” Haluaisin esittää lopuksi kaksi huomiota: tutkielman tekeminen on hauskaa, ja tutkielma on kuin sika: siitä ei mene mitään hukkaan.”
- ”Tutkielma on koettava haasteena. Asetatte itsellenne haasteen: työn alussa olette esittäneet kysymyksen, johon ette vielä osanneet vastata. Tehtävänä oli ratkaista ongelma äärellisellä tietomäärällä.”
- "Jos pelaatte ottelunne intomielellä tulee tutkielmastanne hyvä. Jos alusta lähtien ajattelette, että koko juttu on merkityksetön muodollisuus ja ettei se teitä kiinnosta, olette lyötyjä jo lähdössä."
KIRJOITTAJASTA
Umberto Eco (1932 - 2016) oli kansainvälisesti tunnettu italialainen kirjailija ja Bolognan yliopiston semiotiikan professori. Semiootikkona hän tutkii keskiajan estetiikka.Suomessa Eco tunnetaan lähinnä kaunokirjailijana. Tutkijana ja kirjailijana arvostettu Eco pysyi kuitenkin koko elämänsä ajan pedagogina ja opettajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti