TYÖVÄENOPISTOILLA oli viime vuonna 120-vuotisjuhla, sillä maamme ensimmäinen työväen-opisto perustettiin vuonna 1899 Tampereelle. Synttäreitä juhlittiin 15. elokuuta Taiteiden Yössä.
JÄRJESTYKSESSÄ yhdeksäs työväenopisto perustettiin vuonna 1914, vain puoli vuotta ennen maailmansodan syttymistä tuolloisen suurruhtinaskunnan pääkaupunkiin Helsinkiin. Kuusi vuotta sitten vietettiin sen 100-vuotisjuhlia. Juhlan kunniaksi julkaistiin hyvin kirjoitettu ja kauniisti kuvitettu juhlakirja:
Nyström, Samu. (2014). Oodi sivistykselle. Helsingin työväenopisto 100 vuotta. Helsinki: Minerva Kustannus oy.
Klikkaaamalla saat kuvan suuremmaksi. |
Samaan aikaan Suomi modernisoitui. Elinkeinot vapautettiin. Syntyi tehdaskaupunkeja. Maalta vaelsi niihin kouluttamatonta köyhää väkeä töihin. Niihin syntyi uusi yhteiskuntaluokka: työläiset. Sivistyneistö oli huolissaan. Kaupungit olivat täynnä kiusauksia. Työläiset oli sivistettävä. Koulutusjärjestelmää uudistettiin, mutta niiden kautta tavoitettiin vain uudet sukupolvet ja näistäkin pitkään vain murto-osa. Kaupunkeihin perustettiin kansankirjastoja ja lehtisaleja. Sivistyneistö perusti vuonna 1874 Kansanvalistusseuran ja samoihin aikoihin monet muutkin seurat alkoivat valistaa kansaa: Nuorisoseuraliike, raittiusliike, wrightiläiset työväenyhdistykset, krisitilliset yhdistykset... Maaseudulle perustetaan talonpoikaisväestölle kansanopistoja.
TÄHÄN samaan sivistysprojektiin syntyivät myös työväenopistot. Tarkoitus oli oikein hyvä: Kansan sivistystason nostamiselle pyrittiin siihen, että rahvas pystyisi parantamaan elinolojaan ja toimimaan uudessa yhteiskunnassa. Lisäksi näin voitaisiin rajoittaa yhteiskuntaa uhkaavien aatteiden leviämistä ja ehkä vältää ääriliikkeiden syntyminen.
Helsingin työväenopisto syntyi 16.9. 1914
1900-luvun alussa Helsinki oli moderni suurkaupunki. Asukkaista suurin osa oli työväestöä. Päätösvalta kaupungissa oli veroja maksavalla porvaristolla. Liberaali nuorsuomalainen osa porvaristoa halusi perustaa kaupunkiin työväenopiston. Jotta sosiaaliset ongelmat lieventyisivät. Jotta työväestön taloudellinen asema paranisi ja se saisi lisää elämänhallintakeinoja selviytyä ja sopeutua sekä muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavia tietoja ja taitoja.
Se ehti toimia vain puoli vuotta ennen kuin alkoi ensimmäinen maailmansota. Ja pian perään tuli sisällissota. Sivistyneistön kansanihanne olikin ollut vain illuusio.
Onneksi työväenopisto sai huikean johtajan kansanvalistusaktiivi, dosentti Zachris Castrénin 1868- 1938. Hän oli palavasieluinen johtaja ja koko työväenopistoaatteen sielu. Hän rakensi opistolaisuutta: yhteishenkeä, sivistäviä rientoja ja opistodemokratiaa: epävirallinen keskustelupiiri ja sen opistolaislehti, opintopiirineuvosto, opistolaisyhdistys ...Oli juhlia ja iltamia. Omia teatteriesityksiä. Aktiivista opistolaistoimintaa mm. opistolaisurheilua, retkeilyä, veneilyä. matkailuryhmiä ulkomaille
Alkoi vuoteen 1945 saakka kestänyt kansansivistyksen ja jalostavien rientojen aika. Kansanvalistaminen ylhäältä alas muuttui vapaaksi kansansivistystyöksi, jossa herätettiin ja edistettiin halua kasvattaa itse itseä ihmisenä ja kansalaisena. Sana "vapaa" tarkoitti opiskelijan itsemääräämisoikeutta mutta myös opiskelun itseisarvoisuutta. Noina vuosina työväenopisto ei valmentanut opiskelijoita mihinkään ammattiin eikä opikelu tähdännyt koulututkintoihin. Opetuksen tuli olla humaania, tieteenomaista, puolueetonta ja dialogista.
Aluksi toimittiin vuokrailoissa. Opettajista vain johtaja oli päätoiminen, muut olivat tuntiopettajia. He järjestivät yleisöluentosarjoja ja opintopiirejä iltaisin klo 20-22 ja jonkin aikaa myös sunnuntaisin klo 11-13. Vuonna 1932 välimuodoksi luotiin luentopiirejä, joihin kuului luentojen lisäksi keskustelua ja harjoittelua.
Vuonna 1928 opisto ja opistolaisyhdistys saivat kaupungilta käyttöönsä enimmäisen oman kesäsiirtolan Herttoniemestä. Paikka vaihtui monta kertaa, mutta toiminta jatkui 2000-luvulle saakka. Siellä ohjelmassa oli luentoja, opintopiirejä, juhlia, retkiä ja lisäksi opistolaisyhdistyksen itse järjestämää vapaata harrastusta iltamineen ja urheiluleikkeineen .
Helsingin työväenopisto 100 vuotiaana
Vuonna 2014 Helsingin työväenopisto oli kasvanut yhdeksi Euroopaan suurimmista aikuiskoulutus-laitoksista. Vuonna 2012 työväenopistolla oli toimintaa 71 toimipisteessä, joista 31 peruskouluissa. Vaikka laitos oli massiivinen 2000-luvulla se oli saatu lopulta toimimaan harmonisten periaatteiden mukaan niin, että opetusta oli tasaisesti saatavilla opiston eri toimialueilla ja että opetuksen sisältö oli mahdollisimman samanlaista eri puolilla kaupunkia.
Instituutiona työväenopistolla oli edelleen ydinfunktioi:
- Edelleen keskeinen tehtävä uuden vuosituhannen yhteiskunnassa oli tasa-arvon edistäminen ja syrjäytymisen estäminen. Sata vuotta siten oli kotoutett maalta kaupunkeihin muuttanutta kouluttamatonta rahvasta, nyt tänne tulleita maahanmuuttajia. Tämä tehtävä on korostanut eriyisesi 1930- ja 1990-lukujen lama-aikoina.
Matkan varrella oli otettu vastuulle myös uusia tehtäviä:
- kestävän kehityksen edistäminen
- Helsingin työväen opisto oli myös aikuiskasvattajien opetusharjoittelupiste.
- Castrénilainen sivistysidelogia perustui yleissivistykseen. Sivistyskäsitettä on laajennettu. Toisen maailmansodan jälkeen ammatillinen koulutus on uitettu työväenopistoon.
- Castrénilainen sivistysidelogia perustui sivistyksen itsesarvoisuuteen. Toisen maailmansodan jälkeen tutkintokouluus on uitettu työväenopistoon.
- Castrénilainen sivistysidelogiaan kuului tutkijamaisuus. 1980-luvulla käynnistetty markkinaehtoinen rahoitus aiheutti pian kiistoja esim. homeopatian opetuksen osalta.
- Opettajan rooli työväenopistossa on ollut erilainen kuin muualla. Castrénin seuraajan Wuorenrinteen mukaan vapaan sivistystyön opettajuuden perusajatuksesta oli kaksi kuppikuntaa; saksalainen, joka korosti tieteellistä pätevyyttä ja englantilainen, joka edellytti tämän lisäksi henkilökohtaista sopivuutta. Suomessa valittiin englantilainen. Opettajalla ei välttämättä ole ikään, tietoihin tai taitoihin liittyvää ehdotonta auktoriteettia. Opettaja on "vain" Primus inter pares".
- Työväenopisto on seurannut tarjonnassan kaupunkilaisten toiveita ja yhteiskunnan sivistystarpeita- vaikka valtio yritti sodanjälkeisinä vuosikymmeninä kytkeä opiston tiukasti osaksi kansallista koulutusjärjestelmää. Kouluhallitus normiohjasi yleis- ja ryhmäkirjeillä aina 1990-luvulle saakka. Tilalle tuli sitten joksikin aikana toinen huono vaihtoehto: markkinaehtoisuus .
- 2000- luvulla palattiin takaisin markkinaehtoisuudesta ja työvoimamarkkinoiden ehdoilla toimimisesta alkuperäisiin sivistysajatuksiin. Markkinaehoisuus oli jättänyt toiminnan ulkopuolelle ne, jotka eniten hyötyisivät vapaasta sivistystyöstä.
- Opetuksen sisältöjä määrittelevät kaksi seikkaa: opiston toimintatarkoituksesta nousevat sivistyspyrkimykset ja opiskelijoiden itse kokema sivistystarve. Viime kädessä opiskelijat määrittävät, mitä opistossa on opetetaan tulemalla paikalle tai jäämällä pois. Ja lisäksi kolmas seikka: Vapaan sivistystyön kullonenkin lainsäädäntö ja valtionosuusjärjestelmien vaihe. Eli raha.
- 100 vuotta sitten opistolaisten koulutustaso oli vaatimaton. Tänään kansan koulutustaso oli noussut, 1960-luvulla ylioppilaita mukaan.
- Mukaan tuli vähän varakkaampaa väkeä alkaen 1930-luvun lamasta: aikaisemmin he olivat täydentäneet sivistystään yksityisopetuksen tai kalliimpien oppilaitosten opetuksessa.
- tulee vaatimattomista oloista maaseudulla
- kouluja käymättömänä
- reippaana ja tiedonhaluisena Helsinkiin
- kotiapulaiseksi
- vapaa-aikan opiskelemaan työvenopisoon ja sitten yhteiskunnalliseen korkeakouluun
- Hulda saavuttaa sivisyyneisyön opillisen tason ja
- kykenee ajamaan köyhempien asioita myös politiikassa
Nyström on kirjoittanut useita historiateoksia ja osallistunut moniin historiahankkeisiin. Hän on ollut mukana popularisoimassa historiaa mm. teatteriproduktioilla, kaupunkikävelyillä ja radio-ohjelmilla.Yliopisto-opetuksen lisäksi Nyström on luennoinut mm. kansalais- ja työväenopistoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti